• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • Fixarfia
    limali skrev 2012-05-16 08:08:43 följande:
    Hej alla!!
    Jag behöver ett råd!
    Håller på att virka en filt till vagnen av mormorsrutor. Tycker ni att alla rutor ska vara lika stora, eller kan det funka att blanda stora och små??
    Har ni sett det nån gång? Bifoga gärna bild!
    Tack på förhand!!
    Jo men det tror jag att jag sett någonstans... Fast jag tror att det var stickade rutor. Ska försöka komma på var.
  • Mlir

haha började till slut sy på en liten babymössa igår. Sömmen blev godkänd ;) Dessvärre tänkte jag inte alls när jag klippte till tyget så det blev upp och ner på framsidan och rättvänt på baksidan.. snyggare med tvärt om ju ;P om jag orkar släpa upp den andra symaskinen idag ska jag sy fast kantbanden på mössan.

• littlemisssunshine08
    Hej alla!!
    Jag behöver ett råd!
    Håller på att virka en filt till vagnen av mormorsrutor. Tycker ni att alla rutor ska vara lika stora, eller kan det funka att blanda stora och små??
    Tack på förhand!!
    nja, om du gör 4 jättesmå och sen en stor som är lika stor som de 4 ihop kan det ju funka, men annars blir det nog jättesnett, eller om du virkar på varandra hela tiden. i vanliga fall gör man ju rutor som man sen syr/virkar ihop. är nästan själv klar med en filt :)
  • Mlir
    Hej alla!!
    Jag behöver ett råd!
    Tack på förhand!!
    det kan nog bli snygg men krävs nog en del planering för att få filten jämn i kanterna.

Jag skulle nog ta o googla på lapptäcksmönster och se på proportionerna mellan rutor där.. i lapptäcken är det ju rätt vanligt med rutor av olika storlek.
  • Dullidutt

Jag behöver hjälp med tryckknappar! Har sytt min första babybody och blev så nöjd! Sedan köpte jag tryckknappar, med en jättebra stans som ser ut som en klämma. Men den klämman gled i sidled och passade inte riktigt, så när jag slog i tryckknapparna hakade delarna liksom inte i varandra, utan hullingarna gjorde hål på bodyn. Försökte igen, jättenoga med att de skulle hamna rakt. Visst, knappen sitter, men hullingarna har ändå gjort hål runt knappen så drar jag i tyger när jag ska knäppa upp bodyn kommer jag att dra sönder den.
    Reklammerade tryckknapparna till sybutiken som flera gånger påtalade att det var handhavandefel, trots att jag följde instruktionerna och var väldigt noggrann.Man blir ju så himla ledsen när man har slitit och äntligen är nöjd, sedan går bodyn sönder pga sådan där skit.
    Hur som helst. Jag är nu på jakt efter andra tryckknappar och en annan stans. För klämman var inget för mig.  Tips, någon?

• Mini 82

Ett tips när du slår i tryckknappar är att alltid ha minst dubbelt tyg och gärna ett mellanlägg (finns i tygaffären du stryker på) då är det inte lika stor risk att tyget går sönder. Men det kan vara bra att öva lite på någon tygbit innan du sätter dem i plagget. Lycka till

• FruE

Hej!

Har följt tråden ett tag men inte gjort några egna inlägg, men blivit väldigt inspirerad av allt snyggt ni gjort.

Väntar första barnet runt midsommar, men liten verkar vilja komma ut tidigare så nu är det vila som gäller. Har börjat virka en mormorsfilt men det tar tiiid. Undrar om det var för att hon i affären sålde på mig lite för veka grejor? Virknålen är 2,5 - är det litet?

Tänkte även sy påslakan till vagnen och spjälsängen, men har inte riktigt kläm på hur man gör. Tyckte inte att det skulle vara så svårt att räkna ut, men det är främst "hålen" som man stoppar in täcket i (det stora där nere och två små upptill) som ställer till det. Måste man fålla hela tygbiten innan man syr ihop den eller hur gör man? Nån som kan förklara     

• Dullidutt
    Mini 82 skrev 2012-05-16 09:24:23 följande:
    Ett tips när du slår i tryckknappar är att alltid ha minst dubbelt tyg och gärna ett mellanlägg (finns i tygaffären du stryker på) då är det inte lika stor risk att tyget går sönder. Men det kan vara bra att öva lite på någon tygbit innan du sätter dem i plagget. Lycka till
    Men var köper jag nya, lättare att sätta i?

• SophiaI

Dullidutt: Jag tycker stoff och stil tryckknappar är bra, man hamrar på dom med ett speciellt verktyg som finns med. Jag brukar alltid lyckas med dom!

• Mini 82

Dullidutt, jag har köpt på stoff och stil. Men om du inte har någon sån affär nära kan man nog beställa från deras hemsida.

Fru E, jag skulle fålla hela nederkanten på båda delarna och sen sy ihop ca 15-20 Cm på varje sida i botten ca 2mm från kanten. Detta gör du som sista moment. Vad gäller de små öppningarna upptill hade jag nog hoppat över dem, täcker är ju så litet och det är nog inte svårt att få i det ändå. Jag tänker dessutom att bebisen kan fastna med armar och händer där... Hoppas detta hjälper dig något lycka till

Svar på tråden Syjunta för gravida!