• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • faithfully

Snart får jag äntligen komma igång med lapptäcke och spjälskydd som jag redan hittat tyg för. Saknar bara lite band och att tygerna ska tvättas. :) En vecka kvar på jobbet

Funderar just nu på vad spjälskyddet ska fyllas med, hade tänkt 1-2 cm tjockt skumgummi men förstår att många använder vadd. Tycker att IKEAs verkar "påsa" sig och hänga slappa efter ett tag och vill helst undvika det. Hur gjorde ni?

• Fixarfia
    IdaValo skrev 2012-05-12 20:45:59 följande:
    Hej alla! Jag vet att de mest är saker sydda för de små som kommer upp här, men här är lite som jag sytt till mig själv.  Trikåkjol  och festklänning, båda sydda i tyg från Stoff och Stil.  

Jättefina bilder!! Älskar festklänningen!
  • Mlir

Ghaaa har blivit så sugen på att sy av allt fint ni lägger upp.. och har fått låna en overlock maskin av min moster.. den har dock inte blivit använd på en 8 år eller så :P

Själv har jag aldrig använt en overlock...

började bra.. en av undertrådarna hade hoppat... var bara o försöka trixa dit den vilket jag lyckades med efter en halvtimme eller så.. (självklart den som var svårast o trä som hade hoppat)

Sen sydde jag en provsöm som visade att trådspänningen var fel.. började luska med det och skulle göra ett nytt försök... gick inge vidare då hoppade högra nåltråden hela tiden.. tog ett tag innan jag insåg att det var nålen som var trasig!!!

Så nu ska vi se vad det är för nålar hoppas på vanliga symaskinsnålar så jag kan ta nån av dem jag har hemma och slipper en tur upp på stan... har ingen större ork för det.

• Babydreamer

Klar med babynestet. Blev inte riktigt som jag hade tänkt mig men det kommer iaf fylla sin funktion när prinsen kommer till världen :) Har snålat med stjärntyget då jag kom på att jag vill sy sängkläder till bebisen i det tyget oxå :p

• Hallonpajen

Babydreamer: Superfin! vad är du inte nöjd med? Är det mönstret som finns här längre bak i tråden? Tyget är superfint. Har du använt vadd eller skumgummi i bottenplattan?

Jag ska på RUL imorgon och om allt är ok då så ska jag minsann sätta igång produktionen :) Babynest är bland det första jag tänkte ge mig på.

• Babydreamer
    Hallonpajen skrev 2012-05-14 12:01:55 följande:
    Babydreamer: Superfin! vad är du inte nöjd med? Är det mönstret som finns här längre bak i tråden? Tyget är superfint. Har du använt vadd eller skumgummi i bottenplattan?

Jag ska på RUL imorgon och om allt är ok då så ska jag minsann sätta igång produktionen :) Babynest är bland det första jag tänkte ge mig på.
    Vet faktiskt inte exakt vad jag är nöjd med... Känns bara inte helt rätt :p haha, perfektionist javisst! Jag massakerade en gammal skumgummimadrass till en extrasäng som vi tänkt slänga, och använde till botten.

Använde det här mönstret: unggravid.blogspot.se/2010/03/hur-man-syr-ett-babynest.html
  • Tallbarr12
    Mlir skrev 2012-05-14 11:54:57 följande:
    Ghaaa har blivit så sugen på att sy av allt fint ni lägger upp.. och har fått låna en overlock maskin av min moster.. den har dock inte blivit använd på en 8 år eller så :P

Själv har jag aldrig använt en overlock...

började bra.. en av undertrådarna hade hoppat... var bara o försöka trixa dit den vilket jag lyckades med efter en halvtimme eller så.. (självklart den som var svårast o trä som hade hoppat)

Sen sydde jag en provsöm som visade att trådspänningen var fel.. började luska med det och skulle göra ett nytt försök... gick inge vidare då hoppade högra nåltråden hela tiden.. tog ett tag innan jag insåg att det var nålen som var trasig!!!

Så nu ska vi se vad det är för nålar hoppas på vanliga symaskinsnålar så jag kan ta nån av dem jag har hemma och slipper en tur upp på stan... har ingen större ork för det.
    Till min overlock ska man ha särskilda nålar. Fick du med nån manual? Borde stå däri  i så fall! Hoppas du får ordning på den så att du kan börja sy!
  • Mlir

sådär nu funkar det o så.... var idioten bakom pedalen som felade... höll trådarna fel när jag började sy så måste lyckats hugga av tråden själv... däremot lyckas jag inte få till trådspänningen... men nu är klockan så mycket att jag inte hinner sy idag :( för snart dags o hämta sonen på fsk.

Svar på tråden Syjunta för gravida!