Aprilbebis 2012
Grattis Kaosmamma!!!
jag vill inte ropa hej för tidigt men jag tror att jag kanske, äntligen, är i gång... inga täta värkar än men rätt starka.. så här minns jag att det var förra gången. jag hoppas det inte stannar av...
Grattis Kaosmamma!!!
jag vill inte ropa hej för tidigt men jag tror att jag kanske, äntligen, är i gång... inga täta värkar än men rätt starka.. så här minns jag att det var förra gången. jag hoppas det inte stannar av...
Hej tjejer! Nu är vi hemma igen med vår lilla bebis-tjej! Allt gick jättebra, jag tyckte krystningen var jobbig men enligt journalen varade den bara i 3 minuter så jag ska inte klaga.. Lill-loppan vägde 3990 gram och var 53 cm, hon är helt ljuvlig.
Grattis till er som fått nu i dagarna!!
Nu är det Maj!! Jag kan inte fatta att hela april kommit och gått så fort. Min lilla skrutt är snart en vecka gammal, det är så ljuvligt att ha en bebis i huset igen! Det är kaotiskt ibland, huset är långt ifrån i ordning och till råga på allt gick tvättmaskinen sönder. Sömnen har varit sådär och jag har fruktat ont i bröstvårtorna emellanåt men framförallt är jag så himla himla förälskad i min bebis, det känns som om mitt hjärta ska svämma över ibland när jag håller henne.
Jag hoppas ni andra också mår bra och njuter av era bebisar och att ni som inte fått ännu snart sitter och snusar på era nyfödda.
Stor kram!
Emeilee: Grattis till er lilla tjej, vilken hemsk upplevelse att behöva gå igenom bara.. Jag hoppas också att allt fortsätter på rätt håll nu.. stor kram till dig/er!
Grattis Milou!! stor bebis :)
Ang Fsk, här är det också bara 15 timmar/vecka som gäller (tror bara det är stockholm som har 30?) vi kan välj mellan att låta E gå som förskolebarn, alltså gratis, mellan 8 -11 eller 13 - 16, 5 dagar i veckan, eller kan man välja att betala dagisavgiften och välja våra 15 timmar själva, antingen 2 långa dagar eller 3 femtimmarsdagar.
jag har inte hört om ngn här som fått/bett om extra men jag fick lite dispans under graviditeten och fick lämna 25 timmar ist för 15 när jag var havandeskapsledig. men då fick jag också bifoga läkarintyg att jag behövde fler timmar pga foglossningsbesvär.
jag tycker f ö att 3 timmar om dagen är en tramsregel, det är inte för barnens skull om man säger så.. det handlar om att kommunen ska spara några kronor på att barnen inte äter lunch där..

hannis: har ni försökt att ge nappen? ibland är det bara sugandet som de vill ha, inte själva maten.. om det funkar får du längre mellan amningarna och bebisen blir mätt och nöjd.. sen hade jag nog inte stressat så mkt med amningste och allt det andra, försök att lita på att din kropp har den mat han behöver, det ser du ju på viktuppgången. sen har bebisar ökningsperioder när de vill äta oftare och ibland kan de skrika utan anledning.. så mitt råd är egentligen bara att slappna av och lita på din kropp. jag ammade mina stora tjejer i 11 mån oh 14 mån och det gick jättebra, det är så himla smidigt och mysigt, det är absolut värt ansträngningen man får göra i början.. känner du dig osäker finns mningshjälp både på nätet och på sjukhuset. förra bebisen fick jag dit ett par gånger för att få rätt på stockningar. de är väldigt glada över att hjälpa till.
Thelma: är det sår på vårtan kan du prova Purelan salva och att ha en mlöjkuppsamlare på för att låta den läka.. jag fick purelan av en bm och den läkte mina sår på bara en dag.
hannis: vad jobbigt både för dig och bebis.. jag hade nog ändå försökt att avvakta lite och se om det rättar sig men det kan bara du själv känna vad som är rätt för dig. jag har aldrig använt ersättning så jag har inga synpunkter varken för eller emot.. hoppas det blir bra ändå.. kram
hannis: skönt att det löste sig md mer tid!
idag har jag haft en trumpen bebis som inte sovit några långa stunder alls... det vrkar som att hon helst vill vara nära, hela tiden.. med två andra som vill ha sitt är jag lite yr i mössan idag... vi ska ta en lite promenad i bärselen om en stund, lite friskluft kan nog vara bra för oss båda två...