• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • Fixarfia

Giftig impregneringssprej och litet spädbarn låter så läskigt i mina öron Förvånad
    Men jag är nog lite extra känslig också...
    Det finns mer miljövänlig sprej på Biltema som bara består av parafin = inget gift

Dutta färg med svamp låter kul! Smart när man inte kan färga i maskin pga syntettyg! 

• Coyote
    Fixarfia skrev 2012-06-11 10:05:58 följande:
    Giftig impregneringssprej och litet spädbarn låter så läskigt i mina öron Förvånad
    Det finns mer miljövänlig sprej på Biltema som bara består av parafin = inget gift

Dutta färg med svamp låter kul! Smart när man inte kan färga i maskin pga syntettyg! 
    Jag tänker mig att man enbart sprayar på utsidan av suffletten, inte på insidan. Där kommer ju inte bebisen åt. Och förstås spraya i god tid innan man lägger ner bebisen.
  • kaffepaus
    Fixarfia skrev 2012-06-11 10:05:58 följande:
    Giftig impregneringssprej och litet spädbarn låter så läskigt i mina öron 

Har faktiskt för mig att svenska vagnar inte impregneras, de får väl inte säljas då..

Jag sprayade min suflett utvändigt med inpregneringoch vädrade ur den ordentligt, glömde den på balkongen. Det var också månader innan den skulle användas. Tror inte min pojk tog illa vid sig.

Den här gången valde jag istället ett tjockare och redan vatten avvisande tyg när jag sydde om sufletten - kändes bättre!

Att jag inte tänkt på att man kan färga om istället.. Är det sån färg man fixerar med hjälp av strykjärn ni tänker på? :)
  • trz

Precis :) var tyget du sydde i svårsytt för en nybörjare?

• kaffepaus
    trz skrev 2012-06-11 11:05:09 följande:
    Precis :) var tyget du sydde i svårsytt för en nybörjare?

Åh nej, jätte enkelt. Inte allsför tunt och inte alls för tjockt. Tänkte sy mig en variant av skötväska av överskotts tyget nu bara för det var så väldigt enkelt och roligt att sy i.

Synd att jag absolut inte kommer ihåg vad det heter!
  • kaffepaus

Du får ta dig till en tygaffär och fråga efter ett tjockare lite vattenavvisande tyg som inte är för tjockt! :)

• faithfully

Nu återkommer jag för andra gången till denna braiga tråd! Syr på ett större lapptäcke för tillfället och är snart i färd med att få ihop alla rutorna. Rutorna är klippta ut ganska tunt bomullstyg så jag funderar på om det kan bli löst och sladdrigt som färdigt täcke (140x140 cm), att tex sömmarna viker sig och det blir knöligt. Kan man styka på ett lager fliselin på baksidan av lapparna efter de är ihopsydda kanske? Så hålls alla sömmar på plats och lapparna ser kanske också mindre skrynkliga ut? Någon som vet hur det blir efter tvätt då..?
    Tacksam för svar och tips!

• Fixarfia

Kul med stort lapptäcke! Min erfarenhet av fliselin är att det alltid släpper lite allteftersom = inte så snyggt.. Antingen hade jag dubblerat varje ruta med stabilare bomullstyg innan jag sydde ihop dem. Eller så hade jag pressat mycket bestämt med strykjärnet efteråt och qviltat varje ruta mot tyget under. Men jag är inget proffs på lapptäcken Visa gärna bild

Svar på tråden Syjunta för gravida!