• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • mammatill5
    Sarah f skrev 2011-09-03 18:14:26 följande:
    Så lagen ska ändras till att omfatta andra förändringar än DS och de som har råd får åka utomlands.

Har man råd, kan man slippa få ett barn med DS, medan utsatta familjer inte ska ens få förbereda sig för uppgiften.
    Detta ska laga attityderna i samhället?    
    Skillnaden mellan dig och mig är ju att du ser detta lite i Ego-perspektiv. Du utgår från dig själv och andra kvinnor.
    Det är dom känslorna som styr dig här. Det är kvinnas rätt som du avhandlar.

Jag ser det lite på annat sätt.. även om jag inkluderar kvinnan.

Jag utgår från dom människorna det handlar om och försöker de det från den sidan. Rätten till ett liv. Ett respekterat liv med lika värde.
  • mammatill5
    Sarah f skrev 2011-09-03 18:21:10 följande:
    Det är en märklig åsikt att människor får göra som de vill, men man ska inte upplysa dem om vilka förutsättningar som föreligger.   
    utveckla
  • Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-09-03 17:54:14 följande:
    Det Skulle jag också velat bli.. Eller polis..
    Men blev bara skötare Tungan ute

Är det för dig livskvalité att ha statusyrken?
    Du läser verkligen inte vad det står? Eller försöker du göra dig till?

Livskvalité beror mycket på att man får leva det liv man får. Vad händer om din dotter vill bli läkare som vuxen? Eller sjuksköterska? Du inser att hon inte kan bli det?
  • Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-09-03 17:55:49 följande:
    En svår etisk fråga.. Hur mycket ska vi inkräkta på "naturens nycker"?
    Vi gör det redan dagligen, så jag tycker inte det är en så stor fråga. Det vore bara bra om vi kunde fixa till felen.
  • Sarah f
    mammatill5 skrev 2011-09-03 18:25:53 följande:
    Skillnaden mellan dig och mig är ju att du ser detta lite i Ego-perspektiv. Du utgår från dig själv och andra kvinnor.
    Det är dom känslorna som styr dig här. Det är kvinnas rätt som du avhandlar.

Jag ser det lite på annat sätt.. även om jag inkluderar kvinnan.

Jag utgår från dom människorna det handlar om och försöker de det från den sidan. Rätten till ett liv. Ett respekterat liv med lika värde.
    Det handlar inte om befintliga människor, det handlar om foster.

Det handlar för min del väldigt lite om känslor, det handlar om fakta och möjligheter. Det är INTE debatten min kropp-mitt beslut jag anför i första hand.

Din dotters liv blir inte mindre värdigt för att andra väljer bort er situation.
    mammatill5 skrev 2011-09-03 18:26:44 följande:
    utveckla
    Du menar att jag (ett allmänt "jag" inte jag-sarah) får göra abort, men jag får inte veta om det finns en viss diagnos med i bilden. Du föredrar att jag gör abort för säkerhets skull, inte för att problem jag oroar mig för verkligen föreligger.

Alla som generaliserar är idioter.
  • Sarah f
    Kattdamen skrev 2011-09-03 18:27:53 följande:
    Vi gör det redan dagligen, så jag tycker inte det är en så stor fråga. Det vore bara bra om vi kunde fixa till felen.
  • Sarah f
    Kattdamen skrev 2011-09-03 18:27:53 följande:
    Men TS menar att det inte hör till saken, det är BARA när det gäller DS som det är fel.
  • mammatill5
    Kattdamen skrev 2011-09-03 18:26:58 följande:
    Du läser verkligen inte vad det står? Eller försöker du göra dig till?

Livskvalité beror mycket på att man får leva det liv man får. Vad händer om din dotter vill bli läkare som vuxen? Eller sjuksköterska? Du inser att hon inte kan bli det?
    Jag tror att DS människorna har andra krav än vad vi sk normala har.

jag säger det igen.. ALLA kan inte förverkliga sina drömmar om yrke. ALLA kan inte ha Statusyrken.. Jag tror jag får "trösta" mera mina pojkar för att dom inte kan bli det dom blir... än min dotter.

Vill min dotter bli syrra.. så får man förklara och styra det. Hon kommer inte att gå under. Det fina med DS människor är ju att om lever Här och NU. Dom grubblar inte om framtiden och dom är inte speciellt bundna av dåtiden..

Vi däremot lever överallt annars än här och nu.. många alltså. Dom är bittra över vad dom kanske inte har åstadkommit och ältar det i evighet och dom är oroliga över framtiden.. och ältar över det med. Vi glömmer ofta nuet!

Det är en BRIST vi har och DS personerna har fått det till sin fördel. Dom har tagit över andra egenskaper också. Att inte döma hej vilt. Dom ser DIG även om du har knullrufs i håret och en klänning över en vinteroverall. Dom dömer inte efter folks ekonomiska förutsättningar.. INne efter hudfärg.. Inte efter den sexuella läggningen.. och massor med mer..

Don täcker över dom brister vi ska normala har.
  • Sarah f
    mammatill5 skrev 2011-09-03 18:39:48 följande:
    Jag tror att DS människorna har andra krav än vad vi sk normala har.

jag säger det igen.. ALLA kan inte förverkliga sina drömmar om yrke. ALLA kan inte ha Statusyrken.. Jag tror jag får "trösta" mera mina pojkar för att dom inte kan bli det dom blir... än min dotter.

Vill min dotter bli syrra.. så får man förklara och styra det. Hon kommer inte att gå under. Det fina med DS människor är ju att om lever Här och NU. Dom grubblar inte om framtiden och dom är inte speciellt bundna av dåtiden..

Vi däremot lever överallt annars än här och nu.. många alltså. Dom är bittra över vad dom kanske inte har åstadkommit och ältar det i evighet och dom är oroliga över framtiden.. och ältar över det med. Vi glömmer ofta nuet!

Det är en BRIST vi har och DS personerna har fått det till sin fördel. Dom har tagit över andra egenskaper också. Att inte döma hej vilt. Dom ser DIG även om du har knullrufs i håret och en klänning över en vinteroverall. Dom dömer inte efter folks ekonomiska förutsättningar.. INne efter hudfärg.. Inte efter den sexuella läggningen.. och massor med mer..

Don täcker över dom brister vi ska normala har.
    Men, nu är det farligt nära husdjurskommentaren igen!

Föredrar du att ditt barn inte analyserar och begrundar?  
  • mammatill5
    Sarah f skrev 2011-09-03 18:32:35 följande:
    Det handlar inte om befintliga människor, det handlar om foster.

Det handlar för min del väldigt lite om känslor, det handlar om fakta och möjligheter. Det är INTE debatten min kropp-mitt beslut jag anför i första hand.

Din dotters liv blir inte mindre värdigt för att andra väljer bort er situation.
    mammatill5 skrev 2011-09-03 18:26:44 följande:
    utveckla
    Du menar att jag (ett allmänt "jag" inte jag-sarah) får göra abort, men jag får inte veta om det finns en viss diagnos med i bilden. Du föredrar att jag gör abort för säkerhets skull, inte för att problem jag oroar mig för verkligen föreligger.
    Det jag pratar om sen länge är redan existerande människor. Om värdeminskning.

Sen slinker det ner på annan nivå emellanåt.

Min start var att fosterdiagnostiken kränker redan existerande människor.
    Det var det jag vill diskutera om.. Men ni ställer frågor som gör att det flyter ut på annat.
    Just nu får du göra vad du vill.. jag lägger inte några tankar på det.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes