• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • Eliv
    Delapitated skrev 2012-09-12 07:32:27 följande:
    Hej hörni! Jag har läst tråden sen den startade men egentligen inte gjort några inlägg, min symaskin är trasig och har inte fått tid att laga den än... Jag tänkte bara fråga: när man ska sy med ett nytt tyg, slänger jag in hela tygstycket i maskinen i tvättar eller hur gör man? Gud så dum man känn sig men jag tänkte sy två sittdynor till mina grabbar så de slipper frysa i vinter:) men jag vill inte att de ska bli för små( då hellre för stor) tacksam för hjälp!:)
    Ja så gör jag, både med tanke på krymprisk och eventuella gifter i tyget. Har dock insett att det kan finnas en poäng att zickzacka kanterna innan på t.ex. bomullstyg och annat som trådar sig.
  • gröna L
    Delapitated skrev 2012-09-12 07:32:27 följande:
    Hej hörni! Jag har läst tråden sen den startade men egentligen inte gjort några inlägg, min symaskin är trasig och har inte fått tid att laga den än... Jag tänkte bara fråga: när man ska sy med ett nytt tyg, slänger jag in hela tygstycket i maskinen i tvättar eller hur gör man? Gud så dum man känn sig men jag tänkte sy två sittdynor till mina grabbar så de slipper frysa i vinter:) men jag vill inte att de ska bli för små( då hellre för stor) tacksam för hjälp!:)
    Yep, tvättar alla tyger så fort jag köpt dem. 

Hallonpajen - Vilket schyst blöjfodral! Tyvärr gillar jag mest när det går fort att sy saker, har liksom inte riktigt tålamod för detaljer...

Gimle - Det var ju jättefina saker du har gjort! Och självklart ska bebisen ha den fina koftan! 
  • Marilyn

Är det någon som sytt en pyjamas efter detta mönster eller liknande?
    projectsbyjess.blogspot.se/2011/02/tutorial-baby-sleep-sack.html

När vi fick dottern 2008 hade kappahl såna pyamasar och de var grymma! Har två sen tidigre och har hittat en till på Åhléns, men funderar på att sy själv. Är inte någon van sömmerska och skulle uppskatta om någon ville kika igenom tutorialen. Hur svårt kan det vara? Har sytt ett babynest hittills och lite småklänningar till dottern under -09.
    Eller kan det vara bättre att ta pyjamasen som jag köpte på Åhléns och sy efter? Det är som en sovpåse med ärmar typ. Vad ska man tänka på när man syr i ärmar? Köpte i strl 50-56, hur mycket större måste man göra för att få pyjamasen i strl 62-68 tex? Vad ska man ha för tyg? Har ganska mycket jersey hemma som jag fått från syster.
    Hoppas på lite hjälp någon som är duktig på att sy!!

• Hallonpajen

gröna L: Nä, det är inte riktigt min grej egentligen, men ibland får jag små ryck. :) När det är något jag använder ofta så blir jag lite glad om jag inte stör på mig på små slarvfel eller att det kunde gått att göra snyggare...så det blev lite extra just med blöjfodralet. Har ett "enkelt" sen innan oxå.

Marilyn: jag älskar oxå påspyjamasar! Däremot har jag aldrig haft med den typen av omlott upptill, utan har sytt med knäppning i halsen. Har då ritat av en köpt (mina är från Lindex) så att jag fått rätt längd på påsen, upptill har jag använt mig av ett body-mönster. Ärmar är inte alls svårt att sy - du syr först axelsömmarna på fram- och bakstycke, sen syr du dit ärmarna till axelsömmen och sist syr du hela innersidan - från ärmslut till längst ned på påsen. Jerseytyg är alldeles utmärkt att använda!

En tutorial för att sy knäppningslist finns jättebra här: http://hellosblogg.blogspot.se/2010/06/hur-man-syr-ett-sprund-med-knappning.html

Adam 2008 ~ BF 6/10
  • Hallonpajen

För att förtydliga: Jag hade alltså inte sytt mina ärmar så, utan sytt hela framdelen och bakdelen klar så att det ser ut lite som en poncho om du hänger med (:)) och allra sist sytt ihop hela kalaset med en enda sidosöm på var sida. Det går att göra om man syr med omlott oxå - då fäster man omlotten på respektive sida med en hjälpstickning.

Adam 2008 ~ BF 6/10
  • Hallonpajen

Haha, nu spammar jag: Men, om man syr ärmarna så som jag gör kan man sy en stickning i ärmhålet (sy ner sömmarna) och det blir både bättre och snyggare tycker jag! Gör i princip alltid det på alla överplagg.

Adam 2008 ~ BF 6/10
  • Marilyn

Men oj vilken fin pyjamas! Och jag som totalt snöat in på ugglor också! Vad tar du för en sån?
    Precis sådär ser de pyamasar jag har från 08 ut. Kanske jag köpte den på Lindex...?
    Ska leta reda på mönster till bodysar och köra på din version. Verkar enklare. Fast annan färg runt halsringning och ärmar är grov överkurs än så länge.
    Har en overlock som inte är så använd, tjänar jag på att plocka fram den och trä hela faderitten, eller duger det med symaskinen som redan står uppställd i pysselrummet?

Du syr alltså ihop enbart över axlarna och sen i ärmarna och sen "kjol"sidorna?

Tack för snabbt svar! Det kliar i mina fingrar! Ska dra i mig en snabb kopp kaffe och sen sätta igång.

• Hallonpajen

tack - är oxå ugglefantast! :) Har sålt en tidigare för 220:- + frakt - det är tyvärr svårt att komma ner i butikskedjornas priser när man syr själv, fina barntyger är inte jättebilligt! :) Och det är absolut inte svårt med avvikande färg - det är kantband i mudd eller jerseytyg som jag syr fast först i ärmslut och krage.

Min son är oxå 08:a så det kanske är Lindex du har oxå :)

Först axelsömmen (längst upp - fram + bakstycke), sen ärmsömmen från armhåla till armhåla (ärmen är fortfarande öppen nertill) och allra sist syr jag från längst ned på kjolen via ärmhålet ut till ärmens slut.

Overlock - absolut!!! Jag syr i princip ALLT på overlock, syr man i stretchtyg är den överlägset bäst så jag skulle absolut tycka att det är värt ansträngningen att trä den :)

Lycka till!!!

Adam 2008 ~ BF 6/10
  • Marilyn

Tack! Har nu rivit i förråd, plockat fram tyg och lite böcker om småbarnskläder. Tänkte researcha litegrann ovanligt nog. Blir detta bra så gör jag fler och då gäller det att vara noggrann. Inte min bästa egenskap dessvärre, men gäller ju att börja nångång!
    Förstår ditt pris och för en helt egen unik vara så är det inte mycket pengar, men mer än i affären. Känner samma sak när jag säljer ngt som jag virkat. Ibland skäms jag.

Om jag vågar, så lägger jag upp färdigt resultat här. Annars kanske version 3 eller 4...

En sista fråga: fick en kantbandsvikare (?) av mor min, en liten mojäng där jag stoppar in tygremsa och ut kommer ett färdigvikt kantband som ska strykas. Kan jag använda den på jerseytyg, eller blir det för sladdrigt och uttöjt när man drar igenom?

• Hallonpajen

Haha, jag är oxå sjukt dålig på research och tålamod men det brukar trots allt löna sig... :) Den där knäppningslisten på pyjamasen satt jag med HUR länge som helst, men sen blev det bra oxå :)

Klart du ska lägga upp färdigt resultat! Det är väldigt kul att se det alla syr - olika modeller och slutresultat.

Åh, jag har länge önskat mig en kantbandsvikare...jag TROR att det ska funka lika bra med muddtyg, åtminstone de sorterna som inte är allra sladdrigast. Jag hade absolut testat om jag hade en! Blir det lite vågigt kan man många gånger pressa efteråt och då försvinner mycket av vågigheten!

Adam 2008 ~ BF 6/10
Svar på tråden Syjunta för gravida!