• Anonym

Hur ofta byter ni underkläder? (trosor)

Ibland byter jag inte "undisar" på två-tre dar. Tycker det är lagom. Men det är ju jag det.... Hur ofta byter ni?

• Svar på tråden Hur ofta byter ni underkläder? (trosor)
  • Gurkburk

Det som förvånar mig lite är att det är så många som verkar sätta på sig använda trosor. För mig är det självklart att jag aldrig sätter på mig ett par använda trosor, men det kanske finns de som inte tar av sig trosorna på flera dagar (ger mig rysningar). Jag sover naken och sätter på mig rena trosor på morgonen. Skulle jag under dagen ta av mig trosorna t.ex. för dusch´eller innan sex tar jag inte på mig smutsiga trosor efteråt. Det skulle kännas väldigt sunkigt.

Idag t.ex. började jag dagen med rena trosor. Tog på förmiddagen en rask promenad som gjorde mig svettig och jag dushade efteråt = rena trosor efter duschen (inte tusan sätter jag på mig de svettiga). Sen eftermiddag/tidig kväll blev sambon lite sugen på mys i sänghalmen och trosorna åkte av. Efter detta blev det en snabb tvätt och rena trosor igen. I vanliga fall brukar det inte bli tre par trosor per dag, men två är inte ovanligt och det har inte så mycket med flytningar att göra. Jag har sällan flytningar som hamnar i trosorna, men nog tusan luktar de ändå och det känns ofräscht att sätta på sig smutsiga trosor när man i övrigt är ren efter en dusch.

• Kimona
    Anonym (Usch) skrev 2011-07-31 21:09:33 följande:
    Har du otur kan du få det. Därför att bakterierna ligger kvar. 60 C gäller för trosor, strumpor, lakan, handdukar.
    Kanske det, men nu gör morsan likadant och hon är 51 och har heller aldrig haft problem av det..
  • Anonym (Minou)

Jag byter oftast trosor varje dag, men det händer att jag använder dem i två dagar om de är flytningsfria (särskilt under mens kan det bli så då det oftast varken kommer flytningar eller blod i trosorna).

Jag använder endast bomullstrosor, tvättar dem i 40 °C i parfymfritt tvättmedel (sedan brukar jag visserligen torktumla dem varmt).

Ibland sover jag med trosor, ibland utan.

Jag tvättar inte underlivet varje dag på rutin, utan bara när det behövs. Jag tvättar enbart med vatten.

Jag undviker engångstrosskydd, -bindor och tamponger, eftersom dessa försämrar miljön i underlivet.

Mitt underliv mår och har alltid mått bra (förutom den gången jag var dum nog att vaxa underlivet vilket resulterade i en svampinfektion och jag lärde mig en läxa den hårda vägen).

Jag är inte rädd för mina egna bakterier och vet att det är bra för kroppen att ha en bra bakteriebalans och inte störa denna med för idogt tvättande. Det är även välkänt att "renlighetsöverdrift" ökar risken för allergier och andra hälsoproblem.

Urin är sterilt och jag är medveten om att avföringsbakterier inte försvinner helt ens om man använder tvål (alltså bryr jag mig inte om att försöka eftersom tvålen lär göra mer skada än nytta). För övrigt bajsar jag inte varje dag så där försvann det argumentet också.

Dessutom kan jag sätta det i perspektiv och inse att det vore evolutionärt självmord om kroppen inte klarade ett visst mått av avföringsbakterier som eventuellt kan spridas en aning kring rektum (hur tror ni mänskligheten har klarat sig under de 250 000 år vi funnits, när vi endast en bråkdel av dessa haft möjlighet till daglig dusch?). Utöver det gnuggar jag sällan rektum mot saker, så spridningsrisken får nog ses som normalt liten (obetydlig).

Jag duschar heller inte varje dag, inte ens varannan. Min hud har aldrig mått så bra som sedan jag slutade använda tvål.

Jag sköter min hygien, men jag gör det baserat på hur smutsig jag är eller inte är, inte efter vad det är för datum. Jag äter inte om jag redan är proppmätt bara för att det är ett visst klockslag, och jag tvättar mig inte om jag inte är smutsig bara för att det råkar vara en ny dag.

Det är skillnad på att vara "icke nyduschad" och att vara smutsig. Människor i dagens samhälle verkar ha glömt att en ren människa faktiskt luktar människa och inte nödvändigtvis måste dofta av en blandning av parfym från tvättmedel, schampo, balsam, duschcreme, hudkräm, hårspray, parfym med mera.

Jag älskar doften av min partner! Hen luktar visserligen gott som nyduschad, men det är så mycket bättre när hen doftar av sig själv och inte av schampo. För att förtydliga pratar jag alltså om den "personliga doften", som inte har med smuts eller att lukta svett att göra.

Det finns ett mellanting mellan att dofta av parfymerade rengöringsprodukter och att lukta svett. Alla luktar inte illa trots att de inte har duschat på två dagar och alla har inte behov av att byta underkläder dagligen. Det är DET som är viktigt att tänka på i sammanhanget. Alla är olika!

Hygien handlar inte om att tvätta sig/byta kläder enligt ett schema, utan att göra det när det behövs.

Jag är förundrad över hur inskränkta många i den här tråden är, många som inte kan se utanför sin egen världsbild och förstå att andra är annorlunda och har andra behov än de själva. Ta en stund och reflektera lite, i stället för att gasta om hur äckliga andra är. Fortsätt sköta er hygien precis som ni vill, men skaffa er lite ödmjukhet inför varandras olikheter.

• Anonym (Usch)
    Kimona skrev 2011-07-31 21:31:00 följande:
    Kanske det, men nu gör morsan likadant och hon är 51 och har heller aldrig haft problem av det..
    Precis det här lär man sig oftast av sin mamma. Ska vi gå långt tillbaka dvs när folk började använda underkläder så kokades dem och det är långt över 60 C.

Jag har lärt mig att minst 60 C och det har jag lärt mig av min mamma och hon av sin mamma. Samma sak har vi lärt oss i generationer att man byter trosor varje dag samt tvättar sig i underlivet varje dag. 
  • Xara

Hihi, jag bara ÄLSKAR sådana här livliga diskussioner om så intressanta frågeställningar, jag får ALLTID en massa helt nya infallsvinklar på saker jag aldrig tänkt två gånger på tidigare! Det är berikande!

Själv tar jag nya trosor och BH på morgonen samt nya igen efter att jag ev. tränat under dagen. Tvättar gör jag numera i 75 grader, efter att ha läst i Råd&Rön om att tvättmaskiner sällan kommer över 45 grader på 60-programmet....

Skönt att kunna bidra!

• Kimona
    Anonym (Usch) skrev 2011-07-31 21:40:34 följande:
    Precis det här lär man sig oftast av sin mamma. Ska vi gå långt tillbaka dvs när folk började använda underkläder så kokades dem och det är långt över 60 C.

Jag har lärt mig att minst 60 C och det har jag lärt mig av min mamma och hon av sin mamma. Samma sak har vi lärt oss i generationer att man byter trosor varje dag samt tvättar sig i underlivet varje dag. 
    Min poäng är att alla är olika, men man behöver inte vara äcklig för det. Kroppen vänjer sig vid vad den måste möta varje dag.

Hade jag haft tvättmaskin hade jag sorterat vit, färg och svart tvätt också, men nu har vi tvättstuga och därför tvättas allt samtidigt
  • Nape

Byter minst en gång per dag och har lärt både barn och sambo att göra detsamma.

• Ellaria
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-31 19:48:11 följande:
    Jag tvättar rövhålet med tvål och vatten efter jag skitit och underlivet med vatten efter jag kissat. Varje gång. Undagtagsvis när jag kissar ute då har jag våtservetter med mig. Men ÄNDÅ så byter jag trosor varje dag och jag är stolt över att jag inte går runt med smutsiga underkläder!
    Fy vad äckligt att köra upp våtservetter i underlivet.

... Se hur löjligt det låter?
    Nej, jag är inte negativ, jag är realistisk.
  • Anonym (Jo)
    Ellaria skrev 2011-07-31 22:13:10 följande:
    Fy vad äckligt att köra upp våtservetter i underlivet.

... Se hur löjligt det låter?
    Hon kör nog inte upp dem, utan torkar lite på blygläpparna precis som man torkar med vanligt toapapper...
Svar på tråden Hur ofta byter ni underkläder? (trosor)