• Anonym

Hur ofta byter ni underkläder? (trosor)

Ibland byter jag inte "undisar" på två-tre dar. Tycker det är lagom. Men det är ju jag det.... Hur ofta byter ni?

• Svar på tråden Hur ofta byter ni underkläder? (trosor)
  • Anonym
    Anonym (Minou) skrev 2011-08-12 12:03:30 följande:
    Om du hade varit mer insatt (vilket du lätt hade kunnat bli genom att läsa tråden) hade du vetat att det finns kvinnor vars underliv inte klarar daglig tvätt, att det finns kvinnor vars underliv knappt ens klarar tvätt med vatten utan behöver tvättas med vegetabilisk olja som skyddar mot det uttorkande vattnet.

Sunt förnuft säger du. Men använd det då. Alla är olika och har olika behov. Alla är inte som du.
    Jag har läst tråden och trodde det var underförtått att vi inte talar om människor som har besvär av något slag. Det förstår jag utmärkt att det finns.
    Jag talar om dem som säger att det inte behövs.. man kan vända på trosorna etc etc. Man skadar sitt undeliv etc etc..
  • Anonym (Minou)
    Anonym (ren ändå) skrev 2011-08-12 12:04:15 följande:
    precis! Underlivet måste få "vila". Man ska inte vara där nere och gno hela tiden. Man blir inte lortig där nere så fort som många verkar tro. Torkar man sig när man varit på toaletten räcker det att göra rent underlivet varannan dag, om man inte har mens förståss, DÅ behöver man ju tvätta sig oftare.
    Behöver man väl inte? Det beror ju på om man blir smutsig/blodig eller inte. Med menskopp kan man helt slippa att få blod utanför slidan.

Återigen, alla är olika och har olika behov.
  • Lindis1974
    Anonym (ren ändå) skrev 2011-08-12 12:04:15 följande:
    precis! Underlivet måste få "vila". Man ska inte vara där nere och gno hela tiden. Man blir inte lortig där nere så fort som många verkar tro. Torkar man sig när man varit på toaletten räcker det att göra rent underlivet varannan dag, om man inte har mens förståss, DÅ behöver man ju tvätta sig oftare.
    Jag håller inte alls med. Man blir inte helt ren när man torkar sig med lite tort papper på toaletten.
    Det kan finnas rester kvar av ec urin. Att tvätta sig varje dag med undelivet med en skonsam tvål ex lactacyd är ingen som helst fara. Man behvöer inte gno för att man tvättar sig,
    Jag har aldrig äns tänkt tanken innan denna tråd att det finns kvinnor som inte gör det..
  • Anonym (Minou)
    Anonym skrev 2011-08-12 12:05:56 följande:
    Jag har läst tråden och trodde det var underförtått att vi inte talar om människor som har besvär av något slag. Det förstår jag utmärkt att det finns.
    Jag talar om dem som säger att det inte behövs.. man kan vända på trosorna etc etc. Man skadar sitt undeliv etc etc..
    Och jag har fått uppfattningen att tråden vänder sig till alla. Inklusive de med känsligare underliv. Ett känsligt underliv är för övrigt i sig inget besvär, att behandla ett känsligt underliv felaktigt (med daligt tvätt till exempel) kan däremot leda till besvär.
  • Anonym (ren ändå)
    Anonym (Minou) skrev 2011-08-12 12:06:58 följande:
    Behöver man väl inte? Det beror ju på om man blir smutsig/blodig eller inte. Med menskopp kan man helt slippa att få blod utanför slidan.

Återigen, alla är olika och har olika behov.
    Har man mens blir man väl blodig?! Och hur många använder menskopp? Inte många skulle jag tro, MEN jag kan ha fel. Absolut, alla är olika och har olika behov, där håller jag med dig.
  • Anonym (Minou)
    Lindis1974 skrev 2011-08-12 12:08:13 följande:
    Jag håller inte alls med. Man blir inte helt ren när man torkar sig med lite tort papper på toaletten.
    Det kan finnas rester kvar av ec urin. Att tvätta sig varje dag med undelivet med en skonsam tvål ex lactacyd är ingen som helst fara. Man behvöer inte gno för att man tvättar sig,
    Jag har aldrig äns tänkt tanken innan denna tråd att det finns kvinnor som inte gör det..
    Urin är sterilt, dessutom är urea/karbamid bra för huden, så bra att man stoppar det i massor av hudkrämer. Vad i urin är det som är "farligt"?

Att tvätta sig med tvål i underlivet är inte nödvändigt, och i många fall skadligt.
  • sirisdotter
    Tvål   behövs inte i kvinnans underliv.
  • Anonym (ren ändå)
    Vad är det som är äckligt/farligt med lite urinrester då? Herregud, måste man vara precis HELT ren jämt?
  • Anonym (Minou)
    Anonym (ren ändå) skrev 2011-08-12 12:10:32 följande:
    Har man mens blir man väl blodig?! Och hur många använder menskopp? Inte många skulle jag tro, MEN jag kan ha fel. Absolut, alla är olika och har olika behov, där håller jag med dig.
    Tja, det är väl inte ett helt försumbart antal som använder menskopp. De flesta som skaffar en ångrar bara att de inte skaffade en tidigare, och det blir fler och fler.

Och som sagt, med menskopp, som samlar upp blodet inne i slidan, är det inte säkert att man får något som helst blod utanför slidöppningen.

Blir man blodig är det naturligtvis rätt att tvätta av sig, men att säga att man måste tvätta sig bara för att man har mens är ett logiskt felslut.
  • Anonym (l)

2 ggr om dagen, tycker det är ofrächt att bara byta en gång per dag..

Svar på tråden Hur ofta byter ni underkläder? (trosor)