• Cannelle

Någon mer gravid i London?

Jag bor i London och är gravid med mitt första barn, BF i mars 2012. Finns det möjligtvis någon mer svensk här som väntar barn och som bor i London? Skulle vara trevligt att utbyta tankar! (vågar man t.ex. föda på ett NHS-sjukhus?) 

• Svar på tråden Någon mer gravid i London?
  • glenda

Nu ar det nastan ett ar sdn jag borjade skriva i den har traden, och nu ar jag gravid igen.

Om ngn annan kor just nu - M&S saljer brie ost glord pa pasteuriserad mjolk. Onskar att jag hade vetat det forra gangen, men ar nojd med att jag hittat den nu.

• tahira

Jag läser igenom den här tråden trots att jag inte är gravid. Planerar barn för fullt dock och tar till mig alla era tips, råd och erfaranheter. Så får vi se om det blir någon plus denna månad

Min son, som är 6,5 föddes i Sverige, och vi flyttade inte hit förrän för tre år sedan, så allt med graviditet, förlossningar och bebisar i London är helt nytt.

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • Zelmilainen
    Zelmilainen skrev 2012-08-20 17:06:34 följande:
    jag undrar om nån av er har tips och ideer om man ska jobba lr studera i england? främst runt hertfordshire som det verkar just nu. min respektive skulle isf studera, jag själv är utbildad lärare "bachelor in education", men har främst jobbat som förskollärare i 6-7 år. men kan dock tänka mig andra områden med. 
    puffar för min fråga
    nehepp...
  • Casablanca
    glenda skrev 2012-09-03 21:49:10 följande:
    Nu ar det nastan ett ar sdn jag borjade skriva i den har traden, och nu ar jag gravid igen.

Om ngn annan kor just nu - M&S saljer brie ost glord pa pasteuriserad mjolk. Onskar att jag hade vetat det forra gangen, men ar nojd med att jag hittat den nu.
    Yey!

Plussade igår och sådana här tips är mycket välkomna! 
    ♥ Känner du igen mig? Snälla avslöja mig inte! ♥
  • glenda
    Casablanca skrev 2012-09-06 21:26:55 följande:
    Yey!

Plussade igår och sådana här tips är mycket välkomna! 
    Grattis! Vart bor du och vart ska du foda? Du ar due ngngang i April / Maj da? Mitt DD ar 8e mars, men jag hoppas pa ett planerat snitt (ska pa mote pa Mandag) sa da plockar dom val ut den tva veckor tidigare.
  • Casablanca

Jag bor ganska nära Imperial War Museum, om du vet var det ligger? Lambeth/ Southwark typ. 10 min promenad södväst från Waterloo Station.

Var bor du? Står säkert i tråden men jag orkar inte riktigt läsa igenom hela just nu .

Ja, jag är beräknad till ca 20 maj. Är det ditt första barn?

Jag vill också ha planerat snitt. Med mitt förra barn blev det "förlängt utdrivningsskede" och ganska akut mot slutet eftersom min ork tog slut och värkarna avstannade. Det blev inte snitt eftersom de lyckades med sugklocka (han var dessutom liten, kom 10 dagar tidigt) men det var väldigt psykiskt påfrestande och stor oro ett tag.

Vet du hur lätt/ svårt det är att bli beviljad snitt av NHS?

Jag har ringt vårt försäkringsbolag också, vi är sjukförsäkrade genom min mans jobb och jag vet att de betalar ut för förlossningar, men jag skall kolla om de kan täcka KS också, för isåfall försöker jag nog göra det privat... 

• glenda
    Casablanca skrev 2012-09-06 22:04:59 följande:
    Jag bor ganska nära Imperial War Museum, om du vet var det ligger? Lambeth/ Southwark typ. 10 min promenad södväst från Waterloo Station.

Var bor du? Står säkert i tråden men jag orkar inte riktigt läsa igenom hela just nu .

Ja, jag är beräknad till ca 20 maj. Är det ditt första barn?

Jag vill också ha planerat snitt. Med mitt förra barn blev det "förlängt utdrivningsskede" och ganska akut mot slutet eftersom min ork tog slut och värkarna avstannade. Det blev inte snitt eftersom de lyckades med sugklocka (han var dessutom liten, kom 10 dagar tidigt) men det var väldigt psykiskt påfrestande och stor oro ett tag.

Vet du hur lätt/ svårt det är att bli beviljad snitt av NHS?

Jag har ringt vårt försäkringsbolag också, vi är sjukförsäkrade genom min mans jobb och jag vet att de betalar ut för förlossningar, men jag skall kolla om de kan täcka KS också, för isåfall försöker jag nog göra det privat... 
    Jag bor i Walthamstow, langst osterut pa Victoria Line.

Jag har en son som foddes October 2011, sa han kommer bara vara 16 manader nar 2an kommer... Lite laskigt, men jag ar nastan 35 sa kanner att det ar bast att passa pa medans jag kan

MIn son, Winston, foddes med akut snitt och efter vad jag har hort sa ska det vara ganska enkelt att fa ett planerat snitt beviljat efter ett akutsnitt, jag ar anda lite nervos infor motet pa mandag... Aven om din forra forlossning inte slutade med snitt sa later det traumatiskt, det borde vara en orsak till att du skulle fa beviljat planerat snitt. Generellt sa vill dom inte gora det, sa du kanske far braka lite, men det ar det ju vart om du kanner att du verkligen vill ha ett snitt.

Jag ar inbokad pa UCH igen for den har forlossningen, gillade verkligen UCH, kan rekommendera. A andra sidan har jag hort mkt bra om St Thomas ocksa, men for dig kanske det beror pa om du gar privat eller inte. 

• Casablanca

Har du varit hemma med sig son nu eller går han på nursery? Jobbar du annars?

Lycka till på mötet . Är det på UCH du har det då? Jag vet inte alls hur det fungerar.

Jag bor 10 minuter från St. Thomas, så det blir nog det. Dessutom har de en privat avdelning (fast det kanske UCH också har) så även om jag inte går privat under graviditeten så kan vi betala efter förlossningen/ KS för ett privat rum med egen toalett/ dusch och där anhöriga kan komma och hälsa på 24/7.

Enda anledningen till att jag vill ha privat är nämligen att jag verkligen inte vill dela rum med någon efter förlossningen, under några som helst omständigheter. Det är min absoluta mardröm.

När jag var gravid med sonen blev jag inlagd i några veckor och delade rum med andra kvinnor, och det var fruktansvärt, att höra deras jämmer dag och natt ut och in och behöva köa till toaletten och inte känna att jag kunde duscha hur länge jag ville. Huvva!

Dessutom känns det viktigt att vår son, som då kommer att vara 7, får känna att han kan komma när han vill och hälsa på.

Nog om mina hang-ups . Gör de glukosbelatstning här? 

• glenda
    Casablanca skrev 2012-09-07 10:37:36 följande:
    Har du varit hemma med sig son nu eller går han på nursery? Jobbar du annars?

Lycka till på mötet . Är det på UCH du har det då? Jag vet inte alls hur det fungerar.

Jag bor 10 minuter från St. Thomas, så det blir nog det. Dessutom har de en privat avdelning (fast det kanske UCH också har) så även om jag inte går privat under graviditeten så kan vi betala efter förlossningen/ KS för ett privat rum med egen toalett/ dusch och där anhöriga kan komma och hälsa på 24/7.

Enda anledningen till att jag vill ha privat är nämligen att jag verkligen inte vill dela rum med någon efter förlossningen, under några som helst omständigheter. Det är min absoluta mardröm.

När jag var gravid med sonen blev jag inlagd i några veckor och delade rum med andra kvinnor, och det var fruktansvärt, att höra deras jämmer dag och natt ut och in och behöva köa till toaletten och inte känna att jag kunde duscha hur länge jag ville. Huvva!

Dessutom känns det viktigt att vår son, som då kommer att vara 7, får känna att han kan komma när han vill och hälsa på.

Nog om mina hang-ups . Gör de glukosbelatstning här? 
    Ena planen var att borja jobba / lamna Winston med childminder fran Oktober da han fyller 1, men nu kanns det onodigt att styra upp allt for att kunna jobba i 3 manader, andra planen var att flytta tillbaka till Sverige i Oktober, men den har nya graviditeten har stallt till det lite med planerna, sa jag stannar / stannar hemma ett tag till. Annars jobbar jag som frilansande produktionsledare inom TV, sa jag ar inte bunden till ngt jobb eller sa.

Man kan fa privatrum pa UCH ocksa, men for min del har jag inte riktigt dom ekonomiska forutsattningarna. Men jag fattar vad du menar - andra natten (av 3) vi lag pa UCH var det ett par i mitt rum som....borjade ligga med varandra. Alltsa, pa allvar, det var inget jag inbillade mig eller feltolkade. Yuk. 

Glukosbelastning - ar det nar dom testar om man har pregnancy diabetes? Det gor dom bara om man visar nga tecken pa att man skulle kunna ha det. Dom gjorde det pa mig senast for att jag ar overviktig, hade lite socker i urinet och hade jattesvullna fotter, men jag hade aldrig pregnancy diabetes.   

• Casablanca

Ja, okej. Nej, det känns ju inte så lönt att skola in honom och allt för en så kort period.

Hur kommer det sig att du funderade på att flytta tillbaka?

Men herregud vad sjukt att de liksom låg med varandra där inne! . Uuuurk!

Jag vet inte riktigt varför jag tycker att det är så jobbigt att dela rum, folk gör ju det hela tiden, men det tar verkligen emot. Jag har i efterhand fått reda på att man delar rum på vissa sjukhus efter förlossningen i Sverige också, för mig var det så självklart att jag hade eget rum! Ibland har man tur. Jag känner att vi har tur också som ändå har möjligheten att betala £700-800 per natt för privatrum - jag känner verkligen att det skulle påverka både återhämning och anknytning annars.

Ja, precis glukosbelastning är det man gör för att se om man har graviditetsdiabetes. Jag fick göra det två gånger förra graviditeten, eftersom jag kräktes första gången. Men det var skönt att ha det gjort ändå, skall fråga om jag kan få göra det den här gången också, trots att jag inte är i riskzonen...

Svar på tråden Någon mer gravid i London?