• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • Tjobabi
    Mini 82 skrev 2012-05-22 21:36:36 följande:
    Bollan B, menar du inte tvärt om att man klipper bort små v-n i innerkurvorna och bara klipper hack i ytterkurvorna? Funkar för mig iaf...
    Ni båda har rätt i det ni säger men ni pratar om inner och ytterkurvor före och respektive efter vrängning skulle jag tro!

Jag har iaf fattat vad jag ska göra så det gick hem oavsett och egentligen är det väl rätt logiskt men det känns så knepigt att klippa i tyget! Var dock en himlans massa år sedan jag hade syslöjd i skolan å jag minns inte vad vi sade där men detta klippande känns bekant... 

Nåja, ikväll ska jag rita av mönstret till älgen och imorgon kanske jag får klippt till tyget. blir några småsteg mot en färdig älg iaf!
  • Mini 82

Tjobabi, du har nog rätt:) lycka till med älgen. Lägg gärna upp bild sen

• Konvaljen
    amanda02 skrev 2012-05-22 12:58:19 följande:
    Hej hej!

Någon som har tips/"mönster" på hur man syr ett skötunderlägg, alltså ett "portabelt" för skötväska? Säkert finns det någon i tråden som sytt ett, men med 1400 inlägg orkar jag inte riktigt kolla igenom alla... Det jag undrar är väl mest vilka material man bör använda, samt eventuella tips om hur man får det så vikbart och smidigt som möjligt. Har inte sytt så värst mycket i vuxen ålder, men var rätt bra på det i syslöjden så helt hopplös är jag inte...

Funderar lite på att sy en hel skötväska, men tiden börjar bli knapp (är i v.37) så jag kanske ska börja med det viktigaste - väska kan man ju alltid använda vilken som, antar jag.

Amanda
    Jag sydde en portabel skötbädd då dottern föddes för snart fem år sedan. Då köpte jag ett väldigt mjuk, vaxduksliknande tyg på Ohlssons. Jag fodrade med tunn skumgummi och sydde ihop det. En söm tvärs över så det var enkelt att vika ihop och så en tunn söm nära kanten. Den funkade kanon och först nu, då lillebror också använt den har den gett upp.
  • Miiiis

Lägger till denna tråd i favoriter. Har symaskinen 60mil bort, ska försöka få hit den snart. Virkar gärna dock. Lyckades knåpa ihop ett par babyconverse i förra veckan. Stolt :D

• BollanB
    Tjobabi skrev 2012-05-22 22:01:47 följande:
    Ni båda har rätt i det ni säger men ni pratar om inner och ytterkurvor före och respektive efter vrängning skulle jag tro!

Precis! Jag menade innan vrängning.

Nyfiken på älgen, väntar med spänning.... 
  • Fixarfia
    amanda02 skrev 2012-05-22 12:58:19 följande:
    Hej hej!

Någon som har tips/"mönster" på hur man syr ett skötunderlägg, alltså ett "portabelt" för skötväska? Säkert finns det någon i tråden som sytt ett, men med 1400 inlägg orkar jag inte riktigt kolla igenom alla... Det jag undrar är väl mest vilka material man bör använda, samt eventuella tips om hur man får det så vikbart och smidigt som möjligt. Har inte sytt så värst mycket i vuxen ålder, men var rätt bra på det i syslöjden så helt hopplös är jag inte...

Funderar lite på att sy en hel skötväska, men tiden börjar bli knapp (är i v.37) så jag kanske ska börja med det viktigaste - väska kan man ju alltid använda vilken som, antar jag.

Amanda
    Jag har sytt en portabel skötbädd som används för fullt! Mycket praktisk sak. :)

Kolla min blogg, där finns bilder men ingen tydlig beskrivning kom jag på nu. Kanske räcker det med bildinspirationen, annars kan jag knåpa ihop en beskrivning.
     http://www.sofiasfixide.blogspot.se/2012/02/har-sytt-lite.html
    Vi fick med en bra skötväska till barnvagnen, så det slapp jag sy. Den här lägger jag bara in under locket på den väskan. Lätta att komma åt och smidig att lägga ut var som helst!
    I dag testade jag den i skuggan under ett träd. Funkade utmärkt :) 
  • Tjobabi
    BollanB skrev 2012-05-24 12:55:50 följande:
    Precis! Jag menade innan vrängning.

Nyfiken på älgen, väntar med spänning.... 
    Heheh.. jag ligger redan efter i tidplanen och nedkomst är ju beräknat till på måndag men självklart lägger jag upp en bild när den är klar, dvs vilket århundrade som helst!
  • amanda02

Tack för alla skötbäddstipsen! Köpte plastad frotté och platt vadd idag, samt kantband, borde fungera. Den blir nog inte lika proffsig som din, Fixarfia, men ska nog duga... Att plasten skulle kunna spricka upp om man syr rätt över den har jag faktiskt inte tänkt på, men det låter ju helt logisk nu när jag tänker på det. Löser det nog med "knytband" i kanterna istället, eller kardborreband... det får bli ett senare problem helt enkelt!

• Tallbarr12

Sydde klart min första mammatopp idag :) Med tanke på att jag höftade när jag ändrade mitt gamla trikåtoppsmönster till mammamönster, och dessutom tyget kostade 29 kr för en stuvbit och jag var för lat för att köpa passande tråd utan tog nåt lite för mörkt jag hade hemma, så är jag ganska nöjd ändå. Den är möjlig att använda iaf! Men ska nog modifiera mönstret en del till tror jag...

• Mini 82

Äntligen är spjälskyddet klart!
    Blev väldigt fint i den nymålade spjälsängen.

Apan och Dinosaurien får bo där sålänge;)

Gjorde en lite ficka högst upp också!
Svar på tråden Syjunta för gravida!