• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Krumpy
    mammatill5 skrev 2011-09-02 16:48:08 följande:
    Mitt blogginlägg handlar inte enbart om fosterdiagnostik.

Jag kan förstå att du inte vill ha ett barn med DS. Om det i sin tur beror på att du inte är värdig barnet eller tvärtom =) eller miljoner andra personliga orsaker.. Det är en annan sak..

Men jag känner att jag har en grundförståelse.. Det finns någonting hos dig som gör att du inte vill ha barn med DS. jag kan inte argumentera mot det. Ditt val, självklart. Du väljer att screena och abortera. Jag klandrar dig inte.

Men det finns en oerhörd rädsla hos folk. Jag vet det. (Ja, inte alla då.. måste förtydliga det ) Rädslan kan komma från att det faktiskt går att testa sig bla mot DS. Folk kanske tänker att "ja eftersom vi har prover.. då måste det ju vara allvarligt" ja typ så.
    Vilket struntprat.
    Du verkar ha svårt att ta in att de som väljer att göra abort har lika goda skäl som dig.
    Att du påstå att du inte "klandrar" oss som hade valt en abort är ett uppvisande av sällan
    skådad självgodhet och trångsynthet.
  • mammatill5
    Krumpy skrev 2011-09-02 18:05:09 följande:
    Vilket struntprat.
    Du verkar ha svårt att ta in att de som väljer att göra abort har lika goda skäl som dig.
    Att du påstå att du inte "klandrar" oss som hade valt en abort är ett uppvisande av sällan
    skådad självgodhet och trångsynthet.
    Eftersom du inte tänker i samma tankebanor som jag.. Har samma slags värderingar... erfarenheter. Så kan du nog inte förstå heller. Då blir mina ord rappakalja för dig.. .

Det finns alltid skäl för folk att göra abort. Vem fan är jag att döma?? Att ha samma skäl behövs inte för en förståelse.

I vissa saker är jag  säkerthelt insöad och kan inte förstå andras tankesätt eller varför dom agerar si eller så.. En brist hos mig.
  • Krumpy
    mammatill5 skrev 2011-09-02 18:14:12 följande:
    Eftersom du inte tänker i samma tankebanor som jag.. Har samma slags värderingar... erfarenheter. Så kan du nog inte förstå heller. Då blir mina ord rappakalja för dig.. .

Det finns alltid skäl för folk att göra abort. Vem fan är jag att döma?? Att ha samma skäl behövs inte för en förståelse.

I vissa saker är jag  säkerthelt insöad och kan inte förstå andras tankesätt eller varför dom agerar si eller så.. En brist hos mig.
    Och du tänker inte i samma tankebanor som oss andra, har inte samma slags
    värderingar, erfarenheter. Så du kan nog inte förstår våra ord och åsikter, det blir
    som rappakalja för dig.
  • Roisin Dubh
    Men det finns en oerhörd rädsla hos folk. Jag vet det. (Ja, inte alla då.. måste förtydliga det ) Rädslan kan komma från att det faktiskt går att testa sig bla mot DS. Folk kanske tänker att "ja eftersom vi har prover.. då måste det ju vara allvarligt" ja typ så.
    Ska vi agera förmyndare åt vuxna människor i vårt samhälle menar du? "Ni kan bli rädda, därför får ni inget veta!"

Är det ett samhälle värt att leva i? För någon?
  • Sarah f
    ..

Men jag känner att jag har en grundförståelse.. Det finns någonting hos dig som gör att du inte vill ha barn med DS. jag kan inte argumentera mot det. Ditt val, självklart. Du väljer att screena och abortera. Jag klandrar dig inte.
    .

Det är ju inte riktigt så att du är i en sits där du kan klandra någon.

Jag har arbetat med vuxna med grav autism, lite grann med barn med bland annat DS. Det gav mig en liten intblick i deras vardag och en hel del inblick i föräldrarnas strid med sina liv.

Jag väljer att skaffa barn och dessa barn vill jag ska växa upp till individer med fullödiga bra liv. Jag önskar att de inte behöver mig när de är vuxna, i alla fall inte för att klara sin vardag.   Kanske skulle ett DS barn krama mig mer, men det kan jag leva med.  
    Alla som generaliserar är idioter.
  • Sarah f
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-02 16:51:22 följande:
    1) Man får läsa noga.

2) Jag har aldrig skrivit ett ord om tvång. Jag talar till människors hjärtan.

3) Jag menar om jag varit samma person men med en annan livsåskådning.
    Livsåskådningen är ju vad jag tror är fakta ,men inte det samma som min  personlighet.

1) det är en massa babbel om värde och värderingar, väldigt lite att ta fasta på

2) svårt med nolltolerans utan ett visst mått av tvång?

3)med en annan livsåskådning skulle du inte ha samma åsikter som nu, du skulle vara en annan person; det skulle inte vara du.   
  • mammatill5
    Roisin Dubh skrev 2011-09-02 18:18:25 följande:
    Ska vi agera förmyndare åt vuxna människor i vårt samhälle menar du? "Ni kan bli rädda, därför får ni inget veta!"

Är det ett samhälle värt att leva i? För någon?
    Så du säger att alla människor är så säkra så dom agerar förnuftigt? Ingen människa agerar från den vetskapen dom får ifrån sjukvård.. media och andra personer??

Hade det funnits tester för typ Asperger ADHD istället för DS så hade nog inte den här rädslan varit så stor.

DS är en stor grupp och i vilken information som helst (nästan) som man läser så finns alltid alternativet fosterdiagnostik och ev avbrytande med i bilden.Klart som fan att folk blir osäkra. (inte alla) <--- måste förtydliga så här så inte ni går igång på det och jag får ett antal inlägg om att det minsann inte är alla.
  • mammatill5
    mammatill5 skrev 2011-09-02 18:30:23 följande:
    Så du säger att alla människor är så säkra så dom agerar förnuftigt? Ingen människa agerar från den vetskapen dom får ifrån sjukvård.. media och andra personer??

Hade det funnits tester för typ Asperger ADHD istället för DS så hade nog inte den här rädslan varit så stor.

DS är en stor grupp och i vilken information som helst (nästan) som man läser så finns alltid alternativet fosterdiagnostik och ev avbrytande med i bilden.Klart som fan att folk blir osäkra. (inte alla) <--- måste förtydliga så här så inte ni går igång på det och jag får ett antal inlägg om att det minsann inte är alla.
    Ett förtydligande

Hade det funnits tester för typ Asperger ADHD istället för DS så hade nog iden här rädslan varit LIKA stor.
  • Sarah f
    mammatill5 skrev 2011-09-02 18:30:23 följande:

Du menar att så få av oss vanliga har haft kontakt själva med DSbegåvade?

Vad gör sjukvården? Jag blev inte det minsta uppmanad till abort när jag gjorde FVP, både BM och läkaren som utförde provet sa att det är viktigt att vara förberedd på hur man reagerar och sedan vill handla på svaret.

Men det kommenteras inte i tråden, att sjukvården inte alls föreslår abort.     
Svar på tråden God doesn´t make mistakes