• Anonym

Hur ofta byter ni underkläder? (trosor)

Ibland byter jag inte "undisar" på två-tre dar. Tycker det är lagom. Men det är ju jag det.... Hur ofta byter ni?

• Svar på tråden Hur ofta byter ni underkläder? (trosor)
  • Anonym (Jo)

Måste fråga er som alltid tvättar trosor i 60 grader hur gör ni då?

Jag brukar tvätta dem i 40 grader tillsammans med den övriga tvätten i liknande färger...tvättar ni bara trosorna separat eller all tvätt i 60 grader?

• Kimona
    Anonym (Usch) skrev 2011-07-31 17:45:15 följande:
    Håller med. Tror inte mina ögon när jag läser allt äckligt som skrivs här. Självklart tvättar man i 60 grader. Det blir inte rent annars.
    Jahopp? Jag har alltid tvättat allt i 40 grader och har aldrig fått problem p.g.a det
  • Anonym
    Anonym (Jo) skrev 2011-07-31 19:50:31 följande:

Jag brukar tvätta dem i 40 grader tillsammans med den övriga tvätten i liknande färger...tvättar ni bara trosorna separat eller all tvätt i 60 grader?
    ja, underkläder separat.
  • Brünnhilde
    Pstavsbarn skrev 2011-07-31 17:15:16 följande:
    Trodde alla tvättade underkläder på 60 grader?!?! Tydligen inte. Själv köper billiga underkläder på Hm och lindex och blir inte ett dugg ledsen om dom skulle råka gå sönder i tvätten.. Inte konstigt man träffar på så mycket folk som luktar illa, blääääähää vad ofrächa människor det finns.
    OK - det blev oklart. Jag menade, att när det gäller tvätt i allmänhet så kan man förlänga livslängden på textilierna genom att inte tvätta dem för varmt. (Låg temp är även bättre för miljön.) Men just när det gäller trosor/kalsonger, trasor, handdukar och lakan så bör man ha 60 grader ändå - eftersom den tempen krävs för att döda mikroorganismer.
  • Brünnhilde
    sirisdotter skrev 2011-07-31 18:07:10 följande:
    Och varenda affär /postorderföretag som säljer trosor har sådana som är märkta 40 grader och lägre.   Någon måste väl köpa dem,   annars  skulle de försvinna ur sortimentet?   Körs de också i 60  grader?
    De gör det av säkerhetsskäl. För att inte någon kund ska kunna komma och klaga. I praktiken håller nästan allt för 60 grader - men av miljöskäl kan man ju försöka tvätta sådant som inte är direkt infektiöst i 40 grader ändå.

Det är i synnerhet plagg som innehåller elastan som man inte ska tvätta i högre temp än 40 grader, för då smälter fibrerna och elasticiteten försvinner. Samt ylle naturligtvis - det ska man tvätta för hand i högst 30 grader. Men få har trosor av ylle, gissar jag..!
  • Brünnhilde
    Anonym (Jo) skrev 2011-07-31 19:50:31 följande:

Som sagt: jag tvättar familjens trosor/kalsonger, trasor, handdukar och lakan i 60 grader för att få död på alla mikroorganismer. Samt naturligtvis allt som någon kissat i, kräkts på eller blött på... men med "större" barn så händer det ytterst sällan numera..!
  • Anonym (Usch)
    Anonym skrev 2011-07-31 19:26:44 följande:
    Inte för att uppröra dig, men det finns många som inte duschar en gång om dagen heller. Men jag antar att du tycker att såna människor utan undantag är jätteäckliga?
    Men har du inte lärt dig att även om man inte duschar varje dag så tvättar du underlivet varje dag OCH byter trosor OCH tvättar dem i minst 60 C.
  • Anonym (Usch)
    Anonym (Jo) skrev 2011-07-31 19:47:35 följande:
    Jag förstår inte heller någonting....jag lärde mig att man byter varje dag som 3 åring typ..

Samma här och det var inget snack om saken. Så var det bara. Tydligen finns det några som aldrig har lärt sig det.
  • Anonym (Usch)
    Kimona skrev 2011-07-31 20:02:37 följande:
    Jahopp? Jag har alltid tvättat allt i 40 grader och har aldrig fått problem p.g.a det
    Har du otur kan du få det. Därför att bakterierna ligger kvar. 60 C gäller för trosor, strumpor, lakan, handdukar.
  • Anonym (Usch)
    sirisdotter skrev 2011-07-31 18:02:10 följande:
    Trosor på tvättlina vill inte ordföranden i vår bostadsrättsförening se...   Så här är det förbjudet att hänga tvätt ute -  och föreningens elräkningar är därefter!
    Är det sant? Det var det löjligaste jag hört. Kan man verkligen förbjuda det i en förening
Svar på tråden Hur ofta byter ni underkläder? (trosor)