• lima76

Aprilbebis 2012

Grattis Kaosmamma!!!

jag vill inte ropa hej för tidigt men jag tror att jag kanske, äntligen, är i gång... inga täta värkar än men rätt starka.. så här minns jag att det var förra gången. jag hoppas det inte stannar av...

• lima76

Hej tjejer! Nu är vi hemma igen med vår lilla bebis-tjej! Allt gick jättebra, jag tyckte krystningen var jobbig men enligt journalen varade den bara i 3 minuter så jag ska inte klaga.. Lill-loppan vägde 3990 gram och var 53 cm, hon är helt ljuvlig.

• lima76

Grattis till er som fått nu i dagarna!!
    Nu är det Maj!! Jag kan inte fatta att hela april kommit och gått så fort. Min lilla skrutt är snart en vecka gammal, det är så ljuvligt att ha en bebis i huset igen! Det är kaotiskt ibland, huset är långt ifrån i ordning och till råga på allt gick tvättmaskinen sönder. Sömnen har varit sådär och jag har fruktat ont i bröstvårtorna emellanåt men framförallt är jag så himla himla förälskad i min bebis, det känns som om mitt hjärta ska svämma över ibland när jag håller henne.
    Jag hoppas ni andra också mår bra och njuter av era bebisar och att ni som inte fått ännu snart sitter och snusar på era nyfödda.
    Stor kram!

• lima76

Emeilee: Grattis till er lilla tjej, vilken hemsk upplevelse att behöva gå igenom bara.. Jag hoppas också att allt fortsätter på rätt håll nu.. stor kram till dig/er!

• lima76
    Milou88 skrev 2012-05-04 12:14:49 följande:
    Nu när jag var på toa såg jag att jag hade en brunflytning och när jag torkade mig var det lite rosa/rött blod i flytningen. Kan de vara slemproppen? Får inte tag på min bm, tror nu det är något farligt?
    det låter absolut som slemproppen så tror inte du behöver känna dig orolig men för säkerhets skull kan du ju alltid ringa till förlossningen.. hoppas det tar fart för dig idag, lycka till!
    hemmakatten skrev 2012-05-02 14:45:21 följande:
    Vår lilla kille tittade ut den 26 april kl 18.00 bf+4 efter en lång dag men bra förlossning. Hade regelbundna värkar i 12 timmar hemma och ytterligare 7 timmar på fl som jag klarade med tens. Sen tog de vattnet så att det skulle komma igång, klarade mig med lustgas och tre timmar senare var han ute! 51 cm och 3880 g. Förlorade mycket blod iom att min moderkaka inte ville släppa så jag har varit väldigt sliten plus att jag efter fem dagar fick mjölkstockning med hög feber. Nu börjar vi komma till rätta och det är verkligen supermysigt! Är så kär i honom:)
    stort grattis! har det rättat sig med mjölkstockningen? jag kan tipsa att vitkålsblad i bhn kan hjälpa, det kyler först, sen värmer det och så finns det ngt ämne som liksom drar ut infektionen. det var det som fick rätt på mina bröst förra gången. den här ggn (ta i trä) har det gått lite bättre att få igång amningen men jag känner fortf att jag måste vara försiktig..
  • lima76

Grattis Milou!! stor bebis :)

Ang Fsk, här är det också bara 15 timmar/vecka som gäller (tror bara det är stockholm som har 30?) vi kan välj mellan att låta E gå som förskolebarn, alltså gratis, mellan 8 -11 eller 13 - 16, 5 dagar i veckan, eller kan man välja att betala dagisavgiften och välja våra 15 timmar själva, antingen 2 långa dagar eller 3 femtimmarsdagar.

jag har inte hört om ngn här som fått/bett om extra men jag fick lite dispans under graviditeten och fick lämna 25 timmar ist för 15 när jag var havandeskapsledig. men då fick jag också bifoga läkarintyg att jag behövde fler timmar pga foglossningsbesvär.

jag tycker f ö att 3 timmar om dagen är en tramsregel, det är inte för barnens skull om man säger så.. det handlar om att kommunen ska spara några kronor på att barnen inte äter lunch där..

• lima76
    hannisfashionista skrev 2012-05-08 22:36:14 följande:
    Lima76, ni har det ändå ganska bra då med många valmöjligheter! Tre timmar på eftermiddagen är ju mycket bättre än förmiddagen, tycker jag. Samt att ni har möjlighet att lägga det på tre dagar i veckan också, vilken lyx!

Grästuva, jag känner exakt som dig! Har faktiskt mailat till kommunen och skrivit det att det är många som gladeligen skulle betala för att barnet ska få äta lunch på förskolan, fick till svar att den pedagogiska verksamheten är förlagd till förmiddagar och därför är det mellan 8-11. Paragrafsvar. Imorgon ska jag författa ihop en insändare till lokala tidningen och hoppas att jag får kommunen att tänka om! :)
    jo visst är det bättre med lite valmöjlighet än ingen men jag tycker ändå att det är heltokigt att det är en regel för stockholm och en annan för resten av sverige. vi kunde kanske allihop fått 25 tim/vecka ist ;)

Lycka till med insändaren i tidningen. när jag fått mitt andra barn var jag inne och pratade med sekreteraren hos barnomsorgen men fick bara  ett snorkigt  "men man skaffar väl inte fler barn för att lämna bort de första..." snacka om att missa poängen..
    sandraa01 skrev 2012-05-10 14:06:15 följande:
    Har alla fått sina små bebisar nu?
    Undrar också :) Kan inte riktigt fatta att min lilla redan är två veckor gammal, ibland känns det som om jag fortfarande väntar på att förlossningen ska starta... det har inte riktigt sjunkit in att hon faktiskt är här nu..

hur har ni andra det med avslag? jag kan gå vissa dagar utan att blöda alls men precis innan jag börjar tro att det är över så börjar det igen... längtar efter att kunna ta ett varmt bad..
  • lima76
    grästuva skrev 2012-05-10 17:59:04 följande:
    Lima visst går tiden fort, Filip är redan en hel månad Flört

Var på månadskontroll idag, lilleman vägde 4190 gram och mätte 54,5 cm.. storlek 50 har vi fått lägga undan här hemma.

Angående avslag så har jag blödigt väldigt sparsamt hela tiden, nu blöder jag nästan ingenting.. klarar mig med trosskydd. 
    Kan också inte komma något på en dag för att sen komma lite dagen efter.

För en vecka sedan började jag blöda mer igen, som en mens och med molande mensvärk så jag blev lite orolig för infektion.
    Var aldrig inne på kontroll då kvinnan jag pratade med på förlossningen sa att det inte var infektion om där inte var feber upptill eller luktade illa.. jag vet inte jag men nu är molvärken borta och jag blöder som sagt näst intill inget alls. 
    jag har också lagt undan st 50 nu :) amelia vägde 4128g på bvc förra veckan och var 55 lång.. ska bli spännande att se nästa vecka hur hon gått upp..

grattis miss giggle, jag önskar att det var en möjlighet för alla! som ni andra säger så är ju dagis för det mesta ett ställe som barnen faktiskt trivs på och vill vara på!
  • lima76
    Karisma skrev 2012-05-11 09:11:23 följande:
    Någon som fått info på mina sidor på fk´s hemsida ang barnbidrag? Där står det bara 2250kr för mig och då har de ju inte räknat in sebastian. Han föddes 13april, borde få bb denna månaden.

/K
    jag fick ett brev i veckan men jag förstod det som att om vi inte skickade in blanketten skulle det automatiskt utbetalas till mig. (jag har för de andra två) hoppas jag inte missförstått...

idag har jag haft en sammanbrottsdag.. för många dagar utan tillräckligt med sömn... amelia sover liksom utan mönster fortfarande och jag har nog inte tagit vara på stunderna att sova som jag borde.. är ju inte helt lätt att sova när de andra barnen är hemma hller iofs.. mellan 6 och 8 ikväll krascahde jag till slut så nu känner jag mig rätt så mänsklig igen..
    jag har försökt vänja lillan vid spjälsängen även under dagen (den är på ovanvåningen) men hon verkar absolut trivas mer i vagnen än så länge, mitt i allt ljud... det är kanske för tyst på natten för hon verkar vakna oftare, inte så att hon skriker utan mer gnyr och vill ha sällskap... hoppas på längre nattpass snart..
  • lima76

hannis: har ni försökt att ge nappen? ibland är det bara sugandet som de vill ha, inte själva maten.. om det funkar får du längre mellan amningarna och bebisen blir mätt och nöjd.. sen hade jag nog inte stressat så mkt med amningste och allt det andra, försök att lita på att din kropp har den mat han behöver, det ser du ju på viktuppgången. sen har bebisar ökningsperioder när de vill äta oftare och ibland kan de skrika utan anledning.. så mitt råd är egentligen bara att slappna av och lita på din kropp. jag ammade mina stora tjejer i 11 mån oh 14 mån och det gick jättebra, det är så himla smidigt och mysigt, det är absolut värt ansträngningen man får göra i början.. känner du dig osäker finns mningshjälp både på nätet och på sjukhuset. förra bebisen fick jag dit ett par gånger för att få rätt på stockningar. de är väldigt glada över att hjälpa till.

Thelma: är det sår på vårtan kan du prova Purelan salva och att ha en mlöjkuppsamlare på för att låta den läka.. jag fick purelan av en bm och den läkte mina sår på bara en dag.

Längtan efter 3 skrev 2012-05-13 00:43:43 följande:
    Här funkar både sömn och amning bra :) Dom får sova hur dom vill och när dom vill, sålänge dom sover bra på natten. Dom somnar själva på kvällarna, ibland på dagen får vi söva tjejen för då e hon övertrött, men pojken somnar alltid själva. Amningen funkar bra, ammar ungefär var tredje timme, ibland kör jag dubbelamning. Natten kan den gå allt från 3 till 6 timmar mellan amningarna :)
    vad härligt att det funkar så bra - och med två!

amelia börjar få lite längre sov-perioder nu, sakta, sakta.. har för mig att de andra två började med längre pass runt 3 veckor så med lite tur kommer det snart...
  • lima76

hannis: vad jobbigt både för dig och bebis..  jag hade nog ändå försökt att avvakta lite och se om det rättar sig men det kan bara du själv känna vad som är rätt för dig. jag har aldrig använt ersättning så jag har inga synpunkter varken för eller emot.. hoppas det blir bra ändå.. kram

• lima76
    emeilee skrev 2012-05-14 11:37:27 följande:
    Grästuva, Tack för att du tänker på oss. :) Det går bra för Alva. Vi blev utskrivna i onsdags och lever nu precis som alla er andra hemma. Det känns helt fantastiskt att nu vara mamma trots att det tog 3,5v i rent helvete på sjukhuset. Alva är nu fri från sin infektion men har fortfarande en förändring på levern. Inget som de gör något åt i dagsläget utan skulle hon bli dålig så går man in och gör en biopsi. De menar på att om Alva fötts frisk så hade man ju aldrig upptäckt förändringen utan det är tack vare alla ultraljud och magnetröntgen man sett det.

Hon är så underbar min lilla tjej, säkerligen som era barn. Njuter av varenda minut jag har med henne :)
    vad härligt att höra att ni är hemma och mår bra!
  • lima76

hannis: skönt att det löste sig md mer tid!

idag har jag haft en trumpen bebis som inte sovit några långa stunder alls... det vrkar som att hon helst vill vara nära, hela tiden.. med två andra som vill ha sitt är jag lite yr i mössan idag... vi ska ta en lite promenad i bärselen om en stund, lite friskluft kan nog vara bra för oss båda två...

• lima76
    emeilee skrev 2012-05-17 14:45:02 följande:
    lima76, Jag har precis samma. Alva vill helst sitta fast på mig dygnet runt :) Vi kallar henne fästingen

En liten fråga. Alva har nog fått svamp i munnen, eller rättare sagt hon har fått det. Och jag känner mig öm i vårtona så antagligen har jag fått det där med...suck! Ska till BVC imorgon och höra vad de säger om det. Någon som vet vad de kan ge för behandling?

Hon har även kolik på kvällarna. Jag lider inte så mycket av det själv men att se henne skrika sig till sömns är ju inget roligt. Ingen med fler barn som har något bra tips?

Kram på er!
    gulligt smeknamn Skrattande
    det där med svamp i munnen var det ngn som skrev här om tidigare, tror du behöver ha bvc att pensla ngt på hennes tunga/mun..

för att bryta trenden lite så har vi faktiskt haft lugna sköna dagar nu ett par dagar.. lillan är nöjd och äter bra och sovpassen på natten är 4 timmar nu med en snabb ätpaus i mitten.. jag känner mig rätt återhämtad men allt som behövs är ju ett par jobbiga dagar/nätter igen för att man ska bli ett vrak..

är lite nervös för att hon ska bli sjuk nu bara, vi har träffat rätt många barn de sista dagarna och flera har haft hosta och snuva..
Svar på tråden Aprilbebis 2012