• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • Mlir
    lalasmama skrev 2012-10-15 10:04:02 följande:
    Någon som har enkel beskrivning på mössor till baby/barn?
    Ska till bibblan idag och kolla efter böcker, mönster då jag nyss fått min farmors gamla fina Huskvarna symaskin!!
    Sååå roligt att sy!!
    Jag hittade ett mönster till barnmössa på en hemsida. Har provat och den blev riktigt bra :)

kokalal.blogspot.se/2009/10/att-sy-en-mossa.html

• Mlir

Mössan sydd från beskrivningen över. Storleken är igentligen passande min 3,5 årige son men han ville inte stå modell ;)

Byxorna är sydda efter ett par popbyxor som jag älskar. De här blev lika fina på :) Däremot får jag tuppjuck på min overlock som bara strular. Och mitt i detta gick den sönder så mudden på ena benet och vid midjan är sydda på min vanliga maskin.

Ett skötunderlägg som jag började med samma dag som min dotter föddes (innan hon föddes) men hann aldrig klart... nu nästan 5 månader senare gjorde jag klart den *S*

Fick ett ryck igår så detta färdigställde jag då. Sydde även en till mössa och en dregglis men de har jag inte bild på :)
  • Coyote
    Mlir skrev 2012-10-16 22:12:25 följande:
    Jag hittade ett mönster till barnmössa på en hemsida. Har provat och den blev riktigt bra :)

kokalal.blogspot.se/2009/10/att-sy-en-mossa.h...

Den där ska jag sy mössor efter! Har slaktat en hel bunt med gamla tröjor men inte vetat riktigt vad jag ska göra med tygbitarna. Gillar inte att kasta kläder, trots att det är hål i dem, så jag klipper ner dem i stället.

Någon som har tips förresten, angående t-shirts och liknande som blivit fula och inte är lagningsbara eller så?
  • gussilago

Man kan klippa ner tshirts i långa remsor o virka med. Virka med grov nål. Runda mattor eller korgar/förvaring!

• nalleryd
    Mlir skrev 2012-10-16 22:12:25 följande:

kokalal.blogspot.se/2009/10/att-sy-en-mossa.h...

Jag har med sytt efter det tutorial, men min 2 åring har nog ett stort huvud för den blev påtok för liten runt om, åker bara upp över öronen, så jag la till ett par cm, då blev den påtok för stor haha.. Får se om jag kan sy en tredje som passar henne :)
  • Claudia gbg

Gussilago: har du virkat ngt i tyg? Har du bild?

Jag har sytt en fleece overall till lillkillen. Mönster fr ottobre 6/2011. En prick i svårighetsgrad. Kämpade med grenen lite. Då ville jag ge upp. Men skam den som ger sig. Fin blev den..! Synd att man inte kan lägga upp bilder fr iPhone...

• Mamma Tintis

Va duktiga ni är här inne på att sy! Jag har en fråga till er experter!

Jag väntar nr 2 och tänkte ge mig på att sy ett babynest till den lilla. Men jag skulle helst vilja att ena kanten (eller båda) går att ta bort eller fälla upp för att underlätta vid amningen på natten. Tänkte först om jag skulle göra madrassen och kanten i två delar och fästa ihop med en dragkedja så man kan öppna upp när man ska liggamma på natten, men risken är ju att dragkedjan hamnar i vägen och gör ont. Någon som har nån annan briljant lösning?

• weasley

Nu ni! Beställde just en overlockmaskin som jag drömt om i flera år. Sen var jag iväg på biblioteket och lånade ett par gamla burda-tidningar med fina bebismönster i.. Så tänkte rita av de som är passande och sen kommer nog jag också igång ska ni se :)

Svar på tråden Syjunta för gravida!