• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • Diabetikern Jojo

| | |
    | | |
    | | |

Sömmen som ser ut som ovan ska vara en elastisk raksöm!      

Typ 1-diabetiker! Mamma till enäggstvillingar 2013-01-03!
  • jmynt
    trz skrev 2013-04-11 17:14:31 följande:
    Har försökt mig på att sy kläder i trikå och liknande, men det blir ingen strech i sömmen alls, så drar man lite i tyget över sömnen så går tråden av, och det är ju inte så praktiskt när det är barnkläder har en supergammal Husqvarna så jag har inte förstått mig på mer än att man kan göra raksöm och sicksack
    om maskinen är så gammal att det bara finns raksöm o zickzack så går det att dra ner stygn bredden på sicksack sömen så den blir jätte smal så blit den som en elastisk raksöm. Jag hade en gammal Husqvarna zigzag som första maskin och det vart rätt bra ändå det jag sydde då....
  • Mlir
    ansof skrev 2013-04-12 10:12:18 följande:
    Kan man sy amningskudde i trikå tyg tror ni?
    En kompis till mig har gjort det minns dock inte hur den såg ut var några år sen jag såg den och hade inga egna barn då  ;) men hon använde den iaf till två barn.
  • Jess25

Funderar på att sy en amningskudde, men är det någon som vet var man kan få tag på sånna små kulor som finns inuti? eller kan man använda något annat och stoppa den med?

• Gerdsmygen
    Jess25 skrev 2013-04-12 13:57:45 följande:
    Funderar på att sy en amningskudde, men är det någon som vet var man kan få tag på sånna små kulor som finns inuti? eller kan man använda något annat och stoppa den med?
    stoffoch stil har (dyrt). När jag sydde min för många år sen så tog jag kuddstoppning (billiga IKEAkuddar). Försök att hitta en begagnad sittsäck eller så annars om du vill ha kulorna? Glad
  • jmynt
    Jess25 skrev 2013-04-12 13:57:45 följande:
    Tror att panduro hobby har såna kulor annars så fungerar ju ikeas kuddar för 12:- st.
  • Diabetikern Jojo

Hittade en superenkel tutorial för att sy egen mössa i trikå så ikväll har jag sytt varsin mössa till töserna - inte riktigt så långa som i beskrivningen! Jag är lite mer nöjd med den blåa eftersom jag vek tyget till den så att det bara finns en söm som går hela vägen ner längs mössan (den syns på bilden) och sen klippte jag den lite "brantare" så den blev mer rund på toppen! Jaja... man utvecklar det efter hand tills man är nöjd! Flört Har ju en massa tyg nu så jag kan alltid sy nya/fler! Hihi... Tungan ute
    Tutorial: http://kokalal.blogspot.se/2009/10/att-sy-en-mossa.html
  • Diabetikern Jojo

Just det... använde sömmen som ser ut såhär på min maskin:

___/\___/\___

Svar på tråden Syjunta för gravida!