• lima76

Aprilbebis 2012

anime: tror inte det var vi... men kommer (nog) ihåg att det diskuterades i tråden.. (hormon-hjärna...)

löste mitt hunger/trötthets-dilemma med två snabba rostdae mackor med smör och satte igång en potatis o purjolökssoppa som får småkoka nu medan vi lägger barnen (blir alltid en liten stund vid datorn utanför barnens rum medan de somnar efter sagan) så nu ska jag ner o mixa min soppa medan mannen fixar varma mackor :)

• lima76

anime: vad jobbigt, kunde de inte gett dig pencillin för att dra ut inflammationen? eller det kanske inte gör ngn skillnad?

lilaOrkidee skrev 2012-01-15 21:06:39 följande:
    Hej! jag har inte skrivit så mycket i denna tråd men följt den! Jag har bf 8 april! Jag har funderat på vad man ska ha för ytter kläder till bebis då? Behöver man en tunnare overall? eller räcker det med tröja o filt? hur gör ni?
    det beror nog helt på hur aprilvädret blir... har du åkpåase i vagnen så behöves kanske inte en varm overall.. jag har en i typ velour som knappt är använd,mina två stora barn kom i maj och juni så jag vet egentligen inte varför jag en gång köpte den (förutom att den var så sööööt, då..) kanske blir den till slut använd nu när jag väntar i april ;)

har börjat läsa lite om dyktekniken och hypno-birthing, någon med erfarenhet i tråden?
  • lima76

min BM mätte inte alls sf-måttet när jag var på kontroll i vecka 25 (?) hon sa att det börjar man inte med förrän nästa besök som är vecka 28 (när jag också gör glukosbelastningen)

ang FK och sjukskrivningar så är jag i samma sits som flera här inne, blev halvtidssjukskriven den 1 dec och helt från den 15e men har ännu inte hört från FK om det är godkänt. är ju lite nervöst att vänta, vad händer om det inte godkänns liksom..? sen ska jag också söka HP men tycker nästan det är bättre att istället vara sjukskriven eftersom med HP får jag bara lämna barnen 15 h /veckan hos barnomsorgen.. nu är den stora en timme på fritids om dagen efter skolan och den lilla 8 - 14 på barnomsorg. hade varit skönt att veta att sjukskrivningen var godkänd fram till bf så man kan slappna av mentalt...

• lima76
    Karisma skrev 2012-01-17 08:30:31 följande:
    JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!

Sjukskrivningen har gått igenom. Solig  Det står på mina sidor på fk att jag ska få pengar imorgon så bevisligen hade de nga slantar över till mig. Glad

/K
    härligt! jag ringde nyss till fk i ett annat ärende och passade på att fråga men ingen har tittat på mina papper ännu...
  • lima76
    grästuva skrev 2012-01-17 18:11:39 följande:
    Bm och läkare idag v.26+3. Blodtryck 120/60, blodvärde 110. Vikt 1 kg plus på två veckor, sf mått 29. Hjärtljud mellan 150/ 154 och ingen tapp påverkan
    gjorde BM en gyn-undersökning också?
    Karisma skrev 2012-01-17 13:42:51 följande:
    Jag tycker det är konstigt att de inte meddelat att jag fått sjukskrivningen godkänd. Skickade in alla papper 20dec. Fick i fre papper om vad min sgi blir om jag är sjukskriven, idag på fk hemsida står det att jag ska få pengar imorgon. MEN ingenstans står det om nga beslut. Konstigt enligt mig. Men glad jag får pengar till räkningarna. :)

/K
    pengar till räkningarna är alltid en bonus :)
    såg att du skrev att du ska få snittdag, är det eget önskemål att snittas?
    det är lite min mardröm om jag måste snittas (jag ska på koll för att se så inte moderkakan ligger i vägen) vi är ju så olika allihop, vissa vill absoult inte föda vaginalt andra vill absolut inte snittas... tur det finns alternativ för det mesta...
  • lima76
    Karisma skrev 2012-01-17 19:04:34 följande:
    Det är ett måste för mig. Efter ett akutsnitt med första pojken så gjorde jag bäckenrötngen där de såg att mitt bäcken är helt runt vilket det inte ska vara. Utan mer som en amerikansk fotboll. Så det blir alltid planerat snitt efter det. :) Jag ville helst inte föda vaginalt men tanken var ändå att testa det med första men det gick ju inte alls. Så om ung en månad får jag veta när jag ska snittas. :) Tycker inget speciellt om k-snitt, litar på läkaren och än så länge har jag inte haft nga problem efter snitt.

/K
    skönt att du tycker det känns bra iaf! jag tycker inte alls om känslan jag får i kroppen när jag tänker på möjligheten att snittas.. men tycker ju så klart det är bra att den extra nödutgången finns ;) sen förstår jag också de som är rädda för vaginal förlossning.. jag tycker jag haft tur att min kropp funkat vid förlossningarna och tycker hela upplevelsen är jättehäftig men jag har också respekt för den, det är därför jag försöker förbereda mig så mkt som jag bara kan genom att läsa på om olika tekniker..
    måste kännas lite konstigt att veta exakt datum så långt i förväg? :)
  • lima76
    grästuva skrev 2012-01-17 20:36:23 följande:
    Läkaren mätte tappen med Vul
    ok :) jag har nog aldrig kollat tappen förutom när vi åkte in på julafton efter en liten blödning, därför blev jag lite nyfiken..
  • lima76

jag har också min glukosbelastning nästa vecka.. tycker det jobbigaste är att man inte får äta eller dricka något innan, blir lätt illamående fortfarande om jag inte äter..

Tycker jag har ganska många sammandragningar på sistone.. Fler som har det?

• lima76
    Poppee skrev 2012-01-23 14:21:01 följande:
    Jag har också fått väldigt mycket sammandragningar den sista tiden.. antar att de e normalt :S
    ja, hoppas det.. mina gör inte direkt ont men kan få mig att nästan tappa andan lite.. sak iaf höra vad bm säger nästa vecka.. hoppas också hon börjar mäta sf-mått då, känns som om inget riktigt börjat än med mina undersökningar...

Ang vagn så strö-tittar jag på blocket emellanåt, hittade en kombivagn jag tyckte var jättefin (vet inte vilket märke) men säljaren hörde aldrig av sig så jag gissar att budet jag la var lite lågt... Det  viktigaste för mig är nog att den är rejäl, vi bor lite utanför stan så promenader blir ofta på grusvägar. Sen är det en bonus om den är enkel att fälla och få in i bilen så jag kan ta mig in till stan utan assistans ;) Mer än 2000 kronor hade jag inte tänkt att lägga på vagn denna gång..
    Vi har spjälsäng och skötbord ordnat men jag funderar på en vagga att hänga i taket på nedervåningen också, de är ju så fina.. men i så fall blir det nog á la blocket det också..

Ser att ni är många som bytt nick, jag har inte orkat ta tag i det där, är det ngt jag borde? mitt lösenord är samma som jag fick tilldelat för länge sen så det finns inget som kan linkas till ngt annat, vad jag kan komma på iaf... Hur tänkte ni andra?
  • lima76

emilee: vad skönt att allt såg bra ut! och mysigt att få se bebis igen :)

Majsan242: vad du har fyndat :) jag tycker också om att handla billigt.. Vi har köpte faktiskt ny spjälsäng (fast begagnad) den här gången, den jag hade innan hade inte höj och sänkbar sida och det har den nya. Kommer ihåg att det tog rejält på ryggen när bebisen blivit större och man sänkt sängen till lägsta läget när de somnat i famnen och skulle läggas över i spjälsängen.

Förresten; visst var det du som också var intresserad av hypnobirthing? jag har hittat en bok som heter hypnobirthing, the Mongan method. Den finns på adlibris för ca 160 kr. (bara på engelska) jag ska beställa hem den tänkte jag.

idag skickar jag in papperna till fk om gravidpeng, lite i sista stund men jag hoppas ändå få sjukskrivning fram istället för gp, ansöker mer som en helgardering..

Svar på tråden Aprilbebis 2012