• Ofeigur

Juni/Juli mammor...

Hej! Hur gör ni som ger välling och mat? Jag tycker det är svårt att veta skilllnad på seper nr2 och välling. Majsvälling eller den baserat på havre. Mats råkade köpa ngn som det stod tillskottsnäring på. Vad är det ? Jag blir alldeles virrig. Den sistnämda var från 4 månader. Välling från 6 månader och modersmålsersättning semper nr2 lemolac från 6 månader. Vad använder ni och hur mkt får dom och när? Ger ni era barn välling morgon och kväll?

• Ofeigur

Vi blev rekomenderade en vanlig tandkräm utan såna för vitare tänder på bvc.

FridaKarin- Fortsätt ge mat varje dag så vänjer han sig . Indra var likadan men nu äter hon det mesta. =) Ge samma mat i några dagar. Så det  inte blir blandade smaker hej vilt. lycka till!

Indra har blivit så hård i magen och gråter näre hon bajsar=( har gett henne katrinplommonpure nu igår så får se om det släpper. Vad finns det mer som funkar mot det? Tycker så synd om henne=(

• Ofeigur
    EnStyckAnna skrev 2012-01-19 11:46:20 följande:
    Ja, kiwi och päron är väl oxå bra har jag för mig... Annars är det BVC och lactulos som gäller...
    Här hemma har vi en konstig men bra bajsrutin.. Varje morgon går vi upp och byter kissblöjan efter natten, sen sätter jag ungen i hans gåstol och efter 10 min är han färdigbajsad.. Skrattande VARENDA morgon!!

I min mammagrupp på bvc är där en tandsköterska och hon säger att man kan använda vilken tandkräm som helst, så länge den är till barn/juniorer!! Finns på apoteket annars... Tror att vuxentandkrämen innehåller för mycket fluor för dom små...

Va roligt för våran tanhyginist sa precis tvärtom att man inte skulle ge dom för barn junior. Det var för att den var så söt i smaken och att det kunde vara svårt att vänja dom av med den senare. Man har ju så lite på så mängden fluor gjorde ingen skillnad för barnet sa hon. Hör dig för om du är osäker och gör som du känner är bäst för ditt barn=)
  • Ofeigur
    Nikki81 skrev 2012-01-24 14:24:12 följande:
    For en gangs skull verkar min lilla skrutt vara den som sover ok. Fram till for bara nagon vecka sedan vaknade hon ju varannan timme och skulle ata. Men slutade att nattamma (fran kl 22-ca 3-5) och nu efter ett par veckor sa sover hon antligen battre. 

Jag har precis bestallt 12 tygblojor som jag tankte forsoka borja anvanda pa 'halvtid'. Jag kommer nog fortfarande att ha vanliga blojor pa natten och aven ibland nar vi gar ut. Men ska forsoka mig pa att anvanda tygblojorna sa mycket som mojligt. Fick en liten introduktion kurs idag av min kompis och det verkar inte vara sa komplicerat smo jag forst trodde. Nagon som anvander dem?

Va skönt att hon sover bättre=) Min lilla tjej sover som en prinsessa och vaknar allt mellan sex och åtta för att äta. Helt ok tycker jag.=)

Vi använder tygblöjor på jobbet och det är både för och nackdelar med dom. Nackdelar är att dom ofta läcker vid magkanten på byxan för att när dom har gått en stund så töjs den delen ut och det blir öppet upp mot magen så kisset rinner ut på ngt vis. Man måste byta ofta. Och om barnet har bajsat så är det ett rispapper i som samlar upp det mesta och som man kan spola ner i toan men det kommer ganska mkt brevid också och då måste man spola av det först och typ handtvätta blöjan innan man tvättar den i maskin. Det är mer jobb med såna blöjor. Men har man bara ett barn så är det nog ingen fara. Vi som pedagoger var inte så förtjusta i dom. Det som är bra är ju att man sparar pengar på pappersblöjor och att dom är mjuka och sköna. Men barnen får stooora rumpor i dom så ha en storlek större på byxorna. Bara ett tips=)
  • Ofeigur

Indra sitter bra men ramlar ibland när hon ska ta tag i ngn leksak som ligger en bit bort. Har inte börjat krypa men rumpan åker upp ofta=) Här går gåstolen eller "bilen" som vi kallar det för fullt och man får hålla bort fötterna ibland=)
    Hur sover era sötnosar. Indra har kommit in i en bra period och somnar vid 8-9 och sover till 6-7 tiden och äter ibland somnar hon om igen och sover till 9 men när storebror är här så går vi upp vid 7. Eftersom han ska med bussen vid 8. 
    Hon äter mycket nu också. Är väl ngn fas! hihi Gröt direkt när vi kommer upp och sen en flaska ersättnig innan hon somnar och sen en burk mat plus frukt till lunch efter middagsluren. Sen leker vi en stund och sjunger sen är det banan eller apelsin ev gröt till mellis. Sen äter hon mat eller gröt igen på kvällen och man föär göra mkt för det finns inget stopp nästan . Men det är bra för hon är av den tunnare sorten. Och det är ju full fart varje minut hon är vaken så. Annars är hon glad och pigg.Pratar och jollrar jättemycket gör hon och det låter så sött=)

• Ofeigur

Usch, Indra har varit så hård i magen i ngr dagar nu=( Idag släppte det som tur var! stackars liten Sent igår kom jag på att det var delvis mitt fel som gett henne blåbärspure. =( Mammahjärtat blödde när hon grinade  för hon inte kunde  bajsa! Nu får hon katrinplommonpure vid varje måltid och ingen blåbär! Kiwie är bra och det äter hon flera ggr om dagen och nu är hon bra igen.=)

• Ofeigur

Kul att du kikade in igen=) det vekar hända mkt!  pepprar Indra med ordet mamma hela dagarna haha få se när hon vill säga det =) 

En sak jag undrar: ni som ger burkmat.. hur mkt ger ni? en hel stor per måltid? + fruktpure?

trevlig helg!

• Ofeigur
    Ppilla skrev 2012-02-16 10:57:00 följande:
    Var idag på 8-mån kontroll 8,3kg och 71cm lång.

Växer och frodas dom små=) Vägde mig med Indra på vågen och hon vägde också runt 8 nu. Vi ska dit när hon är 8 mån nästa gång.
Svar på tråden Juni/Juli mammor...