• Cannelle

Någon mer gravid i London?

Jag bor i London och är gravid med mitt första barn, BF i mars 2012. Finns det möjligtvis någon mer svensk här som väntar barn och som bor i London? Skulle vara trevligt att utbyta tankar! (vågar man t.ex. föda på ett NHS-sjukhus?) 

• Svar på tråden Någon mer gravid i London?
  • glenda

Jag har egentligen velat flytta tillbaka ett tag, jag har bott i London i over 12 ar och har kant mig ganska klar iaf ett par ar. Efter jag fick barn sa spelar aven kostnaden for barnomsorg in, och att jag garna skulle vilja att mitt (mina) barn bor narmre min familj. A andra sidan sa ar det har jag har mina jobbkontrakter, och det ar svart att etablera sig i Sverige utan startkapital, sa det ar darfor det inte har blivit av an. Och nu far jag vanta ett tag.

Absolut, om du tycker det ar jobbigt att dela rum och blir stressad av det ar det ju mkt battre att ha privatrum. Battre for bebis om du inte ar stressad liksom Glad Jag har for mig att priserna for privatrum med en suite pa UCH ligger pa £300-£400, sa forhoppningsvis lite billigare an £700-£800 pa St Thomas.

Det kommer nog inte vara ngt problem, inte ens pa NHS, om du vill ha glukostest. Min erfarenhet ar att MW's gor det dom kan for att Mamma ska slappna av / kanna sig sakra.

• Casablanca

Ja, 12 år är länge! Vi har bara bott här i tre år och det är liksom fortfarande så att vår "trygghet" finns i Sverige till stor del, men ju längre vi stannar desto mer märker jag ju att mer och mer av den tryggheten förflyttas hit. Framförallt med jobb, som du säger.

Nu när jag är gravid igen kan jag verkligen sakna familjen. Min man höll på att skriva på sitt examensarbete på LTH när vår son föddes, så han återgick till skolan efter bara ett par dagar, men det gjorde inte så mycket för han kom hem tidigt och jag hade både mamma och svärmor som kom över och hjälpte till med storkok och passade sonen medan jag duschade och sådär.

Jag kan känna ibland att "hur ska det egentligen gå!" för inte bara kommer jag vara själv mycket, jag kommer ju dessutom ha en sjuåring som ska till skola, till kompisar och på fritidsaktiviteter. Småsyskonet kommer verkligen få "hänga med" från början . Men det blir nog bra!

Jag ska kolla upp UCH lite närmare, framförallt eftersom du säger att du är nöjd! 

Vilket underbart väder vi ska få i helgen, jag ska verkligen njuta! Vad ska ni hitta på?

♥ Känner du igen mig? Snälla avslöja mig inte! ♥
  • Cannelle

Grattis till era graviditeter!

Är det förresten någon som har varit på svenska kyrkans « öppet hus » för föräldrar med barn? Såg på dera hemsida att de startar igen nästa vecka och funderar på att åka dit. 

• Casablanca

Hur har du det Glenda?

Canelle - Jag har några vänner som varit där och var mycket glada och nöjda. 

♥ Känner du igen mig? Snälla avslöja mig inte! ♥
  • glenda

Allt bra, fick snittet beviljat utan tjaffs i mandags, vantar pa datum men tror att det blir den 1a Mars / vecka 39. Jag trodde att dom plockade ut 2 veckor innan vid snitt, men tydligen bara en vecka. Traffade en kvinna som jag kom jattebra overens med som ska snittas pa samma dag, kul att ha ngn man kanner lite pa avdelningen Glad

Graviditeten gar bra, mar inte illa langre. I borjan av den har var det skitjobbigt, madde illa jamt. Speciellt jobbigt nar man maste byta varldens ackligaste bajsbloja pa morgonen... Men jag ar trott hela tiden, fotterna borjar svullna och karpalen pa pa vag tillbaka kanner jag... Vi aker till sverige 4 veckor nasta vecka, sa har supermkt att gora innan dess, men val dar ska det bli skont att vila och fa lite mer hjalp med Winston. 

Hur mar du Casablanca, kanner du av det an? Jag tror jag borjade kanna den har runt vecka 7 - jag kunde inte ata ngt som inte hade en tydligt definierad form helt plotsligt, da fattade jag att det var ngt pa gang.

• LillWilden

Hej tjejer!
    Det var ett tag sen. Kul att se att fler har anslutit sig till tråden. Vi har varit i Stockholm i tre veckor, kom hem till London igår.

Grattis till era graviditeter, Glenda och Casablanca! Vad kul!

Glenda, förstår din Sverige-längtan, känner likadant... träffade några andra nyblivna mammor i Stockholm och herre jisses vad jag avundas deras föräldraförsäkring. UK är så galet dåligt i jämförelse, är så trött på att jämt behöva tänka på hur mycket saker och ting kostar. Och VILL INTE börja jobba igen i mars :( Trots allt känns det skönt att vara hemma i London igen, har saknat staden och framförallt vårt hus och katterna.

Haha, de där om paret som låg med varandra på sjukhuset... fy satan alltså, hur kan man?!

Är också nyfiken på Svenska Kyrkans Öppet Hus, Cannelle :) Kanske ska vi gå ihop?

• glenda

Jag är i Sverige just nu, och även om allt är mkt bättre rent praktiskt får man inte glömma att... svenskarna pajjar hela grejen.

I förrgår började Winston gnälla lite på tunnelbanan; inte grina, inte skrika utan han gnällde lite för att han var trött. Detta började vid Medborgarplatsen, jag gav honom vatten, krokar, busade lite, han behövde sova så jag hoppades på att han skulle somna innan Gulllmarsplan (två stationer efter där vi skulle av). Efter 2 minuter, vid Skanstull (nästa station efter den han börjat gnälla vid) fick jag höra att "Det är bra om man tar upp barnet ibland!!" av en man som sedan rusade av.

Det är alltså inte bara på Familjeliv folk är helt galna och kritiska helt i onödan, det är sånt man får ta i Sverige...     

• Casablanca
    glenda - Den grininga gubben hade säkert inte barn själv, eller så har han i alla fall inte spenderat mycket tid med dem... Ta upp barnen i en sådan situation kan vara självmord om de är trötta ju!

Skönt att ha snittet beviljat och att du dessutom träffat någon du kommer överens med

Det är bra med mig, fast jag mår så otroligt illa. Har varit sängliggande hela veckan i stort sett, som tur är har min mamma varit på besök så hon har kunnat hämta vår sexåring när mannen varit på jobbet. Lyckas få i mig, och behålla, ungefär en macka och lite grönsaker om dagen, men det är bättre än inget, som det var förra graviditeten.

Tack, LillWilden!  

Nu måste jag lägga mig ner igen, innan illamåendet tar över för mycket. 
    ♥ Jag bloggar om tidig graviditet på tretillfyra.blogspot.com - Avslöja mig inte om du känner igen mig ♥
  • Casablanca

Hej! Är det någon i denna tråden som snälla, snälla kan svara på mina frågor om mödravård och ultraljud i London HÄR.

♥ Jag bloggar om tidig graviditet på tretillfyra.blogspot.com - Avslöja mig inte om du känner igen mig ♥
  • LillWilden
    glenda skrev 2012-09-23 16:25:38 följande:
    Jag är i Sverige just nu, och även om allt är mkt bättre rent praktiskt får man inte glömma att... svenskarna pajjar hela grejen.

I förrgår började Winston gnälla lite på tunnelbanan; inte grina, inte skrika utan han gnällde lite för att han var trött. Detta började vid Medborgarplatsen, jag gav honom vatten, krokar, busade lite, han behövde sova så jag hoppades på att han skulle somna innan Gulllmarsplan (två stationer efter där vi skulle av). Efter 2 minuter, vid Skanstull (nästa station efter den han börjat gnälla vid) fick jag höra att "Det är bra om man tar upp barnet ibland!!" av en man som sedan rusade av.

Det är alltså inte bara på Familjeliv folk är helt galna och kritiska helt i onödan, det är sånt man får ta i Sverige...     
    Fy fan, vad arg jag blir när jag läser detta. Herregud, gubbjävel. Låter typisk svenskt måste jag säga. Tack för påminnelsen :) Behöver det nu när jag längtar efter svensk mammapenning...
Svar på tråden Någon mer gravid i London?