Aprilbebis 2012
Stort grattis poppee!
Stort grattis poppee!
emeliee: Men fy sjutton vilken tråkig start! Hoppas verkligen lilltjejen kryar på sig snabbt nu så ni får komma hem och mysa!
Hemmakatten: Stort grattis!
Är det nån av er andra som äter/har ätit mjölkfritt med era bebisar/storesyskon? Lillebror Felix är tokrisig i magen och Bvc tycker jag ska testa att äta mjölkfritt i 10 dagar för att se om det blir bättre ifall han är mjölkallergisk. Men oj vad svårt det är att hitta på och köpa mat utan minsta lilla spår av mjölk, ALLT har ju typ mjölk i sig!
Miss Giggle: Här får vi ha syskon på dagis 30 h/vecka och det har vi. Just nu är han sjuk, men ändå.. För storebrors del tror jag han verkligen behöver det, här hemma klättrar han på väggarna och hur mycket man än försöker aktivera så räcker det liksom inte till för energin bara flödar över. Vi försöker gå ut, men lillebror sover max 20-30 min i vagnen innan han vaknar och gallskriker så det blir alltför kort och man får avbryta mitt i leken och gå in.
Tycker du ska fråga om extra tid på förskolan, det behöver ju inte vara för alltid heller!
Stort grattis Milou!
Oj,
skulle det ju va!
Miss Giggle: Vad skönt! Tycker absolut inte du ska ha dåligt samvete. Alla får inte glada och nöjda bebisar som sover hela dagarna och älskar vagnen, så är det bara. Jag är fullkomligt övertygad om att min stora har det roligare och mer utvecklande på dagis än här hemma där jag sitter och ammar eller går omkring och vaggar bebis hela dagarna. De som säger att man är sämre mamma för att man inte klarar av att aktivera och vara pedagogisk när man har en krävande typ av bebis att ta hand om lyssnar jag inte ett smack på. Nu har storebror här varit sjuk i två veckor och när vi pratar om att på måndag får han gå till dagis så skiner han upp och säger "Jaaa!". Så nog gillar han det allt.
Karisma: Inte från hemsidan men via brev. Dock föddes ju Felix 28 mars, vet inte om det spelar roll.
En annan sak angående barnbidrag är det här flerbarnstillägget. Vi gjorde så att jag får barnbidraget för storebror och pappan får för lillebror. Nu fick vi brev om att eftersom vi delar upp det så så räknar de inte med flerbarnstillägget utan det måste vi skicka in en extra blankett om så fort de behagar skicka hem en sån.. Men för sjutton, varför inte skicka med en sån blankett direkt då liksom?!
Karisma: Nej jag tror inte vi fick förra månaden för vi var för sega med att skicka in papperna om vart pengarna skulle betalas ut
Men vi skickade in dem och fick några dagar senare hem nån sorts bekräftelse.
Miss Giggle: Felix får sova när och hur mycket han vill, han är 6v nu. Tycker han är för liten för att börja mecka med dygnsrytmen. Han är vaken max 1,5 timme åt gången och sover allt från 5 min till 2,5 timmar under dagarna, dock nästan enbart i bärsjalen. På nätterna sover han bredvid mig eftersom jag måste amma honom till sömns, somnar han i famnen så är det omöjligt att lägga ner honom utan att han vaknar. Sen vaknar han i snitt var 1,5 timme och vill äta, samt har ofta en vakenstund mellan typ 04 och 05.. Snark.. Så jag är också hyfsat trött
Miss Giggle: Jo alltså han kan domna i vagnen utan problem men sover absolut max 30 min, och vagnen får inte stanna för då vaknar han direkt. I sjalen sover han upp till 2,5 timmar utan problem.
I natt sov han 3,5 timme i sträck innan han vaknade för mat första gången - rekord! Sen var det lite knöligt och bökigt. Han ligger och grymtar som en liten gris och ha svårt att komma till ro. Storebror var precis likadan, mina små minigrisar
Hannis: När han blir sådär ledsen och hungrig, kan du inte testa att ge lite lite ersättning eller handmjölkad skvätt på flaska först så att värsta hungern lägger sig och sen amma? Då kanske han har lite mer tålamod vid bröstet..
Hannis: Jag förstår
Här kommer ett urkonstigt tips, men när min stora grabb var liten så var han också arg vid bröstet ibland. Då fick jag stå-amma honom samtidigt som jag gjorde lite knäböj, och av nån anledning blev han då lugn och sög tag. Såg nog skitkonstigt ut men funkade, och när mjölken rann till så blev han nöjd. Det är ju långt ifrån säkert att det funkar för er men tänkte bara slänga ut alla tips jag kommer på!
Håller tummarna att det löser sig för er! Många kramar!
Felix har med all säkerhet kolik. Han skriker tröstlöst på kvällarna och är väldigt skrikig hela dygnet egentligen. Pruttig i magen och varken minifom, Semperdroppar eller magmassage hjälper. Förvrider ansiktet i smärta när det kniper till. Vi har en sk. sovgunga hemma som gungar vertikalt (kolla www.mawok.se) och den hjälper en liten stund när det är som allra värst. Men vi kände oss så hjälplösa att vi kontaktade två akupunktörer här i Sthlm och beskrev vår situation. Båda svarade att det lät som kolik. Igår var vi på första behandlingen och det gick snabbt och smidigt. Imorgon är nr 2 och sen får man se hur många till det behövs, men vi håller tummarna att det hjälper..
juskus: Tydligen brukar man se resultat efter 2-5 behandlingar och 85% ska bli hjälpta. Om det är riktigt svår kolik kan det behövas typ 8 behandlingar. De kostar 250 kr/styck där vi går. Men det är det ju värt, för fy vad hemskt det är att se lillen så ledsen.
emeliee: Det tycker jag var en ganska konstig definition av kolik du fick.. På alla "officiella" ställen står att kolik är när barn utan förklarlig anledning skriker mer än 3 timmar per dag mer än tre dagar i veckan. Alltså tre timmar sammanlagt under dagen. Många kolikbarn mår ju dessutom som värst just på kvällen..
Miss Giggle: Ja du.. Vi har ju varit på akupunktur med Felix 6 gånger nu och jag kan nog tycka att han har aningens längre glada stunder och de där otröstliga panikskriken har helt klart minskat. Så där set jag en förändring. Dock är han fortfarande en väldigt missnöjd bebis överlag, och ibland är det svårt att veta om det är bara för att han är sån "som person" eller för att han mår dåligt. Jag tror nog att magen fortfarande inte är helt hundra men iaf lite bättre.
Nånting jag verkligen kan rekommendera är en kolikgunga eller sovgunga. Där lägger vi F när han är som värst otröstlig och det verkar lugna magen på något sätt.
Hoppas det blir bättre för er! Vill du veta mer om akupunkturen så kan jag berätta det också.