• Ofeigur

Juni/Juli mammor...

MorsLillaOlle skrev 2011-07-22 23:41:22 följande:
    Hej! Jag hoppar gärna med här.

Fick min andra son den 19 juni, knappt en vecka innan bf. Har en tre-årig son sen tidigare och han gick jag över 14 dar med så att denna skulle komma tidigare fanns inte i min värld. Slutade jobba på fredan och han kom 22.28 på söndan     

Lillebror Olle var 53 lång och vägde 3620. Han är också en kräkare, vår lilla kräk-Olle  Men han går upp bra i vikt så det är bara lite drygt att behöva ha kräk-trasor med sig jämt och byta kläder titt som tätt Vägde 4400 när han var en månad, så han börjar bli stor.

Båda barnen är snittade, eftersom deras hjärtljud inte varit bra, men det gick bra ändå

Ang vikten så har den inte försvunnit denna gång. Förra gången var 10 av 12 kg borta när vi kom hem från BB. Har inte haft sån tur denna gång Men det ska väl bort så småningom, synd bara att det blir så mycket fikabröd när man är mamma-ledig, och att jag har sånt sug efter att äta hela tiden!     
    Hej och välkommen  vännen!
    Kul att du ville joina oss här också=)

Synd tt jag missar fikat idag=( men snart igen får vi träffas så jag får se lilla Olle.     
  • Ofeigur

God dag! Hur står det till med alla bebisar och mammor idag?  Här regnar det idag så det blir en åka runt och hälsa på släktingar dag idag tänkte vi. Trist när man inte kan göra ngt  ute heller=( Men farmor och farfar blir glada iallfall när dom får se lilla Indra.

Inatt har vi sovit jättebra. Kl ett somnade hon och sov till kl 6 då det var matdags sen somnade hon om vid bröstet och vaknade kl  åtta och åt lite mer somnade om igen och sover nu. hihi Men nu är det dags att vakna för att äta och kanske sätta på sifg lite kläder =) Hon är som en tonåring. Sover halva dagarna=) Men det får man  när man är bebis.

Hur är det med er mammor? har era avslag gett med sig nu? har ni haft mkt ont? eftervärkar?
    Jag hade en del kraftiga eftervärkar på BB och ngr när hon åt med senare har dom avtagit. Efter ngr dagar så har mina avslag  slutat och nu känner man sig lite mer ren och fräsch iallfall.   

Jag har haft mkt problem med att det kliar på bristningarna på magen långt ner. Försöker att smörja mkt men vet inte vad man kan göra mer än så. Jobbigt är det iallfall. Ngn annan som kännt likadant? Har ni haft många bristningar eller inga alls? Med sonen hade jag inga alls men var mkt större nu iof.

• Ofeigur
    MammaJennii skrev 2011-07-24 18:42:22 följande:
    Ingen aning va som har hänt, tror hon har snuttat så det har skaft eller så. Det är som ett sår man får av ett papper ungefär, ganska djupt, det blöder lite ibland.
    Ursh vad jobbigt för dig, jag trodde att jag skulle få det eftersom det spände så mycket dom sista veckorna
    Oki ja det kan ju vara ett sår av ngt slag. Prova smörja med lite bröstmjölk så kanske det ger med sig snabbare.

Jag var ju så stor denna gång så det fanns väl inget  återvändo=) 
  • Ofeigur

Ja vi får hoppas att det blir en fika snart igen=) Nu har dom flesta fått också.

Skönt att han inte blir svartsjuk. Oliver är så hjälpsam så och det är skönt. Jag vet faktiskt inte hur det är men sålänge man inte blöder så kan det ju inte vara ngn fara. Jag ska till bvc idag kan höra med tanten där. 
    Det ska bli spännande att se om lillfisen har gått upp  mer nu. Det borde hon ha gjort eftersom hon har ätit ersättning efter varje måltid nu i 4 dagar., Och har hon inte det då blir vi chockade! Spännande ska det bli.

Vilket tråkväder det är  hela tiden. Regn och åska och blåst om vartannat. Trist att inte knappt kunna gå på promenader. Jag som vill bli av med mina kilon nu. Men det blir en del fikaböd nu också och sånt på semester och mkt främmande. Får ta tag i det ordentligt  efter semestern.  Vi får träffas mkt och ta långa höstpromenader sen hela gänget Myspys.     

• Ofeigur

Välkomna alla nytillkomna! 

Idag var vi på bvc och vägde och mätte lillfisen och hon hade gått upp 85g! =) Nu verkar det som att det vänder och tanten tyckte hon såg ut att ha gått upp redan  när vi tog av henne kläderna. Det var skönt att hon hade gått upp så det inte är ngt fel. Nu fortsätter vi såhär så får vi se hur det blir. Tycker att det är bra att kunna blanda lite med ersättning och bröstet. Och så vet man att hon blir mätt. 

När jag börjar amma så gör det lite ont i bröstvårtorna men det går över rätt så fort. Sen känns det inte mkt.  Har inte behövt använda ngn amningsnapp. 

Indra sover också jättemkt. Får väcka henne vart tredje timme också och det är en sväng på kvällen/natten  som hon är vaken lite längre och brukar ha kvalitetstid med pappa då och ligger på hans bröst och myser och pratar.         

• Ofeigur
    MammaJennii skrev 2011-07-25 22:47:43 följande:
    Vad skönt att hon har gått upp.  :)
    Spyr hon mycket eftersom hon får ersättning? vad ger ni för ersättning?
    Vi ska väga lillan på onsdag för att se om hon behöver ersättning.
    Ja det var jätteskönt. Nu vet vi att hon får i sig det hon ska. =) Nej hon spyr inte mkt inte men var ju så stor när hon föddes så det kan bli så när dom har kommit ut at dom bara sover och sover ochhar svårt att hålla vikten pga av sömn och att mjölken inte är riktigt tillräcklig i början innan det har kommit igång. Men nu finns det mkt mjölk och hon får äver ersättning ofta så hon är mätt. Vi väcker henne vart tredje timme nu också  ett tag så får vi se hur det går=)

Skönt att han gapar ordentligt nu Toffs.=) 
    Den smärtan med såriga bröstvårtor klarar man sig utan. Hade det med sonen. =(

Vart ligger era bebisar och sover på natten? Indra ligger i våran säng och det är ju både bra och dåligt tycker jag. Jag har svårt att slappna av när hon ligger där och vill inte vända på mig heller så jag inte har koll på henne. Vad har ni för erfarenheter? Hur gör ni och hur funkar det? Funderar på att börja lägga henne i sin säng när  hon har ätit färdigt i sängen och så får hon sova där tills hon vaknar och vill ha mer mat och sen tbx igen i sin säng fast  då står den ju brevid min säng. Svårt det där. Det är ju smidigt att ha henne brevid sig också och så för närhetens skull.    
  • Ofeigur
    timena skrev 2011-07-28 08:27:02 följande:
    Hej, hoppar också in ;) Min Malte är nu en månad, född 25 juni. Vi har tagit bort en sida på spjälsängen och har den jämte våran. Han sover i den tills det är dags för mat efter 3-4 timmar sen sover han jämte mig. Någon mer som har en lite mer missnöjd bebis? Malte skriker ganska mycket, han har mycket gaser och det märks tydligt när han har ont. Ger honom både semper magdroppar och minifom och gör även babymassage. Vet inte hur mycket det hjälper men det känns bättre att göra nåt i alla fall. Sen har han jätte svårt att komma till ro, han kan vara super trött men sommar inte. När han väl somnat i famnen går det oftast inte att lägga ner honom för då vaknar han med en gång. I bilen eller om man är ute och går sover han däremot hur bra som helst. Nu börjar han kunna vara vaken lite mer utan att skrika men det är jobbigt när man inte vet hur man ska trösta honom, napp vill han Inte ha. Tror han kommer hitta tummen snart. På natten sover han däremot bra, vaknar äter och sommar om. Inget skrik alls. Fler med gnälliga bebisar? Vad gör ni?
    Hej och välkommen!

MIn lillfis är också gasig och bubblig i magen lite då och då. Ska köpa minifom i morrn tänkte jag få se om det blir bättre. Det går bra iallfall och hon blir inte ledsen så länge iallfall. På nätterna är hon jättesnäll och sover och äter om vartannat. Det är skönt att det funkar med amningen.

Toffs: Va skönt att han har gått upp så pass mkt=)

Verkar som att dom flesta av er har sina godingar i sängen. Jag fortsätter att ha det ett tag till så får vi se sen hur jag gör sen. Det är ju så himla varmt nu också jue=( allt klibbar fast och lillfisen är så varm så hon bara kokar i hyn. Det går ju inte att sova då.

• Ofeigur

Hej och välkommen Karin855!

Våran lilla Indra blir 3 veckor på tisdag. Hon somnar mellan elva och ett på natten och sover oftast til 4, halv 5. Då ammar jag liggandes i sängen och sen somnar vi om rätt så fort igen. Hon vaknar till vid 8 och äter lite mer sen sover vi vidare ttill tio tiden. Då har hon en vakenperiod och vi myser och äter. Jag ger henne ersättning efter varje amning på dagtid men inte på natten.  Hon sover i stort sett hela eftermiddagen  men jag väcker henne ungefär vart tredje timme nu  när hon äter ersättning. Sen när hon har gått upp ordentligt så kan man säkert låta henne styra mer när hon ska äta. Få se på måndag om hon har ökat mer i vikt.

Här kommer en bild på våran hårdrockstjej!=)  

• Ofeigur

Hej i värmen!

Välkommen Ppilla! Maja  är ju såå sött=)

Idag var vi på bvc och vägde lillfisen och hon har gått upp nu till 4510! Nu är hon snart uppe i födelsevikten=) Så nu behövde jag inte väcka henne vart tredje timme heller utan  jag ger henne mat  när hon är hungrig. Skönt att slippa kolla klockan hela tiden och passa det. 

Annars är allt bara bra och vi har kommit in i en bra rytm och livet flyter på.

Försöker gå minst en promenad varje dag. Bra att hunden finns så man måste ut och traska. Gillar att gå och gärna med musik i öronen. Min sambo gillar också att gå och motionera så vi  säger till varandra när det känns att det är dags att gå en sväng. Har ungerfär 2 km til byn där min mamma bor så jag tar en promenad dit ibland och hem igen. Det är ju skönt att slippa vända och gå hem igen. Man vill ju gärna gå runt något.

Tänkte höra med er hur ni har med avslaget. Jag har lite småblödningar nu fast jag inte har blödigt på en vecka nästan. Har erat kommit tillbaka igen efter ngr dagar? Tycker det skulle vara konstigt om det var mens. Det ska det väl inte vara när man ammar? Det är bara lite och till och från. Och lite. Knasigt.

Nu ligger snuttan och myser med pappa i soffan efter en  flaska ersättning.=)   

Svar på tråden Juni/Juli mammor...