• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • littlemisssunshine08

Fru E: jag virkar mormorsrutor på nål 3 och passande bomullsgarn. 4 varv, filten blir 6*8 rutor och jag har 2.5 ruta kvar och hållt på ca en vecka. Inte morgon till kväll såklart!

Ang lakan skulle jag inte heller göra hålen där uppe utan bara där nere.

• Hallonpajen

Dullidutt: Knappar från Prym tycker jag är absolut bäst. Verktyget är enkelt att använda och jag får alltid till det bra (har alltid dubbelt tyg dock).

• Dullidutt

Hur menar ni med dubbelt tyg? Syr ni hela bodyn dubbelt eller har ni bara en liten extra lapp där ni sätter tryckknappen?

• Tallbarr12

Dullidutt: jag har köpt ett kit med prymtång och olika tryckknappar från bibbis textil (finns på nätet). Då använder man en tång istället för hammare för att slå i knapparna.

• Tallbarr12
    limali skrev 2012-05-16 08:08:43 följande:
    Hej alla!!
    Jag behöver ett råd!
    Håller på att virka en filt till vagnen av mormorsrutor. Tycker ni att alla rutor ska vara lika stora, eller kan det funka att blanda stora och små??
    Har ni sett det nån gång? Bifoga gärna bild!
    Tack på förhand!!
    Jag har sett en sån! På ravelry.com finns flera såna mönster. Ravelry är min virk- och stickmönsterparadis (och ganska många mönster är gratis), så rekommenderar det starkt till er alla!

Här kommer några länkar till filtar med olika stora rutor iaf (är inte säker på om länken funkar om man inte är medlem, men det är gratis, så... )

www.ravelry.com/patterns/library/square-deal-redux
    www.ravelry.com/patterns/library/grannys-a-square-afghan
    www.ravelry.com/patterns/library/circles-to-squares-afghan

Annars så är den här underbar! www.ravelry.com/patterns/library/granny-square-mario-bedspread
     Man MÅSTE ju bara ha en super mario-filt!
  • Hallonpajen

Dullidutt: Knapparna sätts ju oftast i själva kantbandet och där är ju tyget dubbelt (om inte tjockare!). Syr jag en omlottbody så syr jag små "flärpar" i dubbelt eller trippelt tyg som jag fäster knapparna i på insidan.

• Twizz

Sydde en liten vagnmobil till vagnen för nån vecka sedan. det ser lite konstigt ut på sidorna men det är för att den bara är nålad fast i sufletten på fotot. Eftersom det är hård ram så köpte jag 2 st läderknappar och sydde fast på sufletten och fäste sedan mobilen med öglor i resår :)

• Twizz

Idag sydde jag även matchande lakan, kudde och täcke till barnvagnen. Tyvärr blev det inte som jag tänkt pga att jag hade för lite av de bruna tyget med hjärtan, så istället "lappade" jag ihop en framsida på täcket :)

Tyckte det blev riktigt fint med färgat lakan med mönster. istället för klassiskt vitt. Speciellt nu till sommaren då man inte gömmer lakanet i stora tjocka täcken osv ;)

Vet inte om jag lagt upp denna innan men en vårmössa till dottern har också blivit sydd efter hennes egna design :)

• Tirja
    IdaValo skrev 2012-05-12 20:45:59 följande:
    Hej alla! Jag vet att de mest är saker sydda för de små som kommer upp här, men här är lite som jag sytt till mig själv.  Trikåkjol  och festklänning, båda sydda i tyg från Stoff och Stil.  

Vilken otroligt fin klänning, vad har du använt för mönster, eller har du gjort det själv kanske? :)
  • limali
    littlemisssunshine08 skrev 2012-05-16 09:11:37 följande:
    nja, om du gör 4 jättesmå och sen en stor som är lika stor som de 4 ihop kan det ju funka, men annars blir det nog jättesnett, eller om du virkar på varandra hela tiden. i vanliga fall gör man ju rutor som man sen syr/virkar ihop. är nästan själv klar med en filt :)
    Ja det var så jag tänkte!! Att göra några större som är som 4 små... men jag var bara lite bekymrad över om det skulle se konstigt ut!!

Visa gärna en bild på din filt när du är klar! :)
    Fixarfia skrev 2012-05-16 08:49:27 följande:
    Jo men det tror jag att jag sett någonstans... Fast jag tror att det var stickade rutor. Ska försöka komma på var.
    Om du kommer på, hör av dig!! :)
    Mlir skrev 2012-05-16 09:13:52 följande:
    det kan nog bli snygg men krävs nog en del planering för att få filten jämn i kanterna.

Jag skulle nog ta o googla på lapptäcksmönster och se på proportionerna mellan rutor där.. i lapptäcken är det ju rätt vanligt med rutor av olika storlek.
    Ska googla proportioner!! Tack för era tips!!!
Svar på tråden Syjunta för gravida!