• lima76

Aprilbebis 2012

Aaglars skrev 2012-01-24 13:00:15 följande:
    Lima76

Låter jättebra med sådan spjälsäng Fast våra barn har aldrig legat i spjälsäng. De har samsovit med oss och sen flyttat direkt över till växasäng.
    Jag är nog både för nervös och för bekväm för att trivas med samsovning så det blir def spjälsäng igen.. fast efter en tidig amning kan det vara mysigt att tupplura tillsammans en stund ;)
    Majsan242 skrev 2012-01-24 18:40:39 följande:
    Tack för tipset om boken, mycket billigare än de kurser jag sett. Jag tycker det verkar nästan lite för bra för o va sant men ska nog köpa boken jag med o se om det kan ge mig något :)
    Ja eller hur!? men jag läste faktiskt nyligen att man håller på och forskar på karolinska (kan vara fel) om fördelarna och effekten. Det hade ju varit fantastiskt om man kunde bli erbjuden sådana här kurser kostnadsfritt så småningom! Är besviken på mitt mvc, hade hittat en instruktör i trakten som erbjöd sig att komma och hålla ett föredrag om hypnobirthing helt gratis men när jag bad mvc se om inte de kunde bjuda in henne så tackade de nej och tyckte att de hade alldeles för mkt att göra :( hade ju varit rätt enkelt att ordna en kväll, se om det fanns intresserade när lokalen redan finns...
    jag känner någon som fött med hypnobirthing och hon gick från att vara förlossningsrädd till att föda hemma helt utan smärtlindring och hade en toppenupplevelse, så det är inte bara falsk reklam ;)
  • lima76
    Evli skrev 2012-01-24 19:19:22 följande:
    Yeeeey graviditetspenningen är i hamn och jag kan snart traska hem :) Så skönt... jobbar bara två veckor till!

Vagnen är fixad, 500.- på tradera av alla ställen, en brio sing 2008, ville egentligen ha en brio go men sing funkar med! Prioritet var att den skulle vara smidig att bära upp i lägenheten, men trodde aldrig att vi skulle få så pass fräsch och fin på tradera.... ingen annan som budade!!! 
    grattis både till vagn och gp :) hur gör ni då med frakten på tradera eller bor ni så nära att ni kan hämta ist? jag vågar inte buda på tunga grejer just för fraktens skull...
  • lima76
    juskus skrev 2012-01-25 13:09:36 följande:
    Nån här som har mycket mensvärk? kommer inte ihåg att jag hade så med de andra  två, känns olustigt bara...
    jag får också emellanåt, tror det är växtvärk emn håller med om att det kan kännas obehagligt..
    Kaosmamma skrev 2012-01-25 14:10:03 följande:
    Juskus: för varje barn känner man mer och mer hur magen jobbar och tränar, vissa mer och vissa mindre. Så är troligtvis att du känner mer nu med andra barnet. Jag har både SD och bra molvärk tid till tid.
    det är säkert så, livmodern blir tröttare.. vet att eftervärkarna ska bli värre för varje barn och jag bävar för de har varit överjävliga båda gångerna rent ut sagt... det kändes ungefär som om någon försökte gräva ut mina äggledare för hand... så jag ska absolut se till att få med mig starkaste tabletterna hem den här gången för maxdos panodil hjälpte inte mkt..
    Majsan242 skrev 2012-01-25 10:14:26 följande:
    Det känns ju jättekonstigt att de tackade nej till något som inte ens innebar merarbete, kan det vara att det inte kännde sig nog insatta i vad det handlade om, isf innebär det ju en del merarbete iofs... jag hade velat gå på föreläsnignen iaf :)

ja jag fattar inte att de inte nappade, tycker det verkar jätteintressant.. får se om jag kan få ihop en egen grupp men har inte så mkt energi att ordna ngt så det får nog bli boken, bara..
  • lima76

Förra gången jag var hemma började jag tvätta med tvättnötter eller såpnötter tror jag också de kallas. Funkade bra men jag fick förbehandla de värsta fläckarna med galltvål så det var lite mer jobb. men tvättnötterna kan användas igen och igen tills de mister sin lyster och man behöver inte alls använda sköljmedel så för de som är känsliga kan det vara värt att testa  :)

• lima76
    TusenTankar skrev 2012-01-27 00:37:08 följande:
    Är jag helt ute och cyklar och blandar ihop med något annat ställe, eller var det några utav er som snackade om Hypnobirthing här för ett tag sedan? Är det någon av er som funderat på detta? 
    Jag är inne på detta, men det känns som man är väldigt ensam om det här i Sverige medans det är en ganska stor grej i bla. england. 

Hoppas ni alla mår bra =)      
    Jo vi pratade lite grann om det här inne :)  Jag skulle gärna vilja prova (har en väninna i just england som fött med hypnobirthing) men tycker kursen blir för dyr, har däremot lyckats beställa boken Hypnobirthing; the Mary Mongan method på biblioteket :) det fanns ETT exemplar i hela sverige och jag får den nerskickad från stockholm.. om det känns som att det är ngt för mig ska jag nog köpa till ngn avslappningscd också :) Ska du gå hela kursen?
  • lima76
    Majsan242 skrev 2012-01-27 21:02:07 följande:
    skysst att  du hittade boken på biblan! berätta gärna vad du tycker om den när du fått den :)
    absolut!
  • lima76
    grästuva skrev 2012-01-28 17:38:35 följande:
    Inte molvärk utan popcorn, ni får ursäkta min telefon
    haha Skrattande jag som just satt och undrade hur molvärk skulle smaka om den gick att äta...

jag är nog mindre godis-sugen än vanligt just nu.. konstigt nog.. men håller med om vad ni andra sa om att inte låta det gå för långt mellan målen, blir jag riktigt hungrig äter jag nästan vad som helst... jag älskar förresten röd grapefrukt den här gången, precis lagom söt..
  • lima76
    TusenTankar skrev 2012-01-28 23:13:20 följande:
    Lima:
    Min mans syster har använt sig av hypnobirthing och jag blev grymt imponerad av hennes lugn inför förlossningen (samt att hon födde hemma utan någon smärtlindring... Detta är inte alls vad jag räknar med, men om jag kan hitta ett liknande lugn så tror jag deffinitivt att min förlossning kommer att gå bättre och att jag kommer uppleva den bättre).
    Hon bor också i England och alla jag frågar här ser ut som frågetecken. Jag har fått hennes cd skivor (Marie Morgan) och boken är påväg. (tror den finns på adlibris om man är intresserad och då får man nog med cd skivorna).
    Jag har börjat lyssna på cd skivorna dagligen nu och känns ju lite töntigt att säga... Men jag är lugnare och känner redan nu att detta kommer hjälpa mig. Om inte annat så kommer det definitivt hjälpa mig att må bättre inför förlossningen. Och jag känner även att starkare "vi" - band mellan mig och min bebis i magen:)

Är Boken du lånat på engelska eller svenska? Berätta vad du tycker om den sen:)
    Den är på engelska, jag ska också försöka få tag på ngn cd-skiva, den ena instruktören jag varit i kontakt med hade till försäljning. Jag har ju två bra förlossningar bakom mig så jag känner ingen jättestor rädsla men man vinner alltid på att förbereda sig, tror jag :) ska aboslut berätta om boken när jag läst den :) vad roligt att din svägerska hade en sån bra förlossning, det är inspirerande att höra att det fungerar!
  • lima76

Ni som har sjukpeng från fk, jag har varit hemma helt sen mitten av december och imorgon får jag min första utbetalning, jag hade trott att de skulle betala upp till dagens datum men jag får ut för fram till den 2 januari och sen antar jag att jag får vänta tills slutet av februari för januari-pengarna. Är det så för er också? det blir ju ett väldigt hopp mellan lön och sjuklön, är tacksam att vi klarade räkningarna iaf...

Imorgon är det dags för glukosbelastning och BM-besök, ska bli spännande att se vad hon säger om hur bebisen ligger, jag kan inte för mitt liv säga vilket som är vilken del, tycker det sparkar både här och där,ibland får jag nästan för mig att den lagt sig helt på tvären...

• lima76
    Karisma skrev 2012-01-31 07:57:34 följande:
    De betalar från den 21 till den 20e .Precis som med fp.

Jag har varit sjukskriven from 1dec (fk tog över 15e) och jag fick tom 16januari utbetalt den 18e januari sen en vecka senare fick jag för ytterligare 4dagar. Så det jag får i feb är då för 21jan till 20feb. 

/K
    Hmm, då är det kanske något konstigt eftersom hon bara betalde ut för 16 dec till den 2 januari nu?... Åh vad jobbigt.. vi har i princip samma sjukskrivningsdatum, lite roligt, jag gick hem på 50 procent den 1 (eller 2e?) dec och sen på heltid från den 16e.. är det foglossning som du också är hemma för?

jag gjorde glukosbelastningen idag, är det inte obligatoriskt i hela sverige? här nere i skåne gör iaf alla den. Det gick bra men det var sjukt svårt att fasta från midnatt, är ju hungrig jämt...
    bebisens hjärtljud pendlade mellan 137 och 144, jag kommer inte ihåg vad sf-måttet var men jag låg på mittenkurvan så det var säkert ok. nu är det 3 veckor till nästa besök och 4 till mitt TUL. jag mäter tiden efter BM-besöken..

Förresten; ang hypnobirthing; jag ska köpa hem en avslappningscd ikväll från www.thehypnobirthingcenter.co.uk den kostade 15 pund för cd och bara 10 om man laddade ner till mp3. min väninna sa att det är just cd man får denmesta hjälpen av, bara ifall att någon är intresserad? :) (10 pund är runt 100 kr tror jag så inte så dyrt alls)
Svar på tråden Aprilbebis 2012