• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • MIJV

Jag är i v 34 (33 fullgågna) och har läst i tråden länge för tips.. Har en fråga: Jag har köpt tyg och tänkter sy en body, men en fundering, bör jag tvätta tyget innan jag syr? Det är jersey-tyg... Har även lyckats knåpa i hop ett snuggelnest och ett extra överdrag till amningskudden.. har lite andra projekt på min lista som jag skall ta i tu med nu när sängen är uppställd =)

• Chinx

Längtar såååå mycket tills vi har flyttat så jag kan sätta upp min lilla syhörna igen. Är nybörjare vad gäller det här med att sy men vill verkligen försöka mig på små bebisbyxor, nån mössa och annat sött :) 

• littlemisssunshine08

MIJV ja, tvätta allt tyg innan du klipper, eftersom det krymper olika mycket + att du får ut en del skräp.. Inte så kul att lägga ner tid och energi på en body som efter du tvättat den, vrider sig och krymper....

• VilkenLycka
    trz skrev 2012-06-08 23:16:06 följande:
    Nä nu måste jag nog vända mig till er experter igen. Kommer få en symaskin om ett par veckor (som jag har längtat!) men det finns ju så mycket fint man "behöver" till. Vad föreslår ni att jag införskaffar till en början? Har inte världens bästa ekonomi så tyvärr kan man ju inte köpa allt man hittar :/
    Jag skulle börja med en billigare sax men sen ENDAST använda den till tyg. En bra sax kostar minst 200-300.-. Bra knappnålar dock, ej billiga tex FALK då de kan fördärva dina tyger. Sen är måttband, sprättare, skräddarkrita och symaskinsnålar för trikå (om du tänker sy i det) en bra början.
  • MIJV
    littlemisssunshine08 skrev 2012-06-09 08:59:08 följande:
    MIJV ja, tvätta allt tyg innan du klipper, eftersom det krymper olika mycket + att du får ut en del skräp.. Inte så kul att lägga ner tid och energi på en body som efter du tvättat den, vrider sig och krymper....

tack för svaret, då skall jag göra det =)
  • Solaika

Yey! Symaskinen lever! Det finns en liten knapp under rattarna frampå maskinen som var intryckt som inte skulle vara det.. Så nu håller jag på o stoppar vad som ska likna en amningskudde

• PearlA

Åh vilken rolig tråd!!   Ska precis igång och sy dregglisar, bodys och bebismössa :D   shoppade tyg igår, och nu är det tvättat och klart. Har inte läst igenom hela tråden, man ska definitivt göra det!   Bebisen kommer i November så har en hel del tid kvar ;) 

Tidigare grav. har jag sytt det mesta som behövs. Sängen är nog roligast... matcha himmelsäng, spjälskydd och lakan :)  

Har gått mode/design på gymnasiet, jobbat för en designer ett år, vart textillärare 3,5år och är nu smyckesdesigner så en del kunskaper har man ju sen innan, men superkul med inspiration!!!   

• trz

Har bestämt mig att jag ska ge mig på att sy ny klädsel till vagnen, men vilket typ av tyg ska man ha? Vilket matrial och vad heter det man söker på om man köper på nätet? :)

• BollanB

Jag har sytt ett överdrag i mjuk fleece till amningskudden Visis. Köpte dragkedja på löpmeter och satte runt hela kudden. Så nu kan twinsen komma!
Svar på tråden Syjunta för gravida!