• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • Tallbarr12

Jag skulle vilja sy några heldressar till bebis (som ligger i gott förvar i magen fram till oktober...), alltså med tex kuvertringning och knappar i grenen. Har ett mönster på heldress i Meedom-boken (som egentligen är en pyjamas i "form 1", men skit samma borde inte vara så svårt att modda mönstret lite. Men har fastnat tankemässigt på hur man gör men knapparna i grenen? Är det bara att sy ihop allt utom insida av byxbenen, och fålla från byxkant till byxkant och trycka dit knappar? Eller behöver man ändra nåt mer i mönstret? Googlade lite på det och såg att folk använt sig av grenkilar, men får inte ihop det i min hjärna riktigt

• Tallbarr12
    Trolltoka skrev 2012-06-15 12:51:12 följande:
    Jo grenkilar kan behövas... annars blir de svårt att knäppa över blöjrumpan å så sätt du kantband så är tyget stadgat också. Annars får du lägg på bra med extra för fåll
    Men tänker att mönstret redan borde vara anpassat för en blöjrumpa? Eller blir det skillnad när man har knappar istället för söm i grenen?
  • Trolltoka
    Tallbarr12 skrev 2012-06-15 13:04:40 följande:
    Men tänker att mönstret redan borde vara anpassat för en blöjrumpa? Eller blir det skillnad när man har knappar istället för söm i grenen?

Dessvärre blir de skillnad (har provat!)
    trz skrev 2012-06-14 20:13:04 följande:
    Dum fråga kanske, men när man syr från mönster på internet, hur får man rätt mått då? Om man inte har tillgång till en skrivare alltså.

I syslöjden i skolan ritade man ju av papper

Spara ner till datorn, förstora upp bilden på skärmen till önskad stl sen tar du smörgåspapper (inte bakplåtspapper) och sätter mot skärmen och ritar av piece of cake
    trolltoka.wordpress.com trolltoka.se *N 28+1 13/3-07♥H 40+6 29/1-10♥BF 5/1-13* thirdoneisacharm.wordpress.com
  • Tallbarr12
    Trolltoka skrev 2012-06-15 14:16:36 följande:
    Dessvärre blir de skillnad (har provat!)

Spara ner till datorn, förstora upp bilden på skärmen till önskad stl sen tar du smörgåspapper (inte bakplåtspapper) och sätter mot skärmen och ritar av piece of cake

Aha, tack. Då ska Jag googla lite mer på grenkilar...
  • PearlA

Har börjar sy lite smått till bebisen. Två bodys och ett par byxor färdiga. De med nalle puh tyget påbörjade jag för flera år sedan, och vet inte riktigt om jag gillar tyget längre :/   Men det med moln ska absolut få en dregglis i samma molntyg fast rosa att matcha med :D   ...nu när jag fått veta att det är en tjej därinne så blev tygvalet lättare. Måste shoppa mer! Har bara köpt unisex tyget hittills. och med två grabbar innan vill jag gärna sy llite (mycke) rooosa, haha. 

Nu ska jag sätta igång med ett par vita gravid-knickers :D   såååå kul!!! 
  • Memmis
    Tallbarr12 skrev 2012-06-15 12:10:09 följande:
    Jag skulle vilja sy några heldressar till bebis (som ligger i gott förvar i magen fram till oktober...), alltså med tex kuvertringning och knappar i grenen. Har ett mönster på heldress i Meedom-boken (som egentligen är en pyjamas i "form 1", men skit samma borde inte vara så svårt att modda mönstret lite. Men har fastnat tankemässigt på hur man gör men knapparna i grenen? Är det bara att sy ihop allt utom insida av byxbenen, och fålla från byxkant till byxkant och trycka dit knappar? Eller behöver man ändra nåt mer i mönstret? Googlade lite på det och såg att folk använt sig av grenkilar, men får inte ihop det i min hjärna riktigt
    Jag sydde också ett par sånna till min dotter för ett par år sedan, anv. mig av grenkil. Det var inte så krångligt som det verkade :)
  • Memmis

Sydde denna till en kompis dotter när hon skulle fylla år.
    Köpte mönster på Erikshjälpen för en femma och gjorde om dem lite! Himla kul var det.
    Sydde även en matchande solhatt (: .

Svar på tråden Syjunta för gravida!