• lima76

Aprilbebis 2012

Kaosmamma skrev 2012-02-07 19:00:40 följande:
    Lima: Ja som sagt även om du och jag har svår astma så är det inget jämfört med henne. Läkare och forskare har aldrig stött på hennes sort innan, den är farlig och väldigt häftig. Så vidrigt att maktlös se på.. Anfall efter anfall och hon får knappt inga pauser. Ja alla tre har astma men de två första har ju mer en besvärlig form men inte farlig och klarar den hemma oftast, mycket skuren innan man hamnade rätt med medicinering. Wilma som är 6 år har ju också problem med magen osv och fått ligga inne för den, är ju jobbigt och oroande men att se sin dotter kämpa för livet. Önskar jag ingen! Astma ska ju inte vara livshotande idag och är sällan det, är isf ren allergi med chocker osv, men på Filippa så blir det livshotande situation. Inte alltid dock och då är hon mer medicinerad än en vuxen med svår astma. Helt galet rent ut sagt!!

Denna gång är det privat. 3D/4D ul :) har ej gjort det med de andra så ska bli mysigt faktiskt, och helt ärligt så kan jag tycka det är mysigt att kanske hå själv. Min och bebisens tid liksom :) sen får jag massa bilder och film från undersökningen som vi alla kan titta på hemma sen. Är ert privat eller ska ni kika på nåt särskilt?
    Ja fy, stackars din Filippa! Hoppas det blir bättre!
    åh vad härligt med 3d/4d! ja då lär de ju absolut kunna se könet iaf.. Vårt är ett "vanligt" tillväxtultra i kobination med att de ska kontrollera att moderkakan flyttat sig så att det är säkert att föda vaginalt. Men jag hoppas kunna få veta om det är lillebror eller lillasyster i magen också :)
  • lima76
    Kaosmamma skrev 2012-02-07 20:34:54 följande:
    Lima: ja blir mys!!! Hoppas hoppas jag kommer iväg :)

Ja det fick jag göra med Filippa, brukar flytta på sig. Hoppas den gjort det på dig också. Hoppas ni ser vad det är för pyre också :)
    det är egentligen liten knasigt att vi inte kunnat se ännu... vi frågade vid KUB i v 12 men då ville de inte gissa. Vid RUL v 18 hade den benen i kors och när vi gjorde ett extra i v 24 (pga en liten blödning) så låg den som dubbelvikt med rumpan vänd utåt.. så det kanske inte meningen att vi ska veta i förväg men jag skulle gärna vilja för att förbereda lite.. Är det en liten tjej så har vi rätt mkt i klädväg men jag skulle ändå vilja ha lite nytt, och är det en kille blir det mycket nytt :)
  • lima76
    4 små skrev 2012-02-08 09:50:13 följande:
    verkar som om det är meningen att det blir en överraskning helt enkelt
    -Vi fick ju "se" att det var en kille vid rul, eller rättare sagt, bm såg tydligt men när hon skulle visa oss hade han vänt sig och det såg "väl" ut att vara en kille. Vi får gå på hennes ord, men eftersom vi kollade med vår 3:a (också kille) och det den gången verkligen gick att se klart och tydligt vad det var så har jag haft svårt att ta till mig ett definitivt besked denna gång. Hade nästan varit enklare att inte veta än att "typ" veta. För jag vågar inte inreda blått, utan det blir neutralt fast med lite grabbigare inslag (inga gråa fjärilar, utan lite tuffare mönster). Men vi kollar ju bara på killnamnmen där har vi istället snöat fast och kan inte komma på något namn. Känns rätt skumt faktiskt

Har fått snitt-datum, 2012-03-27 smäller det!!!!!!
    Förstår hur du menar med att veta men inte veta säkert.. vi har vänner som var på könsbestämmande ultraljud sent i graviditeten,fick reda på att de hade en pojke i magen och sen vid förlossningen kom det iaf en liten flicka. Svårt att förklara för storebror var lillebror tog vägen, det tog lång tid för honom att acceptera en lillasyster ist.. men det är nog rätt ovanligt att de får det så fel vid sena UL...

Jag hade en sån hemsk dröm precis innan jag vaknade imorse.. Bebisen gjorde en helomvändning i magen och tryckte sig mot huden så att jag kunde se ansiktet igenom magen.. Sen ställde jag mig upp och då gled hela bebisen ut. I drömmen var jag bara i v 27 och den lilla flickbebisen vägde 700 gram. Hela huset var fullt av folk, mest min mans släktingar men ingen verkade bekymrad över att bebisen kommit så tidigt. jag försökte ringa 112 men fick bara konstiga autotelefonsvar och ngn log och sa att det numret fungerar inte än. så då försökte jag ringa 90 000 (visar min ålder där..) men fortfarande ingen tur. Min mage var helt platt och jag undrade varför jag inte blödde när hela navelsträngen och hinnan kom ut och jag la dem i toavasken..  Summan av det hela är nog att det är dags att sluta titta på förlossningsprogram på tv...
  • lima76

thelma: skönt att du fick komma hem, ta det nu lugnt och vila när du kan!

Vicki83: skönt att bli frisk igen! ang ilandet så känner jag inte det riktigt än men kommer ihåg från tidigare graviditeter, tror också det är bebisen som börjar borra sig ner i födsloposition:)

Floff: vad härligt med bra nyheter!

Jag har börjat boa... emellan trötthetsattacker städar jag och sorterar och organiserar... Idag fick sig ugnen en välbehövlig omgång.. jag tycker städning är så tråkigt men jag kan må bra länge på resultatet..

• lima76
    trollet83 skrev 2012-02-11 14:33:31 följande:
    Jag försöker med greja här hemma..men känner att jag ligger så efter med städning o rörigt är det..men tar en sak i taget..har nu iaf tvättat de flesta bebiskläderna o har en del projekt på G till det..håller på att försöka få lite mer ordning i vår hall o var sak jag påbörjar tar ju sin tid..då jag inte orkar allt på en gång..så känns som jag påbörjat flera olika projekt som allt är halvfärdigt haha men men det får nog ta sin tid nu..är ju iaf hemma på heltid nu iaf så det är skönt..
    ja, halvfärdiga projekt har jag också gott om.. Idag känner jag mig så frusterad över allt jag vill göra men inte orkar.. önskar jag hade en armé av hushållerskor och hantverkare att basa över ;)
    jag är också hemma på heltid men förstår inte vart tiden tar vägen... dagarna bara rusar iväg..

Kaosmamma: såg i en annan tråd att du kommit iväg på ditt 3d-ultra; grattis! så mysigt att få se den lilla.. :)

Vi har vattkoppor i huset även denna vecka, nu är det storasysters tur.. hon verkar inte speciellt påverkad än trots många koppor så hoppas det blir lindrigt och inte börjar klia vansinnigt..
  • lima76
    emeilee skrev 2012-02-11 15:12:54 följande:
    Lima & Trollet, då får Ni tänka på oss andra som inte är hemma Flört. Jobbar mån-fre 8-17, en timmas resväg t&r, tre hästar och en hund +  maken. Inte mycket tid till bebisgrejande då men det löser sig. Pillar när jag kan på helgerna, städar och tvättar och allt annat som man skjuter på.

Fick mitt stödbälte i veckan. Gosh vad jag gillar denna uppfinning. Helt underbar, gör inte att smärtan i bäckenet försvinner men känns som om det håller ihop allt.
    Är era bebisar livliga i magen nu? Går in i v 33 på måndag och min är heltokig. Avskyr när jag dricker kallt vilket jag gör typ hela tiden för jag är törstig. Dansar omkring och har sig, men det är så mysigt, jag verkligen längtar tills vi får träffa den. :)
    ja, ni är duktiga :) jag hade nog gärna jobbat lite grann iallafall, lite tid hemifrån är aldrig fel.. har känt efter båda mina mammaledigheter att det varit rätt skönt att få börja jobba igen.. fast jag hade nog gärna jobbat mindre än heltid om det gick..

jag gillar inte stödbältet ngt vidare, använder det när jag gör saker stående men inte när jag går, då tycker jag det känns obehagligt.. jag tycker mkt om min TENS men har inte blivit färdig att köpa nya plattor och får som små stötar av de jag har nu eftersom de behöver bytas.. så nu använder jag mest min gamla och högt älskade engelska varmvattenflaska.. så skön att kura ihop sig med i soffan om kvällen..

jag ska försöka hitta på ngt mysigt pyssel med tjejerna nu, de tittar på film en stund men känner att de behöver aktiveras lite... gärna något som inte skräpar ner för mkt... tips, någon?
  • lima76
    Miss Giggle skrev 2012-02-11 17:59:27 följande:
    Lima: när vi ska göra saker här hemma blir det oftast: lek m lera
    Rita/limma saker
    Spela spel / lägga puzzel
    Baka
    Ngn hjälp?
    det är väl ungefär det vi brukar göra här också..  Glad tänkte jag skulle ge mig på att testa papier mache nån dag, såg på art attack med barnen hur man bygger en sparbössa men det får vänta till en annan dag. Idag blev det istället leksakssortering för mig och lillasyster och en film till åt storasyster.. blev väl mkt tv men hon har lite feber nu och känner sig hängig..
    Kaosmamma skrev 2012-02-11 19:06:05 följande:
    Lima: ja!!!! :))) det var så himla mysigt att äntligen faktiskt kunna göra nåt ihop och bara mysa... Sambon, jag och bebis!! Visste var hon söt :)

Ang fixa osv... Har verkligen shoppat loss nu!! Köpt lite kläder, vagnen har vi hemma nu, beställt vagga och sängkläder till den och vagnen plus lite annat smått och gott :)Och har fått för mig att göra om de större barnens rum totalt. Kollat ut allt till båda rummen... Men får inse att vi gör det sen när bebis kommit och min mamma är här, det är dock roligt att boa och planera diverse :) men först ny altan på plats. Plus att jag måste avsluta app-projektet innan bebis :)

Ul bild (3D) på bebis finns på bloggen om nån är nyfiken:

blogg.mama.nu/ceciliasvensson/
    ja, jättesöt. tycker namnet ni valt är himla gulligt också :) jag blevså avis på alla kläderna du köpt. jag stod nämligen på kappahl för bara några dagar sen och tittade på precis samma men tänkte jag skulle vänta tills jag vet vad det blir. undrar vad de säger på ultraljudet om jag vägrar gå därifrån förrän de berättat könet?
    Hur är det med in dotter nu, börjar hon känna sig lite bättre?
  • lima76
    Karisma skrev 2012-02-12 11:38:56 följande:
    Frågade tjejen som sålde hårdliften och hon hade haft den i en Emmaljunga Cerox så den passar. Håller nu tummarna att hon kan hålla den tills på måndag. :) 

Idag blir det att leta fram alla bebisgrejer/amningsgrejer som ligger på ngt bra ställe i huset. :P

/K

vilken tur! jag har fortf inte ordnat med en vagn, kollar lite på blocket då och då men inte hittat ngt än.. tänkte dra med mannen på en tur runt affärerna och se om det finns några rea-rester som slumpas bort för en billig peng :) och så tänkte jag ta mig till brios outlet för en titt också.

vi verkar vara många som börjar plocka fram grejerna redan nu, skönt att få känna sig lite normal, min man tycker jag har börjat för tidigt..

nu hickas det i magen igen, tror lite grann att bebisen kanske ändå lagt sig rätt nu, om jag försöker bedöma vart hickningarna känns.. nästa bm-besök om en vecka så hoppas hon kan säga då.
  • lima76

floff oc thelma: mysigt med tul, hoppas allt är toppen-för-bra då :)

vicki: jag hade nog satsat på vila om du tycker det blir bättre, kan du inte sjuka dig de sista passen innan havandeskapsledigheten? men om du är orolig så skadar det ju inte heller att ringa/åka till fl..

ang trots, mina har haft rätt tydliga perioder, är en tröst att kunna intala sig själv att det är just en period och att det går över.. det jag har känt varit viktigast under de perioderna när det känns som om vi bara bråkar och blir ovänner är att se till att kramas lite extra och berätta att jag älskar dem fast vi inte är sams. och sen är jag noga med att jag också säger förlåt när det är mitt humör som brustit...

har haft himla ont i bäckenet nu ett par dagar, är så tråkigt.. jag vill ut och promenera när solen skiner men jag går som en gammal, gammal tant och pustar och stånkar... ska försöka mig på ett yoga-pass ikväll om jag orkar, kanske det kan hjälpa att sträcka ut kroppen ordentligt..

Svar på tråden Aprilbebis 2012