• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-09-02 16:15:03 följande:
    Klart jag påstår att dom gör.. Men inte alla.
    Du har fel.
  • mammatill5
    Sheldon skrev 2011-09-02 16:06:39 följande:
    Uppenbarligen kan du inte det. I vissa fall är det säkert så som du beskriver. Men du verkar ha svårt att ta in att inte alla aborter av DS-foster har med fördomar och okunskap att göra. Och du hjälper inte "din sak" i debatten genom att insinuera att vi som väljer att göra fosterdiagnostik är rädda, oupplysta och fördomsfulla. 

För övrigt har även rädda människor all rätt att göra abort. Det är ingen kvalificerad gissning att en stor andel aborter beror på rädsla. 
    Jag kan förstå föräldrar som väljer bort barn med funktionshinder efter ett selektivt prov. Jag kan förstå hur folk tänker..

Det här är det enda jag har med fosterdiagnostik att göra i min text..

Allting har INTE med fosterdiagnostik att göra. Gör dig själv en tjänst och ta in det.
  • Sheldon
    mammatill5 skrev 2011-09-02 16:23:16 följande:
    Jag kan förstå föräldrar som väljer bort barn med funktionshinder efter ett selektivt prov. Jag kan förstå hur folk tänker..
    Jag hade valt abort om fostret visade sig ha DS. Och du förstår inte alls hur jag tänker. Du förstår ju inte ens vad jag skriver.
    Allting har INTE med fosterdiagnostik att göra. Gör dig själv en tjänst och ta in det.
     Du har själv skrivit att det är just det du vill diskutera. Har du ändrat dig?
    Dumhet är en smittsam folksjukdom som med alla medel bör bekämpas!
  • Nicke Nyfiken

Jag har en lillasyster som är utvecklingstörd. Hon är adopterad från Indien och var där förtidigt född så troligtvis fick hon en hjärnskada vid födseln, hon har också en lättare CP skada. Jag vet hur det är att leva med någon som är utvecklingsstörd, dock rätt lindrigt då hon idag bor i egen lägenhet med resurshjälp någon gång i veckan. Jag har träffat många utvecklingsstörda genom åren då hon var med i FUB, gick i säskola osv.
    Jag valde att göra KUB och NUPP under båda mina graviditeter och hade valt att göra abort om vi hade fått reda på kromosomfel. Jag vet hur jobbigt det är att leva med en som är utvecklingstörd och då menar jag inte själva personen utan allt runt omkring. Jag och min man tog beslutet att vi inte ville göra det. Jag tycker det är bra att man har möjligeten för just NUPP och KUB som är riskfria för fostret och jag tycker det är bra att man har em valmöjliget att göra abort om man känner att det är det man verkligen vill göra.
    Dock tycker jag att man redan innan man ör testerna skall ha bestämt sig för vad man vill göra vid ett "dåligt" resultat och inte ta det som ett extra ultraljud.

• mammatill5
    Sheldon skrev 2011-09-02 16:17:53 följande:
    1. Nej. Det kan du inte.
    2. Ja, så kan det vara. Men det har inget med fosterdiagnostik eller den här diskussionen att göra.
    3. Se punkt två.

Fördomar har inget med mina beslut att göra (därmed inte sagt att jag är fördomsfri, det är ingen). 

Det enda du säger är att du förstår folk eftersom du själv haft fördomar, varit rädd och outbildad. Men alla är inte som du var tidigare eller vill vara där du är nu. Du spyr ur dig fördomar mot människor som gör fosterdiagnostik och är rädd för framtiden samt visar stor okunskap om hur tekniken faktiskt fungerar.
    Så jag tänker inte öda tid på detta längre. Men om du börjar debattera offentligt (i seriösa media) om att förbjuda fosterdiagnostik- då kommer jag vara mycket aktiv på motståndarsidan...
    Lönlöst att diskutera med folk som har bara bestämt sig för vissa saker om andra.

Jag har aldrig fördömt någon som gör ett val. Ni lägger det på mig och det säger väl egentligen det mesta om hur ni tänker och fungerar.

Jag vill inte gå ner på individnivå (Hur många gånger har jag sagt det egentligen?)

Jag välkomnar dig som motståndare. Hittar du en sådan diskussion i media så meddela mig. Du vet vart jag finns.
  • HälläBällä
    Sheldon skrev 2011-09-02 16:27:02 följande:
    Jag hade valt abort om fostret visade sig ha DS. Och du förstår inte alls hur jag tänker. Du förstår ju inte ens vad jag skriver.
    <3
  • Fyrbarnsmorsa
    Kattdamen skrev 2011-09-02 16:08:17 följande:
    Det är inte på grund av fördomar och rädsla de flesta gör abort i dessa situationer.
    Exakt.
    Personligen gjorde jag pga åldern moderkaksprov med mitt sista barn,gjorde det för att vi skulle ha valt att avbryta graviditeten om det visade på tex ds.Det valet gjorde vi av motsatsen till fördomar och rädsla!
    Vi hade redan 3 barn som behövde oss vi var 38 år båda två och dessutom har jag jobbat med barn med olika funktionshinder och vet hur mycket jobb det kan vara.Så man kan faktiskt välja abort av andra orsaker.
  • Zargenta
    Maline skrev 2011-09-02 16:16:44 följande:
    Då har nog din poäng varit lite otydlig eller jag korkad Men, jag tycker som sagt  att fosterdiagnostik är föräldrarnas val jag med och att det skall erbjudas fritt. MEN samhället kan vara jäkligt mycket tydligare att det är individens val och att det är en service som  erbjuds. Jag gick faktiskt också i taket när jag läste artiklen TS kommenterar tillsammans med Tännsjös uttalanden om att folkgrupper kommer och går under historiens gång. Byter man ut DS mot Hottentotter, Zigenare, Same eller Jude i det sammanhanget så blir det kanske tydligare varför anhöriga till personer med DS reagerar med att tänka på 30- och 40-talets resonemang. Jag undrar fortfarande vilka folkgrupper Tännsjö tänkte på..

Hur som helst så har jag inte med att göra om du väljer att göra preimplantiv diagnostik eller inte det är ditt val, och önskar jag dig lycka till med ditt barn!
    Jag beklagar om jag varit luddig eller otydlig, jag försöker framföra en åsikt och värdering hos mig på ett sätt som inte ska vara stötande för andra och det är inte alltid det lättaste med alla omskrivningar och försök till förklaringar ;)

Tack för lyckönskningen, håll gärna tummarna för att han vill titta ut snart, 17 dagar till BF känns som en evighet!
    Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • mammatill5
    Sheldon skrev 2011-09-02 16:27:02 följande:
     Du har själv skrivit att det är just det du vill diskutera. Har du ändrat dig?
    Mitt blogginlägg handlar inte enbart om fosterdiagnostik.

Jag kan förstå att du inte vill ha ett barn med DS. Om det i sin tur beror på att du inte är värdig barnet eller tvärtom =) eller miljoner andra personliga orsaker.. Det är en annan sak..

Men jag känner att jag har en grundförståelse.. Det finns någonting hos dig som gör att du inte vill ha barn med DS. jag kan inte argumentera mot det. Ditt val, självklart. Du väljer att screena och abortera. Jag klandrar dig inte.

Men det finns en oerhörd rädsla hos folk. Jag vet det. (Ja, inte alla då.. måste förtydliga det ) Rädslan kan komma från att det faktiskt går att testa sig bla mot DS. Folk kanske tänker att "ja eftersom vi har prover.. då måste det ju vara allvarligt" ja typ så.
  • Sven Erik Johansson
    Sarah f skrev 2011-09-02 15:01:20 följande:
    1) det håller jag inte med om, men det kanske är en stilfråga?

2) vi talar om gravida kvinnor, inte kvinnor utan barn. Mitt fel, jag räknade med att du förstod det eftersom vi bara har talat om foster och dylikt.

3) Nu är du i fantasivärlden igen. Hur kan du veta vad du gjort, om du inte var du?     
    1) Man får läsa noga.

2) Jag har aldrig skrivit ett ord om tvång. Jag talar till människors hjärtan.

3) Jag menar om jag varit samma person men med en annan livsåskådning.
    Livsåskådningen är ju vad jag tror är fakta ,men inte det samma som min  personlighet.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes