• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • Twizz

Tänkte jag skulle sy en egen "Kurtis" men vet inte vart jag ska få tag i små öljetter/ringar med en öppning för att fästa i sufletten. Någon som har ett bra tips? :)

• amanda02

Hej hej!

Någon som har tips/"mönster" på hur man syr ett skötunderlägg, alltså ett "portabelt" för skötväska? Säkert finns det någon i tråden som sytt ett, men med 1400 inlägg orkar jag inte riktigt kolla igenom alla... Det jag undrar är väl mest vilka material man bör använda, samt eventuella tips om hur man får det så vikbart och smidigt som möjligt. Har inte sytt så värst mycket i vuxen ålder, men var rätt bra på det i syslöjden så helt hopplös är jag inte...

Funderar lite på att sy en hel skötväska, men tiden börjar bli knapp (är i v.37) så jag kanske ska börja med det viktigaste - väska kan man ju alltid använda vilken som, antar jag.

Amanda

• Mini 82

Twizz, vart bor du? Sybehörsaffärer brukar ha öljetter i olika storlekar. Kolla annars stoff och stil som har webbshop. Tror att de har olika storlekar. Mät hur stor innerdiametern måste vara så du får rätt storlek.

Amanda02, jag hade tänkt att ta lite plastad frotté och kanske köra dubbelsidigt med tunn vadd emellan och bandkanta med nån rolig färg. Då går det att tvätta. Men det finns säkert en massa olika modeller. Kolla i nån butik annars och gör liknande. Eller googla... Lycka till

• Tjobabi

Hej alla!
    En fråga från mig med... Finns ju massa kunnigt folk i tråden som kanske kan hjälpa en nybörjare...

Jag har sytt några dregglisar nu. De är i två lager som jag syr ihop aviga mot aviga för att sedan vränga dem rätt och så syr jag en raksöm ca 5mm från kanten runt hela dregglisen. Nu är det ju så att en dregglis är ju inte helt rak så hur gör man på bästa sätt i böjarna när man syr och sen vränger den? Nu blir det lätt att tyget drar sig och stramar i svängarna.
    Jag kan bara raksöm och zickzack söm och har i princip bara det på min symaskin, finns det något särskilt tricks man ska göra?
    Idag syr jag alltså en raksöm säg 7mm in sen zickzack:ar jag runt den, sen vränger jag och syr en raksöm 5mm från kanten.
    Ska jag ha långa stygn, korta stygn, sy på särskilt sätt, eller vad?

Nu har jag ju blivit helt kär i Stoff-o-Stils älg så jag var iväg och köpte mönstret igår. Där är ju några svängar även i det så jag vill att det ska bli så snyggt som möjligt. Visserligen blir det ju annorluna när man ska stoppa med vadd man jag kan tänka att själva svängarna kanske kan få lite spänningar ändå...? De vill jag ju helst vara utan...

Nåja, hoppas någon fattar min fråga även om den blev långdragen!

• BollanB

Hej Tjobabi!
    Innan du vränger måste du klippa i sömsmånen. I ytterkurvor där det blir för mycket material efter vrängning skall du klippa bort små V-formade kilar. I innerkurvor där materialet inte räcker till vid vrängning klipper du bara jack.

Flera V-klipp respektive jack per kurva behövs. Man får klippa försiktigt nästan ända in till raksömmen.

Lycka till!

• amanda02

Mini, tack för tipsen! Lät som en bra modell du tänkt ut där, ska pröva det. Kanske kan man dra några tjockare sömmar rakt över för att vika lättare, som sittunderlag brukar se ut... Ska tjuvkika lite in nån babyaffär också.

• Tjobabi
    Tack Bollan!
    Ända in till raksömen... känns vanskligt! Bäst att vara riktigt försiktig då! Annars är jag duktig på att halka iväg med saxen!
    Inget med längden på stygn eller så man behöver tänka på då? Antar att jag bör ha något kortare stygn när jag syr dessa kurvor då när jag måste klippa så i tyget, eller?
  • BollanB

Jag brukar generellt ha raksömmen inställd på 2-2,5 mm. Det fungerar även i kurvorna.

• Mini 82

Amanda02, jag hade nog inte sytt rakt över plasten eftersom det går hål då och vattentätheren går förlorad, men man kan ju sy i knyband i ena änden så kan man rulla den och knyta, alt vika en gång och sen rulla och knyta för att få ett mindre "paket"
    Bara en tanke

• Mini 82

Bollan B, menar du inte tvärt om att man klipper bort små v-n i innerkurvorna och bara klipper hack i ytterkurvorna? Funkar för mig iaf...

Svar på tråden Syjunta för gravida!