• lima76

Aprilbebis 2012

Hej allihop Glad
    vårt TUL idag gick jättebra, hon uppskattade bebisen till 2 kilo, huvudet neråt och moderkakan har flyttat sig. Och så fick vi veta att vi väntar en liten flicka till {#emotions_dlg.flower} jag måste erkänna att en liten del av mig blev lite besviken för nu kommer jag aldrig att få uppleva en son och också för jag vet hur mycket min man hade velat ha en liten kille men mest av allt är jag så glad och lättad att allt såg bra ut och det känns helt enormt verkligt nu när vi vet att det är en liten tjej!  Nu är det "hon" som sparkar och hickar istället för "den". Nu är väl den stora frågan om hon också ser ut exakt som sina systrar vid födseln, mina stora tjejer var så lika det bara går när de föddes...

• lima76
    Miss Giggle skrev 2012-02-28 07:06:06 följande:
    Lima: vad skoj! Vet precis vad du menar när det gäller könet. Tror det är normalt att känns så hade själv samma känslor!

Här knatar allt på. Fogarna gör så himla ont varje dag att jag knappt kan gå eller röra mig men det går bra för det mesta!
    Känner mig även stor som ett hus även om det bedyras från alla håll och kanter att jag är mindre i nu än med förra. Så humöret mitt sviker stundom. Känns precis som att hormonerna har fått ett uppsving senaste veckorna. Fler som upplever det?
    Tack! Då vet du hur jag menar :)
    ang storlek kommer jag på mig själv att tänka på den gamla beatles-texten; I am the walrus... Också ganska hormonell.. satt tex och blev rejält tårögd när jag skulle försöka förklara för 7-åriga dottern hur mycket jag beundrar Nelson Mandela häromdagen...
    Poppee skrev 2012-02-28 08:41:53 följande:
    Lima76 vad bra att allt såg bra ut och att moderkakan har flyttat sig
    Tack! ja vilken lättnad! Jag är nog lite rädd för att bli opererad rent allmänt och är jättelättad att jag inte blir tvingad till snitt..
  • lima76

hej tjejer, vad mkt som hänt i tråden de sista dagarna, jag ska läsa igenom lite mer ordentligt senare..

i onsdags vaknade jag efter en jobbig natt och kände mig öm och obekväm och efter att ha varit vaken en stund insåg jag att jag hade regelbundna sammandragningar. försökte vila men värkarna fortsatte komma var tredje minut så runt middag ringde jag förlossningen som tyckte vi skulle komma in. ctg visade tydliga värkar med tre minuters mellanrum men gynundersökningen att tappen iaf var opåverkad. jag blev inlagd och när det fortfarande inte lugnat sig nån timme senare fick jag en kortison-spruta för bebisens lungmognad och en spruta bricanyl för att få värkarna att avstanna. för att göra en lång histora lite kortare så fick jag bricanyl o kortison även på torsdagen och fick bara lämna sängen för toa-besök. Jag blev kvar till idag, så skönt att få komma hem..  Jag har inte haft mer än vanliga sammandragningar sen i torsdags så förhoppningsvis räcker det med att ta det lite lugnt nu... de sa att efter vecka 35 gör man inget för att stoppa värkarbetet.. jag är 33 hela veckor imorgon. jag hoppas lillan bestämmer sig för att stanna kvar åtminstone till mitten av april...

• lima76
    Lovis 1 skrev 2012-03-04 16:36:09 följande:
    lima: Oj då, vad jobbigt du haft det! Även fast babyn klarar att komma ut 33 fulla v vill man ju helst att de stanna några v till Skönt att de tog hand om dig väl, o att tappen var opåverkad! Sa de varför du fått sammandragningar? Har det att göra med om man "tagit i" dvs fysisk ansträngning eller bara kommer det?

Ibland när det är väldigt mkt "fysiskt"  får jag det, eller om det blir sk konflikter med min snart tre-åring här hemma... Det känns för mig som att det magen påverkas av vad jag gör och vad jag utsätts för så att säga. Jag har ju två barn här hemma och har väldigt mkt "mamma" jobb men ibland måste jag bara lägga mig för det känns som jag ska föda barn annars...
    först trodde de nog att det var en urinvägsinfektion men de menade att ibland bara blir det så.. jag får också sammandragningar vid ansträngning och så men det är nog normalt, livmodern som övar. när det blir regelbundet och inte avtar ska man nog kolla.. värkarna jag hade i onsdags började som i ryggen och drog framåt.. jag tror att det kanske var en kombination av bebisen som lade sig i rätt läge (hoppas jag) och kanske en del stress, har varit en del att stressa över på sistone, tyvärr...  men nu ska jag ta djupa andetag och inte jaga upp mig över saker... försöka iaf... Flört
    trollet83 skrev 2012-03-04 16:47:39 följande:
    Låter inte kul men skönt att de kunde stanna av det iaf o att du nu kunnat komma hem o må bättre!

Här känns det så osäkert hur det kommer bli med tanke på att bebisen redan beräknas vara så stor..så tror inte jag kommer gå fulla tiden ut, iaf inte om det fortsätter så här..men en dag i taget o får se från vecka till vecka nu hur långt de låter mig gå..
    Ja, det känns tryggt och så på sjukhus men det finns inget som går upp mot att till slut få komma hem!
    dag för dag låter som en bra plan... hoppas du orkar och kan komma i närheten av bf..   vilken vecka är du i nu?
  • lima76
    trollet83 skrev 2012-03-05 09:37:48 följande:
    V.35, går in i v.36 imorgon så är ju inte för tidigt om det skulle bli tidigare iaf;=)
    nej, läkaren på bb sa faktiskt att om man är i vecka 35 så gör de inget för att stoppa det utan menar att bebisen är redo att komma..  tänk att vi allihop nästan är framme!

jag drömmer så knäppt, i morse drömde jag att jag vann nobelpriset (vet inte hur eller varför) sen var jag uppe och kissade, somnade om och drömde att jag var ute och tävlingscyklade.. (kommer aldrig att hända...) fast det förklarar ju varför jag är så öm i bäckenet nu, kanske? :)
  • lima76
    No ordinary love skrev 2012-03-05 13:51:03 följande:
    Vilken rolig dröm :) 
    Jag har bara en massa mardrömmar, att mitt barn skall komma ut dödfött osv...
    usch vad jobbigt för dig... med första barnet hade jag också lite mardrömmar men den här gången har det mer varit konstiga drömmar än otäcka..

idag har det känts som om bebisen mest består av vassa armbågar och knän...

jag har också lite mensvärk som ni andra beskriver men inte precis tryck nedåt..  tycker att rent allmänt så är det alltid bättre att ringa en gång för mycket till förlossningen än för lite, om man är orolig..
  • lima76
    emeilee skrev 2012-03-06 19:16:09 följande:
    Hur har det gått för dig vars pojke valde att komma ut tidigt? Minns inte om det var LIMA?
    nej, inte jag :) vicki var det väl, undrar också hur det går..
    Poppee skrev 2012-03-06 20:08:35 följande:
    Är inne på fl nu.. hoppas bebisen stannar inne
    håller tummarna för det.. kram!

Tänkte tipsa er som ska föda vanligt om att testa en grej på era förvärkar.. Ta ett djupt långsamt andetag när värken börjar och medan du andas in fyll liksom ut magen så mkt du kan. det motverkar faktiskt smärtupplevelsen.. Det är väl det jag hunnit få med mig så här långt av min hypnobirth-bok och har haft en chans att öva lite på under min sjukhusvistelse..
  • lima76

thelma: tråkigt med inläggning men du är åtminstone i trygga händer om det sätter igång ordentligt...

Jag reflekterade inte så mkt över det där med offentlig amning och efter att ha ammat två barn så mötte jag faktiskt inga negativa reaktioner alls när jag ammade "ute bland folk".. bebisen döljer ju också bröstet och man behöver ju kanske inte lufta bröstvårtan efter just den amningen... Jag känner att man ska vara glad och stolt om man kan amma och sen om ngn mår illa på att de råkar få syn på mig när det händer så är det ju synd om dem... jag menar inte att jag tänker sticka brösten i ögonen på folk men jag tänker aboslut inte klä in mig i ett tält heller för att spara någons känslor...

fjälla skrev 2012-03-08 16:29:23 följande:
    Jag pustar ut efter dagens TUL. Lilla bebis viktskattades till 2130 g idag v 34+1 och det är -12%. Fint flöde i navelsträngen, lagom med fostervatten. Och helt proportionerlig Trots mitt SF-mått som vid senaste mätningen låg på 28. Så skönt!
    Härligt!
  • lima76
    emeilee skrev 2012-03-08 21:23:40 följande:
    Idag har vi varit och hälsat på förlossningen och på BB. Kändes märkligt att gå i korridorerna som man troligen kommer vanka omkring i en del inom några veckor. Fick även reda på att min arbetskamrat fick en dotter igår just där, lite smålustigt men jag stötte inte på henne på BB. :)

Nu längtar jag riktigt mycket till bebis!!!
    på vår förlossning får man inte komma på besök längre, de slutade med det för två år sedan i samband med svininfluensan... lite synd för de som ska föda för första gången.. jag hade också gärna fått en rundtur för de har byggt om sedan jag födde förra gången och nu när jag blev inlagd såg jag inte mer än bara mitt rum.. Jag vet att de numera har ett badkar så jag hoppas att det är ledigt när jag kommer in  på riktigt.. :)

vad tyckte du om förlossningsrummen?
  • lima76
    emeilee skrev 2012-03-08 21:52:25 följande:
    Okej, här har de två besöksmöjligheter varje vecka. Det kändes faktiskt riktigt bra att komma dit. Man inser att tiden är på väg att räknas ner. Känns helt mäktigt! :)

Rummen var jättefina, inte alls så skräckinjagande som jag hade förväntat mig. Och helt underbara barnmorskor.
    härligt med fina rum och bra barnmorskor! :) jag hoppas på toppenförlossningar för oss alla!
    På söndag är jag 34 hela veckor men enligt mitt gamla datum skulle jag varit 35 hela veckor idag... i vilket fall som helst börjar det närma sig...
Svar på tråden Aprilbebis 2012