• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • FVA
    MammaMia88 skrev 2012-09-24 09:47:52 följande:
    Jag behöver hjälp av er stickare här inne

Jag ska sticka en mössa åt min minsting (hon är iofs inte så liten, men ändå). Jag har 96 m på rundstickor och enligt mönstret ska jag minsta 11 maskor jämnt fördelat på dessa 96m.....men jag får inte ihop hur många maskor det ska vara mellan minskningarna. Jag satt hela dan igår och klurade på det, men jag har nog fått hjärnstillestånd eller nåt för jag fattar inte alls!

hjälp  
    Om du tar 96/11 far du 8,7. Jag skulle sticka 7 maskor - sticka ihop 2 och repitera. Da borde du ha minskat 11 maskor nar du har slut pa varvet.
  • FVA

Var koper man bra sma dragkedjor? Jag ska sticka tills det blir lagom langd for en dragkedja, men funderar pa i vilka storlekar de finns?

(Misstanker 8 - 10 - 12 cm?)

• MammaMia88
    FVA skrev 2012-09-24 11:37:37 följande:
    Om du tar 96/11 far du 8,7. Jag skulle sticka 7 maskor - sticka ihop 2 och repitera. Da borde du ha minskat 11 maskor nar du har slut pa varvet.
    Har för mig att jag provade det, men slutar hela tiden med att jag får sticka tillbaka för att det inte blir jämnt. Var en rätt dum beskrivning enligt mig Fast så är jag ju inte heller världens mest vane stickare...
  • FVA
    MammaMia88 skrev 2012-09-24 12:34:04 följande:
    Har för mig att jag provade det, men slutar hela tiden med att jag får sticka tillbaka för att det inte blir jämnt. Var en rätt dum beskrivning enligt mig Fast så är jag ju inte heller världens mest vane stickare...
    Det kommer inte ga jamt upp, men tillrackligt jamt upp. Du bor ha nagra maskor kvar pa slutet. :)
  • Tallbarr12
    MammaMia88 skrev 2012-09-24 12:34:04 följande:
    7 maskor + de 2 man stickar ihop, blir 9 per repetition, om du då upprepar det 11 ggr, så går det jämnt upp på 99 maskor. Eftersom du har 96 maskor totalt kommer du få 3 maskor "för lite" mellan sista och första minskningen, men det är helt ok! 

Alternativt stickar du *7 maskor och sen 2 ihop 3ggr och sen sticka 6 maskor och sen 2 ihop 1 gång* (och upprepa varvet ut) för att sprida det lite. 
  • petrabring

Hejsan alla händiga kvinnor!
    Har för mig att jag läst att någon gjort egna/sytt napphållare? Tacksam för svar :)

• Strumpemamma
    petrabring skrev 2012-09-24 19:38:08 följande:
    Hejsan alla händiga kvinnor!
    Har för mig att jag läst att någon gjort egna/sytt napphållare? Tacksam för svar :)
    Jag hittade den här tuten Tänkte testa nångång framöver.
     NAPPHÅLLARE
  • LillfisenE
    petrabring skrev 2012-09-24 19:38:08 följandeHejsan alla händiga kvinnor!
    jag har :)
  • Tallbarr12

funderar på att sy tomtekläder till lillfisen i magen, tex body och byxor i rött med vita kanter. Men velour, singeltrikå eller interlock?? 

Svar på tråden Syjunta för gravida!