• lima76

Aprilbebis 2012

hej allihopa, hoppas det är ok att jag hoppar in här? jag har följt tråden ett tag så det känns lite som att jag känner er redan... jag är gravid med tredje barnet, bf var satt den 12 april och det stämde med ul i v 12 och även med ÄL och när jag testade.. men på rul blev jag flyttad till den 21 april istället så jag antar att bebisen kanske är lite liten. i vilket fall gick jag över tiden med mina båda andra barn så det blir kanske "rätt" iallafall till slut. ska på tul i v 32 för att se att den växer ok och också för att kontrollera att moderkakan flyttat sig. (så du är inte ensam om det sandraa01 Glad)

jag fick ett missfall innan den här bebisen och har därför haft en lite ångestfylld graviditet trots att allting egentligen varit bra hela tiden. jag var sjukskriven med illamående och kräkningar i början sen jobbade jag två månader och nu är jag sjukskriven igen pga foglossning. (tycker i smyg att det är rätt skönt att få lov att vara hemma och ladda batterierna lite. smärtan är jobbig men det är skönt att slippa jobba just nu..)

precis som charlotta1 har jag också två komplikationsfria förlossningar bakom mig, amningen har funkat jättebra och även om jag tycker det är jättemysigt just nu med sparkar och så så längtar jag nog lite till fölossning och bebistiden efteråt. Hjärta

• lima76
    Kaosmamma skrev 2012-01-07 13:02:05 följande:
    Hej Lima :) vad härligt att allt varit smidigt :) usch inte kul med mf, fick också det månaden innan denna bebis :( men är otroligt glad att det tog sig snabbt igen. Kan inte riktigt förstå att om inte allt för länge har vi våra bebisar, otroligt :) längtar också!!
    ja missfall var inte roligt, jag blev faktiskt ganska chockad över vilken sorg jag kände trots att det var ett tidigt missfall. men jag var jätteledsen, och länge.. det tog sex månader innan det tog sig igen och det var också jobbigt, de andra gångerna har det tagit sig på första eller andra försöket så alla slags konstiga nojjor kom att jag var för gammal, att ngt gått isönder osv... skönt att ha det bakom sig nu.

jag följde dig lite i en annan tråd också förresten och våndades med dig när du väntade ditt tillväxtulta. så skönt att det såg bra ut till slut! ska du gå på fler extra kontroller nu eller är det "bara" business as usual nu?

tycker ni andra att ni blivit mer tankspridda på sistone? jag tycker det är nästan lika illa som under amningsperioden just nu, jag kan intala mig själv att DET måste jag komma ihåg! sen vänder jag mig till nästa grej och kvar är bara en vag känsla att det var nog något jag inte skulle glömma... lite allmänt senil dement... skönt att allt kan skyllas på hormoner när man är gravid Flört
  • lima76
    sandraa01 skrev 2012-01-07 20:32:35 följande:
    Välkommen!!
    åh då är jag inte ensam, håller tummarna för oss!
    Fick också missfall innan denna graviditeten, i v 12. Hjärtat hade slutat slå några dagar tidigare, anade ingenting, var på akuten för att jag kräktes flera gånger om dagen. Skönt att det gick fort att bli gravid igen, fick aldrig mens emellan hade svårt att glädjas över detta barnet, men oron släppte efter RUL
    tack :) jag hade faktiskt likadant med moderkakan förra gången också och var rätt uppstressad för jag vill absolut inte ha snitt om jag kan slippa (rädd..) men för de allra allra flesta flyttar sig moderkakan så förhoppningsvis blir det så för oss båda :)

vad hemskt med ett så sent missfall, förstår hur du menar att det var svårt att glädjas åt den nya graviditeten, det var så svårt att tro att det skulle gå bra. min oro har också lättat efter ultraljud men jag har märkt att den är inte långt borta. på julafton fick jag en liten liten blödning och det var som att hela världen bara stannade. som tur var såg allt bra ut, antagligen var det en liten blödning från moderkakan eftersom den ligger långt nere fortfarande. jag försöker verkligen att slappna av nu, pratar med min bebis och intalar mig själv att det blir bra.
  • lima76
    Kaosmamma skrev 2012-01-07 18:34:15 följande:
    ja, jag var ju på ett TUL, återigen läkare. Men då hade bebis följt sin kurva men hon var osäker på vissa saker?? som jag inte vet vad de var för några så hon kallade in en erfaren BM också.. men allt såg fint ut. Men lite liten, dock så var de nöjda :) men har meddelat min BM att hon ska vara uppmärksam på mina mått sen när det är dags för mätning, visar det något då och den inte följer kurva osv ska jag in igen.
    men skönt att de håller lite extra koll iaf. är du nervös eller känns det bra? kommer ihåg att du skrev att du tyckte magen blivit mindre också, har det vänt på "rätt" håll igen?
  • lima76
    Aaglars skrev 2012-01-07 20:16:42 följande:
    Jag vet att det inte fungerar med amningen för alla. Jag kan bara berätta utifrån min erfarenhet och berätta hur lycklig jag är över det. Men om barnet inte har sugreflex eller om något annat problem tillstöter så att amningen är omöjlig är man ju absolut ingen sämre mamma för det
    det är så laddat det där med amningen, vissa kan inte och andra trivs helt enkelt inte med det. jag tycker själv att jag är väldigt lyckligt lottad som kunnat amma mina två, ungefär så länge som du skrev, med ettan 11 månader och tvåan i 14 månader. jag fick kämpa i början med båda, sår på bröstvårtorna och mjölkstockningar men efter att allt "ställt in sig" så har det varit underbart Solig
  • lima76
    Kaosmamma skrev 2012-01-08 00:07:29 följande:
    Lima: känns ganska bra ändå, är inte så jätte orolig och inte när det gäller vikten... Inte nu efter senaste ul och att bm ska ha koll på måtten. Men innan var jag orolig!! Och då kunde hon inte avläsa hela hjärtat heller. Tror en del av oron kommer från Filippa (ena dottern) också. Magen är fortfarande mindre än innan men den har vuxit, men fick verkligen pyspunka!! Såg du bild? Kan lägga upp om du vill. Aldrig haft så innan med de andra men finns säkert någon naturlig förklaring. Men det ihop med första ul så blev jag riktigt ledsen. Men allt känns lugnare nu :)
    jo jag såg bilden och den såg absolut mindre ut. jag kan iofs tycka att det ibland är stor skillnad på morgon och kväll och sådär men om du upplevde stor skillnad var det säkert så. skönt att det känns lugnare igen. ibland tycker jag det känns som om man håller andan hela tiden, och inte blir det bättre när bebisen har kommit heller ;) det finns alldeles för mky att oroa sig för när man satt barn till världen..
    Thelma08 skrev 2012-01-08 08:50:38 följande:
    Usch dessa svamp infektioner tar död på mig. Nu har det ändå varit bra ett par veckor men igår kväll började jag känna av det igen.
    Det är nog 5 el 6 svampinfektionen jag har nu under denna grav. Brukar aldrig ha det annars...

Får man ta vagiatorerna nu? Vet att man fick det under första trimester men nu då andra och tredje??
    jag vet inte riktigt heller men jag har för mig att tea-tree olja är jättebra mot svamp, googla och se vad du hittar, tror du måste spä ut den men har för mig att man kan smörja direkt i underlivet med den.
  • lima76
    Hemlighet skrev 2012-01-08 17:38:30 följande:
    Någon som vet när man ska känna fosterrörelser varje dag? Hur mycket bör man känna?
    Min bebis har levt runt varje dag tidigare, men nu har han lugnat ner sig under två dagar och sparkar inte alls lika mycket. Han trycker lite och duttar någon gång/dag.
    Jag är i vecka 24+4 idag.
    min bm sa att du ska känna bebisen tio gånger på en 12-timmars period. om den buffar en fyra- fem gånger direkt efter varandra räknar jag det som en gång. men om du är orolig ska du absolut ringa och prata med förlossningen.

animegirl: vad jobbigt med örontäppa.. hoppas det löser sig. annars har jag precis som du med astma och nästäppa, får panik om jag inte har en nässpray i närheten. emellanåt försöker jag skölja med saltvatten också men det enda som riktigt funkar är riktig nässpray. jag har förresten också en med kortison som jag fick utskriven i början av grav när jag fick bihåleinflammation och den använder jag igen nu när jag varit förkyld.

angående svamp så läste jag precis i förälsdrar och barns "jag är gravid" tidning om Tea tree olja, det var som jag hade för mig, jättebra mot svamp men man måste spä ut den med lite vatten. det stod också att gravida avråds från att använda pevaryl efter de tre första månaderna, de rekommenderar ist canesten men att man ändå ska rådgöra först med läkare.

jag har haft min första huvudvärkslösa dag på en vecka idag så kanske den här hemska förkylningen äntligen är på väg att ge med sig.
  • lima76
    Thelma08 skrev 2012-01-08 22:29:06 följande:
    Imorgon ska jag göra en undersökning angående detta
    Tänkte ringa både apoteket, barnmorskan, vårdcentralen och 1177
    För jag vill veta vad som kan påverka eftersom det står som det gör.

Var kan man hitta tea tree oil någonstans??
    Har med hört talas om det dock skulle man spä ut det jätte mycket när man va gravid.
    det ska bli intressant att höra om du får samma svar överallt :)

tea tree olja hittar du i hälsokost-butiken..det finns massor av användningsområden för den, de i butiken kan säkert hjälpa med råd om hur man använder den bäst vid svamp och graviditet. jag använde den för många år sen vid en svampinfektion, jag fick rätt många en period pga att jag fick äta en massa pencillin. jag har för mig att jag smorde med den outspädd och att det liksom brände lite men sen hade jag inga fler infektioner på flera år. men då var jag inte gravid.
  • lima76

är det ngn som har kolla på vart man kan hitta mamma-mjukisbyxor? förra graviditeten köpte jag ett par på hm i velour och det är typ i dem jag bor numera.. jeans har jag mer när jag ska ut men när jag bara går hemma så känns mjukisar mysigare. men hittar inga... hm verkar inte ha iaf..

• lima76

tack för tipsen tjejer :) ska kolla in PoP och Hm igen.
    anime: var det i butik eller på nätet du köpte?

boob är nog lite utanför min budget också, tyvärr...

Svar på tråden Aprilbebis 2012