• lima76

Aprilbebis 2012

Aaglars skrev 2012-02-01 11:26:29 följande:
    NEJ - det är helt frivilligt!!!! Jag har blivit erbjuden men tackat nej.
    så är det kanske, men det framställdes inte som frivilligt här utan mer "i vecka 28 ska du göra glukosbelastning"...  varför tackade du nej? 
    sandraa01 skrev 2012-02-01 12:09:24 följande:
    Var på VUL igår för att kolla moderkakans läge, var nära tappen förut. Men nu har den flyttat upp, så nu behöver jag inte oroa mig för snitt! Iaf inte av den anledninge . Är så lättad!
    Härligt! jag har fortfarande 4 veckor kvar till min kontroll.. Jag gjorde ett UL på julafton efter en liten blödning och då hade den fortf inte flyttat sig.. men ingen anledning att oroa sig i förskott..

Jag laddade hem min hypnobirth-cd igår och lyssnade när jag gick och lade mig. tror nog att det kan bli bra. tittade på youtube också på några som lagt upp hypnobirth-förlossningar, mammorna ser väldigt avslappnade ut även vid de berömda 9 centimetrarna... (det är då jag brutit ihop lite båda gångerna och snyftat dramatiskt till min man "nu dööör jag")

Har ni andra börjat tänka på förlossningen än?
    Kaosmamma skrev 2012-02-01 12:14:34 följande:
    fick ju urakut katastrofsnitt ändå :p men det gick det också! Nu får jg planerat snitt och känner mig lite deppig för det, men bara att gilla läget. Men de flesta barn kommer ju faktiskt vanliga vägen :) skulle vilja uppleva det igen! Av fyra barn är en vanligt...
    förstår hur du menar men visst är det tur att det finns plan b också? Det viktigaste är ju att mån sin lilla bebis i famnen efteråt, oavsett vilken väg ut de kommer.. Hjärta Jag tror planerade snitt kan vara jättebra, vet flera som har jättebra upplevelser med sig från planerade snitt.. min vän som måste föda med snitt om hon blir med barn igen har kollat upp och hittat något som heter naturligt snitt, då man försöker efterlikna en vaginal förlossning så mkt som möjligt för barnet.. kanske något för dig?
  • lima76
    Aaglars skrev 2012-02-01 13:44:02 följande:
    Lima 76

Jag har gjort vid graviditeter innan och tycker att det är sååå fruktansvärt!!! Mår jättedåligt av det. Inga indikationer har tidigare visat åt grav.diabeteshållet. Därför vågar jag avstå

Jag gjorde däremot glucosbelastning i v.17 eftersom min pappa hade diabetes2. Men ännu enbelastning säger jag nej till
    då förstår jag om du ändå gjort en i v 17... de är inget kul, fastandet tyckte jag var det jobbigaste. själva sockerlösningen var ok med en citron iklämd i den..
    Kaosmamma skrev 2012-02-01 13:47:29 följande:
    Lima: Gud ja! Annars hade två av mina barn troligen inte funnits och inte jag heller. Gjorde planerat med första och gick inte så bra än att han mådde bra så klart och att det onda gick över. Så har ett jätte jobbigt planerat snitt i bagaget och det är därför jag ej ser fram emot det. Så ska på läkarträff den 1 mars för att försöka ha en beredskap ifall samma saker händer igen. Urakuta var jag ju sövd på... Var ju trauma utan dess like men gick ändå bättre än det planerade om man nu kan säga så... Vadå naturligt snitt? Haha utan bedövning eller ;) skojja. Berätta mer :)
    ja visst,kejsarsnitt utan bedövning låter väl toppen :D skämt åsido så var det en tjej i en annan tråd som förlöstes med trillingar förra året och hon var den på tusen som epiduralen inte bet på så hon fick ett snitt med lustgas, kan inte ens föreställa mig hur vidrigt det måste varit... jag tror att de med naturligt menar att man försöker efterlikna värkarna och får ut bebisen lite mer omilt än vanligt snitt, att man sen får upp bebisen på bröstet direkt och att man om det går gör en sen avnavling.
    emeilee skrev 2012-02-01 14:09:23 följande:
    Lima och Grästuva, även jag funderar en del på förlossningen. Antar att man som förstföderska aldrig kan ana hur det känns med värkar, hur ont det kommer att göra osv. För min egen del så var jag med om en otäck ridolycka förra året där jag fick en fraktur i korsbenet i ryggen och kroppen stängde av pga smärta.
    Förmodligen är förlossningen mildare men fördelen med olyckan var ju att jag var "borta", nu ska man ju vara vid medvetande hela tiden.

Hur har Ni tänkt med bedövning osv?  
    vad otäckt med en sån olycka! ang smärtlindring så har jag en TENS hemma redan (för foglossningen) jag tyckte den var toppen förra gången. Jag ska testa hypnobirthing och tänkte falla tillbaka på lustgasen om det inte funkar. Som omföderska är det oftast lättare att klara sig utan medicinsk smärtlindring. Första gången födde jag med Västervikmetoden, allstå paracervikalblockad. Jag har alltid tyckt att epidural verkar så läskig så den var aldrig ett alternativ.

Ang säte så har jag ett tips om man är orolig. Försök att stå på alla fyra en kvart om dagen (ungefär) med magen hängande neråt. det är skönt för ryggen och det finns undersökningar som visar att det minskar risken för säte. med magen neråt får bebisen maximalt med utrymme att manövrera runt.  jag vet ju inte om det stämmer men jag har gjort det med de andra två och de var fixerade tidigt. Jag passade på att läsa en stund i sängen när jag stod så gick tiden fortare... den här bebisen har nog inte lagt sig tillrätta än, ibland känns det som om den försöker sträcka ut sidleds..
  • lima76

kaosmamma: glömde av att säga i mitt jätteinlägg (förlåt, hoppas ni inte tycker jag spammar tråden för mkt..) vad mycket du har fått gå igenom! du måste vara jättestark.. kram till dig som vågar igen! {#emotions_dlg.flower}

• lima76

När jag frågade min familjeläkare om influensavaccination sa han att om man tog svininfluensasprutan för ett par år sen ska man ha skydd mot årets influensa så jag har inte heller tagit. (jag frågade speciellt eftersom jag har astma)

hannis: grattis till snitt och vilken tramsig läkare, man är väl inte bättre eller sämre hur man än föder ut sitt barn, hoppas du inte tar åt dig!

• lima76
    hannisfashionista skrev 2012-02-04 13:12:16 följande:

Tack snälla! Det är väl så att jag själv hade önskar att jag var tuff nog att pröva att klara av en normal förlossning så jag tar åt mig av allt negativt som sägs.

Jag trodde att jag skulle vara överlycklig när jag fått igenom snittet men istället kändes det mer som att "jaha, är det här det bästa egentligen?" För mig är det ju det så det inte blir en lika tuff start som sist MEN är det det  bästa för barnet?

Det kan man ju fundera över... Läkaren poängterade också att det bästa för barnet lungor är att födas normalt och det gick rätt in i hjärtat då vår son har infektionsastma och vi just nu är uppe i en influensasnurra som inte går över - tredje antibiotikarundan på fyra veckor. Utsätter jag det nya barnet för detta bara för att jag vill ha kontroll över förlossningsskedet?

Å andra sidan är det ju otroligt många kejsarsnitt som blir gjorda av medicinska själ - och alladom barnen får väl inte samma problem med astma?

Så många tankar som snurrar men även om jag hade prövat att föda vanligt och förmodligen fått snitt igen, eftersom födelseförloppen ofta är likadana - samt att min syster och mamma har haft samma förlopp så skulle det ju kanske ändå sluta med snitt...

Nej, nu ska jag försöka sluta tänka och hoppa in i duschen! Vi har -17 grader ute och +25 inne då vi har ett stort funkishus med stora glaspartier så nu är det enbart solen som värmer upp... inte direkt så att man vill lufta heller när det är så kallt ute.

Ha en fin lördag alla! Hjärta

men du, om du inte känner dig säker skulle du kanske försöka och gå en förlossningsförberedande kurs och helt enkelt bestämma dig efteråt? det finns ju mycket att välja på, beroende på var man bor (och tyvärr också lite vad man har råd med) men du har ju klassisk profylax, jag tror annas profylax är den största gruppen. sen finns det de som sysslar med att lära ut dyktekniken,  tror den barnmorskan som började med dyktekniken heter gudrun abascal. och sen är det ju hypnobirthing som jag håller på att försöka lära mig mer av. Om du söker på Amy Neuhedel hittar du en sån instruktör, jag tror hon reser runt och ordnar kurser på olika platser. Just hypnobirthing handlar mycket om förlossningsrädsla och hur man bearbetar den. Men som sagt, det är DIN förlossning och DU som måste känna vad som känns rätt för dig. Låt ingen ge dig dåligt samvete för ditt val!

Från det ena till det andra, så härligt det låter med plus 25 grader inomhus, här drar det kallt både här och där och vi har "bara" runt minus 10 just nu..
  • lima76
    Karisma skrev 2012-02-04 19:41:56 följande:
    Här har vi det riktigt kyligt. -32 hos grannen i morse coh nga mil bort i deras stuga var det -39.1grader. Inte så att man direkt vill vara ute allt för mkt. Nu är det bara runt -28. :P Inne pumpar fjärrvärmen på bra så varmt och skönt inne. 

jösses, jag kan inte ens försöka inbilla mig att jag förstår hur kallt det är! som mest har vi nog haft minus 25, vad jag kan komma ihåg iallafall... Typiskt nog gick vår luft/luft pump sönder i senaste stormens strömavbrott och vi kämpar på med extra element inomhus.. Skulla vilja sätta in en kamin eller ngt som lite el-avlastning..
  • lima76
    Karisma skrev 2012-02-05 13:14:55 följande:
    Ja bilen är då väääldigt seg ute i kylan. Inga dämpare och dyligt. :P Min 8åring tyckte vi kunde åka till pulkbacken för han förstod inte vad jag prata om när jag sa att  det var kallt ute. Efter ett åk har man väl förfrusit ansiktet. Han har traskat till skolan i minus 27 hela veckan och tyckte det var skönt. :P  Men eg känner man inte så jättestor skillnad mellan -25 och -32. Men idag kändes det däremot riktigt varmt ute när det bara var -20.

Kamin skulle jag vilja ha så man kan stödelda när tempen ändras snabbt ute för då hinner inte riktigt fjärrvärmen med. Men den kostnaden lär inte bli att vi lägger ut närmsta 18mån. :) Jobbigt att ha det kallt inne, vi funderar på en luft/luft värmepump till garaget får se vad vi hittar för ngn. :)

/K
    jag trodde alla uppe i norr hade kaminer att ta till vid tex strömavbrott...  sen vi flytade till hus för 7 år sen har vi haft tre större avbrott på typ 2 - 3 dagar men då har vi haft turen att ha milt vinterväder runt 0-an eller t om några plus. Minus 32 och strömavbrott då är man ju rätt chanslös eller?
    de minus 25 vi haft här nere är ju långt ifrån vanliga heller, här fryser vi häcken av oss vid minus 13 :)

det blev iaf en liten sväng till pulkabacken idag men fy fasen vad det är jobbigt att dra på sig vinterstövlarna, det är ju ett helt familjeföretag... (kan hända att mina fötter är liite svullna men mest skyller jag på att magen är i vägen..)
  • lima76
    Thelma08 skrev 2012-02-05 14:50:34 följande:
    Det var uvi och svamp samtidigt.. nu blir det antibiotika som gör svampen värre men viktigare att bli av med uvi.

Sen hade jag vitablodkroppar i urinen någon som vet vad det är/ beror på?
    åh vad trist, men skönt att du får medicin. Prova att köpa probiotika som tex Probimage eller ProbiFrisk på apoteket, det återställer de bra bakterierna i magen som pencillinen tar bort och boostar immunförsvaret. det enda du behöver tänka på är att inte ta tabletten samtidigt som antibiotikan. Min dotter går på långtidsbehandling mot UVI och ProbiMage hjälper henne att klara av den långa behandlingen. I andra länder skrivs ofta Probiotika ut när man får antibiotika. Vet inte om det direkt kan hjälpa mot svampinfektion men om man håller balansen i magen brukar resten av kroppen också må bra.

De vita blodkropparna har jag ingen aning om men om det hade varit ngt att oroa sig för hade säkert doktorn sagt det? hoppas du snart mår bättre!
  • lima76

Oj vad här har hänt grejer i tråden!

Floff: Hoppas du och sonen kryar på er och att din pappa får goda nyheter!

Kaosmamma: så jobbigt att lillan varit dålig igen! Hoppas hon snart är bättre! Astma är ju en sån sak som kan bli bättre ju större hon blir, hon blir ju starkare när hon växer iallafall. Men förstår din oror och frustration, jag har haft astma sen 2-års åldern själv och var inlagd i omgångar som barn.

Thelma: testa att ta niferexen med ett glas juice, gärna en som också är järnberikad, det verkar ha gjort susen för mig, mitt hb hade ökat litegrann vid senaste kontrollen, annars är blutsaft jättebra, kanske inte istället för men du kan ju ta blutsaft varannan dag och nifrexen varannan..

hemmakatten: lycka till imorgon! om ingen sagt det så ta gärna med en halv citron att pressa i sockerlösningen, den blir lite lättare att få ner då..

Emeilee: lycka till, hoppas du inte behöver oroa dig. Min BM har sagt att så länge jag följer min kurva är allt ok. Än så länge har jag väl inte mkt till kurva iofs, jag har bara blivit mätt en gång...

Jag tog mig till stan ett par timmar idag, skönt att komma ut en stund. Gick och petade på alla söta bebiskläder men köpte faktiskt ingenting. Hoppas vi får veta könet på nästa UL om tre veckor och förhoppningsvis har försäkringskassan funderat färdigt då också så jag kan åka och shoppa lite! Har gett mig själv den tidsramen också att få färdigt med skötbord och sånt inom tre veckor, skönt med lite delmål ;)

• lima76
    Kaosmamma skrev 2012-02-07 18:16:25 följande:
    Lima: ja jag också. Sista inläggningen vid 19 års ålder. Ganska sen ålder att ligga inne för astma. Hennes syskon har också astma. Men däremot så har Filippa mer eller mindre Sveriges svåraste astma och man får inte bukt mes henne. Och ute bara att hon måste ligga inne vilket många astmatiker behöver i omgångar... Men att det är hela tiden trots adekvat medicinering och egna specialbehandlingar med bland annat magnesiumdropp (först på barn som
    får det) osv så hamnar hon på IVA. På IVA säger de att de aldrig haft barn med astma där så länge de kan minnas. Just denna bild gör mig orolig. Och vi väntar på svårare allergier också. Men absolut. Känner av min astma dagligen men den är bättre helt klart. Filippas är dock 1000 ggr värre än min och många andras... Så det är ingen vanlig astma tyvärr som följer vanligheten. Hon kommer tyvärr få kämpa hårt med detta länge enligt alla forskare och läkare. Är bara så frustrerad!!

Mysigt att gå runt och softa lite. Jag har ul på fredag om det funkar att jag går... Hoppas det, men är ju inte säkert att sambon kan komma med om Filippa inte kan vara med sin resurs. Men vi ska kika på kön då om det går :)
    usch stackars henne, och stackars dig!
    Min astma är också en daglig del av mitt liv men så länge jag klarar mig undan förkylningar och pälsdjur mår jag rätt bra ändå..  men det är en sak att själv gå igenom något och en helt annan att tvingas stå och se på ens barn när de gör det.. Jag är tacksam att mina barn har sluppit den sortens problem. Vi har andra problem med stora dotterns urinvägar som också är oroande men just andningen känns ju mer akut..
    Varför ska du göra UL igen, är det nytt tillväxt eller privat för att kika på kön?
Svar på tråden Aprilbebis 2012