• Ofeigur

Juni/Juli mammor...

Hej Tjejer! 

Välkomna nya mammor och bebisar=)  

Har inte varit inne så mkt på sista dagarna pga av att min syster är på besök med familj och det är full fart med bad och besök överallt hos andra släktingar. Ikväll ska vi ha kräftskiva hos mamma och det ska bli skoj. 
    Fast jag inte äter kräftor =) Få mumsa räkor med rostat bröd och paj istället.

Lillfisen mår bra och äter och sover och skiter som hon ska=)
    Hon hade en liten knöl på ryggen men den är borta nu. Antar att det var en fettknöl eller ngt. Lite klegg i ögat hade hon i förrgår men det var bara en dag sen försvann det. Det kunde dom ha stod det i en bok jag har. Men man blir ju lite orolig. 

På dagarna ligger hon bara och slöar i värmen med  så lite kläder som  möjligt och  få vakentider och mkt sömn blir det. På nätterna sover hon iallafall bra. Det var en natt hon vaknade vid  4 och skulle inte sova mer fick hon för sig. Inte förrän vid halv 7 när jag  till slut fick nog och gick upp då när jag la henne i vagnen då somnade hon direkt ute haha typiskt. Det var bara att ge djuren mat och sen  ta en morgonpromenad =)   

Min sambo är fortfarande hemma och har tre veckor semester kvar så det är skönt att få avlastning och kunna vara med djuren eller bara ta en promenad själv. Vi ger ju henne ersättnig så det kan ju han fixa och ge henne om det skulle krisa. Igår sov jag tre timmar på eftermidddagen och då gav han henne det  och hon blev lugn och glad igen. Och jag fick sova ut efter en tidig morgon. Blir väl värre sen när sonen ska upp och till skolan och man är själv. Som tur är så är han ju stor och klarar sig själv mkt. Han ska åka skolbuss tll skolan nu  när han börjar och det underlättar för mig också på morgonen. Då slipper jag iallfall bubba med henne i bilen  bara för en fem minuters väg till hans skola. Det ska bli skönt. 

Hon blir 1 månad på söndag och har  blivit väldigt vaken och intresserad av allt runt kring henne  när hon har  sina vakentider nu. Det är kul att titta på henne  när hon spänner ögonen i en och bara stirrar haha Sötnöten=)   
    Inga leenden till oss än men det kommer väl snart antar jag.

Hur är det med era små?  i olika åldrar och olika stadier. Berätta gärna=)  

/Jenny   

• Ofeigur

Vi tänker ha ett namnkalas hemma i trädgården. Vi har bokat den 27 Augusti och ska skicka ut inbjudan nu i veckan som kommer. Min sambo är inte så förtjust i dop i kyrkan bla. Han är lite blyg ochg vill inte stå i centrum. Där är vi lite olika. Jag har inga problem med det. Men vi ville ge henne ngt så det blev ett kalas. =) Enkelt med smörgåstårta som  sambons brors fru ska göra och ngt till kaffet efter. Så får man väl säga vad hon ska heta och varför man har valt dom namnen. Tacka för ev presenter och fika.
    Hoppas på fint väder bara =)

Ja det är bäst att passa på=)

Bäst att kolla till lillfisen iafall hon har vaknat. Då är det väl mat som gäller direkt kan jag tro! Tålamod finns inte när det gäller mat! =) kram!   

• Ofeigur
    FrökenLagom skrev 2011-08-06 05:30:41 följande:
    Hej tjejer!!
    Då kommer en liten snabbuppdatering från mig också. Ber om ursäkt redan nu för språk och stavning - skriver på iPhonen..

Lilla Jack föddes 7/6 och är snart 2 månader gammal. Jag tycker att tiden går fort, samtidigt som det känns som att han alltid varit här -konstig känsla :)

Vi var på BVC i förrgår och han vägde då 5480g och var 59,5cm lång. Han har gått upp från 3520g och 52cm, så det är en stor liten kille vi har :)

Det mesta rullar på riktigt bra nu och sambon har precis jobbat första veckan efter semestern. Det är första barnet för oss båda, så vi har tid att bara ligga i soffan och mysa om vi vill det, när pappa är och jobbar.
    Jack sover ganska bra på nätterna, äter en del (varannan till var fjärde timme) men sover som en stock därimellan vilket är skönt. Han har istället långa vakenperioder dagtid så det är inte alltid jag hinner få något gjort :)

Som sagt, snart 2 månader och han ler och skrattar så ofta det bara går. Har börjat att slå efter leksaker i tex. babysittern. Griper tag mer och mer, håller oftast ett ordentligt tag i mina kläder när jag bär honom (eller i pappas brösthår, haha). Huvudet hålls upprätt hela tiden och det är väldigt sällan vi behöver stödja det numer..

Det var lite om oss. Ganska kortfattat och i konstig meningsuppbyggnad kände jag men strunt samma, klockan är halv 6 - då är det ok va? :)
    Hej och välkommen!=)

Kul att det händer så mkt på en månad. min lillfis blir ju en månad imorgon och det är sån skillnad mot det du föklarar. Man har mkt att se fram emot=)  Skönt att du kan vila och bara vara när han sover. Det är ju fördelarna med att var ensam med sin lilla. Min son är 8år så han klarar sig mkt själv.

Det lät inte så skönt det därmed brösthåren haha  
  • Ofeigur
    MammaJennii skrev 2011-08-05 19:50:25 följande:
    Tjejen är vaken runt halv åtta till 9-10 sen sover hon i stortsett hela dagen förutom när hon ska äta. På eftermiddagen så är hon mer vaken nu och ligger och tittar oss djupt i ögonen :) otroligt mysigt
    Var ute nu på eftermiddagen med stora tjejen och lekte i parken medans carma och hennes pappa vilade ett tag.
    Jag tycker det är så viktigt att ha egen tid med alla och hon blev så glad när jag sa att mamma och Lollo skulle gå ut själva :)

Köpte Minifom efter vi varit hos bvc för att testa om det funkar mot hennes mage *hoppas*

Ja det är ju jätteviktigt att ha ensamtid med syskonen. Tycker mindre barn är otroliga egentligen på att  välkomna in helt nya små personer i sitt liv. Vilken omställning det måste bli för dom. Speciellt om det har varit själv barn innan.

Håller tummar att minifom hjälper. Vi har inte  märkt så mkt av lillfisens mage än. Hoppas man slipper sånt. Ibland vaknar hon  när hon sover och skriker till så kommer det en prutt sen somnar hon om igen. Så det tycker jag inte är så farligt. Det är ju knappt att hon känner det själv. Men man vet ju aldrig. Det är väl ngr månader fram i tiden som dom kan få kolik va? 
  • Ofeigur
    sensommarbarn skrev 2011-08-06 09:59:46 följande:
    Vi försöker få en hel del egentid här hemma med sonen med, han fyller tre på måndag så är ju inte jättestor... Men han är än så länge snäll mot lillasyster. Däremot verkar han inte gilla när alla runtomkring tjatar om att han blivit storebror och vad han tycker om lillasyster... Försöker säga åt de vi möter att han inte är intresserad och inte vill prata om lillasyster, men en del (särskilt mamma och svärmor) verkar ha svårt att ta in det... =/

Min syster förklarade det här med att få ett syskon på ett himla bra sätt! Det är ungefär samma sak som att din man/sambo kommer hem med en ny tjej och ni ska leva ihop allihop... ;) Och det hade nog iallafall jag haft väldigt svårt för!
    Brukar tänka på det när sonen får sina små utbrott och hittar på dumheter (som igår när han hällde ut jos på datorn....), gäller verkligen att bita sig i tungan ibland och bara försöka lyssna på honom...
    Ja lite så är det ju. Bra att du inte skällde på han=) Men det  kan vara svårt ibland. 

Min son gillar inte heller att folk tjatar om hur det är att vara storebror osv. Det är ju svårt för han att veta nu efter ngr veckor bara. Han svara att det är inte känns ngt speciellt. Tycker lite synd om honom faktiskt. 
  • Ofeigur
    Fiaaaa84 skrev 2011-08-06 10:12:03 följande:
    Hej!

Min lille son föddes den 22/6! Också vårt första barn. Han vägde 3360 g vid födseln och var 49 cm lång. 4 veckor gammal vägde han 4700 g och 56 cm lång. Så han har gått upp mycket, ska till BVC på måndag så det blir spännande att se hur mycket han väger då! Han spyr väldigt mycket så var lite orolig att han inte fick i sig ordentligt i början, men det verkar ju inte vara något problem.

Det har hänt mycket senaste två veckorna tycker jag. Han fokuserar mycket med blicken, följer med blicken, ler mycket när han får syn på mamma eller pappa. Har börjat jollra litegrann också! Mer stadig i nacken. Och sover bättre på nätterna, vilket han inte gjorde första tre veckorna :)

Han är dock rätt grinig på kvällarna och vill bli buren konstant, ofta får man inte sitta ner för då börjar han skrika. De senaste två dagarna har han bara velat bli buren av mig, så fort pappa tagit över har han börjat skrika. Kan de verkligen bli mammiga redan vid 6 veckors ålder??? Hoppas det går över snart så jag kan få avlastning.
    Kan tillägga att jag har en väldigt engagerad sambo som varit hemma med mig de första 5 veckorna och tagit hand om honom lika mycket som jag...
    Hej och välkommen!

Vet inte hur snabbt dom kan bli mammiga men jag har läst ett bebisar inte har ngr problem med att binda sig till flera människor heller.   Har pappan varit med han mkt så borde han ju vara lika mkt fäst vid han också tycker man ju. Kan ju vara ngt tillfälligt bara. Man villl ju inte att dom ska vara ledsna heller. Men du behöver ju avlastning också. Svårt det där. Hoppas det löser snart.=)

Verkar som att våra sambos är av samma virke=) Samarbete är bra!=)  
  • Ofeigur

Vi har faktiskt väckt Indra vid tiotiden så hon är vaken ngr timmar och vid halv tolvtiden så är hon trött igen och sover oftast till halv 7 tiden. Vaknar och äter igen och somnar om . Ibland somnar hon inte och då går vi upp och myser en stund  och sen blir det ersättning och då brukar hon somna igen i vagnen på förmiddagspromenaden. Prova att väcka till han lite på kvällen. Kanske bada lite. =)

• Ofeigur

Välkomna alla nya! 
    Kul att så många vill följas åt =) 

Idag är det  riktigt skitväder här. Det ösregnar och blåser.Vi har varit inne nästan hela dagen och tittat på film och myst i soffan. Vi var på byfest igår och sambon är lite seg idag  så det passade ju bra att det var regn ute så man kunde skylla på ngt  när man sitter inne hela dagen=) Nu på kvällen kom storebror hit och vi har precis bakat chokladbollar som han ligger och kalasar på i sängen framför en film.

Indra gick upp med pappa i morse så jag fick sova ut lite. Hon somnade i vagnen på festen vid tiotiden igår kväll och när vi kom hem så la jag ner henne i sängen och tog av henne kläderna och bytte blöja i mörkret och sen  fick hon tutten och somnade om direkt och sov till halv sex. Då fick hon lite mat och sen gick pappa upp och jag sov till halv tio och hon hade somnat på pappas bröst i soffan  vid sju och sov tills jag kom upp=) Stacka om mysdag!

sensommarbarn skrev 2011-08-07 12:49:09 följande:
    Idag blir det en tur in till barnakuten med lillan... Hon kämpar nåt otroligt med andningen, äter inte alls som hon "brukar" och sover en hel del mer än normalt... =( Hoppas inte det är nåt, men känns lika bra att kolla upp det..
    Hoppas det gått bra och att det inte är ngt farligt utan bara  trånga näskanaler/gångar. Har läst att bebsisar kan ha det. Men det är ju inte bra om hon inte får i sig så mkt mat som hon ska. kram

• Ofeigur
    Liniz77 skrev 2011-08-07 21:27:48 följande:
    Har en övertrött skrikfia ikväll o en närhetstörstande tvååring o en sjuåring sim också vill ha sin del...
    Låter inte som en kul kväll för dig=( Hoppas den lilla somnar snart så du kan mysa med dom andra två=)
Svar på tråden Juni/Juli mammor...