• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • Marilyn

Tack!

2/3 av mitt föregående inlägg försvann!

Gjorde filten lite större än vad det står i tuten. Använde en filt från Rusta och en sida mjukt bomullstyg som jag hade hemma. I tuten står det att man ska göra ett vertikalt snitt i ryggen för bältet. Jag gjorde horisontella snitt istället så att bältet löper rätt. Sydde och skar ut för de två understa lägena. Om vi fortfarande använder filten när hon är stor nog för det översta läget syr jag det då.

• Tallbarr12

Har vart riktigt flitig vid symaskinen de senaste dagarna men vita lakan och örngott är inte så kul att fota... :-P ska ha vagga med filt i i början, så tog ett gammalt mjuktvättat påslakan som gått sönder i ovankanten och fixade lakan och örngott, vansinnigt enkelt faktiskt! Nu har jag bara skötbädden till skötväskan kvar att sy av mina "måsten", sen ska jag försöka hinna med lite bebiskläder och kanske nån amningstopp innan bebis kommer. Vad har ni för projekt igång för tillfället?

• Trolltoka
    trz skrev 2012-09-19 14:55:11 följande:
    Jag är ju verkligen nybörjare, så kan någon titta på det här mönstret och berätta hur man gör? hur får man fast armar och ben? syr man dom separat och syr ihop för hand? skulle verkligen behöva en beskrivning for dummies Det är alltså en nalle..

Syr armar och ben separat och fäster dom för hand skulle jag tro.
    Marilyn skrev 2012-09-19 10:24:44 följande:
    Lillasyster Alba föddes igår kl 18,55, i v 39+3. 3680 kg kärlek och en halv meter lång. Ligger och vilar ut på bb och funderar på ev hemgång, bara amningen klaffar. Bilder på nysydda filten kommer!

Grattis!!!
    trolltoka.wordpress.com ~ trolltoka.se *N 28+1 13/3-07♥H 40+6 29/1-10♥BF 5/1-13*
  • Trolltoka
    trz skrev 2012-09-19 14:55:11 följande:
    Jag är ju verkligen nybörjare, så kan någon titta på det här mönstret och berätta hur man gör? hur får man fast armar och ben? syr man dom separat och syr ihop för hand? skulle verkligen behöva en beskrivning for dummies Det är alltså en nalle..

Syr armar och ben separat och fäster dom för hand skulle jag tro.
    Marilyn skrev 2012-09-19 10:24:44 följande:
    Lillasyster Alba föddes igår kl 18,55, i v 39+3. 3680 kg kärlek och en halv meter lång. Ligger och vilar ut på bb och funderar på ev hemgång, bara amningen klaffar. Bilder på nysydda filten kommer!

Grattis!!!
    trolltoka.wordpress.com ~ trolltoka.se *N 28+1 13/3-07♥H 40+6 29/1-10♥BF 5/1-13*
  • piffsmile

Nu har jag fått tummen ur och fotat det jag hittills pysslat till lilltjejen i magen:

Spjälskydd, babynest och virkad snuttefilt:

Virkad filt:

Utöver dessa så har jag sytt ett par lakan till vagnen från gamla lakan, samt ett örngott i vitt sidentyg till en vagnskudde.

Idag ska jag ge mig på att sy babyskydds-filten (sån som Marilyn gjorde) eftersom jag äntligen fått tag på bra tyg! 4 dagar till BF, vi får väl se vad som mer hinns med

• Hallonpajen

piffsmile: Superfina grejer! Mormorsfilten är ljuvlig - så läckra färger!

Tallbarr: Jag har en lista med 15 syprojekt att göra...haha. 12 dagar till BF så här gäller det att vara produktiv!! Idag tänkte jag fokusera på sängkläder till vagga och sen blir det nog lite bebiskläder - en omlottbody och 2 byxor utklippta än så länge. Ska oxå sy en filt till babyskyddet, men nu har det blivit stora och "o-pilliga" projekt så jag syr lite smått till bebis som omväxling!

Senast blev det detta lapptäcke till en kompis nyfödda dotter: (ska sy ett själv när jag vet vad vi får för kön...har tyger i blå/brunt hemma oxå utifalatt! :D)

Adam 2008 ~ BF 6/10
  • MammaMia88

Jag behöver hjälp av er stickare här inne

Jag ska sticka en mössa åt min minsting (hon är iofs inte så liten, men ändå). Jag har 96 m på rundstickor och enligt mönstret ska jag minsta 11 maskor jämnt fördelat på dessa 96m.....men jag får inte ihop hur många maskor det ska vara mellan minskningarna. Jag satt hela dan igår och klurade på det, men jag har nog fått hjärnstillestånd eller nåt för jag fattar inte alls!

hjälp  

• Tirem
    piffsmile skrev 2012-09-24 08:45:38 följande:
    Nu har jag fått tummen ur och fotat det jag hittills pysslat till lilltjejen i magen:

Spjälskydd, babynest och virkad snuttefilt:

Virkad filt:

Utöver dessa så har jag sytt ett par lakan till vagnen från gamla lakan, samt ett örngott i vitt sidentyg till en vagnskudde.

Idag ska jag ge mig på att sy babyskydds-filten (sån som Marilyn gjorde) eftersom jag äntligen fått tag på bra tyg! 4 dagar till BF, vi får väl se vad som mer hinns med

Filten med mormorsrutor... Hur har du fått rutorna längs upp halva??? R mitt i ett projekt med en sådan filt men får inte till kanterna!

• piffsmile
    Tirem skrev 2012-09-24 10:12:02 följande:
     Filten med mormorsrutor... Hur har du fått rutorna längs upp halva??? R mitt i ett projekt med en sådan filt men får inte till kanterna!
    Jag hittade följande sida som beskrev det jättebra: http://www.crochetbug.com/tag/african-flower-half-hexagon/ Det blir lite fler trådar att fästa men håller med, kanterna blir så konstiga annars! Lycka till!
Svar på tråden Syjunta för gravida!