• Ljushuvudet

Aprilbebis 2012

Finns det några som har lust att följas åt mot målet bebis i april 2012

Fick plus idag på cb och beräknat förlossningsdatum 20/4-2012

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-01 00:18
    Kanske dags att uppdatera TS med, jag fick ju missfall den 17/8 tyvärr så jag är inte med i tråden längre. Om ni vill ha något länkat en BF-tråd eller bildtråd så får ni hojta till så lägger jag in det åt er.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-01 17:46
    Hittade er BF-tråd, jag lägger in den i trådstarten åt er

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m60499861-1.html
  • Svar på tråden Aprilbebis 2012
  • godistroll

Vicki 83; Jag kommer just från barnmorskan. Och hon säger att hon lyssnar aldrig innan vecka 24 eftersom man har sett att det kan öka risken för missfall om man lyssnar tidigt! Så då sa jag att jag avstår tills dess känns ju som man har ju RUL mitt i mellan. Väntar hellre än att utsätta barnet för något!

Fick en helt underbar barnmorska hon vickar för ordinarie, hoppas hon fortsätter ett tag hon va helt fantastisk! :) 

28 mars kom vår skatt till oss! Vår älskade Molly.
  • Omorfia
    godistroll skrev 2011-10-27 12:57:32 följande:
    Vicki 83; Jag kommer just från barnmorskan. Och hon säger att hon lyssnar aldrig innan vecka 24 eftersom man har sett att det kan öka risken för missfall om man lyssnar tidigt! Så då sa jag att jag avstår tills dess känns ju som man har ju RUL mitt i mellan. Väntar hellre än att utsätta barnet för något!

Fick en helt underbar barnmorska hon vickar för ordinarie, hoppas hon fortsätter ett tag hon va helt fantastisk! :) 
    Det låter jättekonstigt att det skulle vara missfallsrisk med det ultraljudet men inte med de vanliga ultraljuden man gör.

Min barnmorska sa förra graviditeten att man helst inte lyssnar så tidigt eftersom det är svårt att hitta hjärtljuden och många föräldrar blir oroade i onödan (när man inte hittar hjärtljuden alltså).
  • Floff

Hmm.. Jag har inte heller hört att det ska kunna framkalla missfall att använda angelsound.. Har aldrig testat det själv men det kan väl inte vara så stor skillnad mot en vanlig doppler de använder på MVC? Min BM lyssnade på hjärtat när jag var där sist och då var jag i vecka 14+6..

• hemmakatten

Tror nog inte Angelsound skulle få säljas och användas av vem som helst om det fanns en klar missfallsrisk.. Vore ju helt idiotiskt i sådana fall!

• godistroll

Det hon sa va att alla Bm gör olika, men ngn studie hade visat på att det kunde orsaka mf.. Så hon menade på det att hon väljer att inte gör det! Så det kanske inte är någon fars men kanske inte är nyttigt! Men vad är nyttigt? Sen finns det nog en orsak till att man helst håller igen med ul. Under förra graviditeten gjorde jag 7 ultraljud och då berättade fe att det inte är bra att göra mycket ul om det inte finns orsaker till det!

Känner mig inte otrygg att inte lyssna, jag känner någon rörelse / buff någon gång då och då! Sen är de ju inte så långt bort med ul har ej fått ul datum ännu. Men det är ju inne i tid snart!

• Omorfia

Det man har kunnat se i studierna är att ultraljud under graviditeten ökar risken för att barnet blir vänsterhänt. Alltså att det kan påverka hjärnan hos fostret, men man vet inte hur. Det är därför man i Sverige rekommenderar att göra så få ultraljud som möjligt. Har letat, men inte hittat någon studie som talar om risk för missfall vid ultraljud.

Skulle vara intressant att veta vilken studie din BM menade. Det kanske har kommit någon ny?

• godistroll

Jag kan fråga henne vid nästa träff fast det är ett tag bort! Hon jobbar i vanliga fall i skellefteå. (VLL)
    Men sen vet jag så lite vet ju bara det hon sade. Men barnmorskorna skulle ju inte göra något som är skadligt! Om de vore väldigt skadligt skulle ju de bli förbjudet för dem att utföra det så det är garanterat inget att oroa sig för!

28 mars kom vår skatt till oss! Vår älskade Molly.
  • hemmakatten

Men är ultraljud och Angelsound samma sak? Många ultraljud har jag också hört kan vara riskfyllt men att lyssna på hjärtat har jag inte hört något om?

• godistroll

Inte jag heller innan idag. Men det var väl inte bevisat att det skulle va skadligt utan hade väl visat att det kunde bidra men inte bevisat och då är det helt ok för mig att hon är försiktig. :)

• Omorfia

Båda sorterna är ultraljud. Vid dopplerundersökningen (t ex Angelsound) så får man feedback som ljud/audio och vid vanliga ultraljuden får man visuell feedback. Har med hur maskinen man använder tolkar ultraljudsekona.

Svar på tråden Aprilbebis 2012