• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • Trolltoka
    Claudia gbg skrev 2012-10-07 11:56:30 följande:
    Har du lust att beskriva? Detta är helt nytt för mig..!

Först ritar du upp det du vill ha som applikation. Sen för du över det (t.ex kalkera) till papperssidan på vliesofixet. Den ena sidan är som smörgåspapper, den andra sidan skrovlig. Den skrovliga sidan är limmet.

Sen klipper du ut lite grovt runtom ditt ritade. Sätt det med limsidan på avigsidan på tyget som applikationen ska vara i. Sen stryker du med ca 2prickar på strykjärnet i några sekunder så det så det fäster. Tips, ha typ bakplåtspapper mellan de du stryker och strykjärnet!

Efter det klipper du ut efter linjerna, drar bort pappret på avigsidan tyget, lägg det utklippta där du vill ha det på det där applikationen ska sitta (limsidan mot rätsidan). Sen fixerar du det med strykjärnet igen (även nu med papper mellan motiv och strykjärn!). Sen syr du fast med t.ex tät sicksack (brukar köra stygnlängd 3,5 och täthet 0,3 på min maskin).

Klappat å klart!
    trolltoka.wordpress.com ~ trolltoka.se *N 28+1 13/3-07♥H 40+6 29/1-10♥BF 5/1-13*
  • Claudia gbg

Har lånat ottobre på bibblan. Är det olika svårighetsgrad på projekten? Finns en sida där det anges en eller två prickar. Är det kanske svårighetsgraden?

• katja1
    Claudia gbg skrev 2012-10-09 10:25:49 följande:
    Har lånat ottobre på bibblan. Är det olika svårighetsgrad på projekten? Finns en sida där det anges en eller två prickar. Är det kanske svårighetsgraden?

Precis. En prick är lättare än två :) färre delar/moment
  • Maggan87
    Strumpemamma skrev 2012-10-10 14:39:00 följande:
    Jag kan inte låta bli att lägga ut de här. ÄLSKAR tyget!!

Jättefint :D Var de svåra att sy? Måste damma av min symaskin jag också! Man blir så inspirerad av allt fint som läggs ut!
  • Strumpemamma
    Maggan87 skrev 2012-10-10 14:49:50 följande:
    Jättefint :D Var de svåra att sy? Måste damma av min symaskin jag också! Man blir så inspirerad av allt fint som läggs ut!
    TACK!! Nej de är inte svåra att sy alls. Hjälpmössan kan vara lite trixig att få till kanterna på men inte alltför svårt tycker ja
    Den vanliga mössan går på 3 röda
  • Coyote

Visst var det någon här som sytt en åkpåse av täcke? Eller är det någon som har en länk kanske?

• saraisundsvall
    gröna L gjorde en superfin! Bild finns: www.familjeliv.se/Forum-2-11/m59973868-193.html, och om man i det inlägget klickar under hennes namn på "visa endast" och sen går till sidan 2 av hennes inlägg i den här tråden så finns en beskrivning också!
    Hugo -07, Edvin -09 och liten skatt i magen beräknas till 19 december
  • limali

Hjälp ma!!! Vad ska jag sy? Inspirationen tryter... Har sytt ett babynest, blöjfodral, div godedjur, mössor av olika slag, skötunderlägg, dregglisar... Är fortf nybörjare så det ska va hyfsat enkelt... Har ingen skrivare, så jag kan inte skriva ut mönster. Tar mig inte till bibblan, sitter där jag sitter pga sammandragningar och onda fogar, och jag vill sy NU!!! Några idéer?? :)

Svar på tråden Syjunta för gravida!