• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Zargenta
    mammatill5 skrev 2011-09-03 22:12:05 följande:
    Människovärdet ska vara okränkbart..
    Den är inte knuten till dom förmågor vi har. Människovärdet är knuten till själva existensen.

Är vi överens?

För mig är det en självklarhet att tester för tex DS är en kränkning för dom människor som finns.
    Genom testerna så blir det en värdeminskning. Samhället har klart och tydligt tagit ställning mot just DS
    Testet innebär att man gör ingrepp på personens rättigheter. Rätten att att inte bli ifrågasatt.

Jag får inte ihop den här diskussionen riktigt till en helhet.

Jag anser att existerande DS personer ifrågasätts. Ni gör det inte utan pratar om kvinnans rättighet att välja.
    Jag pratar om redan födda. Ni pratar om foster och kvinnans rättigheter.
    Jag pratar om möjligheter. Ni pratar om problem.
    Jag pratar om rätten att födas. Ni pratar om rätten att avsluta en till början önskad graviditet.
    Jag pratar om Kränkning och ifrågasättande. Ni pratar om kvinnans val.

Det finns två olika diskussioner här. Två olika grenar av ämnet fosterdiagnostik.

Ingen har ens reflekterat över om det verkligen kan vara så som jag säger!
    Alla har enbart varit fokuserade på att hävda kvinnas rätt att välja.

Jag känner att Lika i värde och rättigheter inte gäller här när det gäller DS
    Men de som föds med trisomi som du "godkänt " för screening, om vi aborterar dessa foster, kränker vi inte då de som fötts med sjukdomarna då?

Det kanske är så att den oönskade graviditeten ändå får en chans till att "leva" om det ofödda fostret visar sig vara friskt, det finns de som ändrar sig efter ett ultraljud där de fastställer längden på graviditeten.
    Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • Sarah f
    Zargenta skrev 2011-09-03 22:18:41 följande:
    Men de som föds med trisomi som du "godkänt " för screening, om vi aborterar dessa foster, kränker vi inte då de som fötts med sjukdomarna då?

Det kanske är så att den oönskade graviditeten ändå får en chans till att "leva" om det ofödda fostret visar sig vara friskt, det finns de som ändrar sig efter ett ultraljud där de fastställer längden på graviditeten.

Jag ställde samma fråga förut men det kom inget svar.

Alla som generaliserar är idioter.
  • Zargenta
    mammatill5 skrev 2011-09-03 22:17:01 följande:
    Därför att det står i FN:s konvention om funktionshindrades rättigheter att vi ska göra så.

Varför är inte don värda att lyftas upp??

Men varför är det mer rätt bara för att FN beslutat att printa ned dessa ord i en konvention? Barnkonventionen är inget som åtföljs i alla länder i världen, USA har ju valt att inte skriva under föredrag gällande barns rättigheter!

Varför ska man hylla det som är "sjukt"? Ska vi dra allt till sin yttersta spets och börja hylla de med sexuellt avvikande beteenden också? De är avvikande och annorlunda, ska de vara mindre värda?

Kan du förklara för mig, VARFÖR skulle jag vilja ha ett barn som är sjukt, skadat eller funktionsnedsatt, handikappat eller utvecklingsstört? Varför skulle jag inte vilja ha ett barn som föds med de bästa av förutsättningar istället?
  • Zargenta
    Sarah f skrev 2011-09-03 22:20:50 följande:
    Jag ställde samma fråga förut men det kom inget svar.

Många har ställt frågor vi inte riktigt får svar på, jag upprepar kanske dessa för att jag verkligen inte kan förstå.

Vet inte om jag har någon form av empatistörning, men jag känner inte att jag kränker individer med DS om jag väljer att försöka ge mitt ofödda barn bättre förutsättningar till ett fullständigt liv med möjligheterna att ta hand om sig själv och inte behöva förlita sig på att andra ska göra det!?
  • Sarah f
    mammatill5 skrev 2011-09-03 22:12:05 följande:
    Människovärdet ska vara okränkbart..
    Den är inte knuten till dom förmågor vi har. Människovärdet är knuten till själva existensen.

Är vi överens?

För mig är det en självklarhet att tester för tex DS är en kränkning för dom människor som finns.
    Genom testerna så blir det en värdeminskning. Samhället har klart och tydligt tagit ställning mot just DS
    Testet innebär att man gör ingrepp på personens rättigheter. Rätten att att inte bli ifrågasatt.

Jag får inte ihop den här diskussionen riktigt till en helhet.

Jag anser att existerande DS personer ifrågasätts. Ni gör det inte utan pratar om kvinnans rättighet att välja.
    Jag pratar om redan födda. Ni pratar om foster och kvinnans rättigheter.
    Jag pratar om möjligheter. Ni pratar om problem.
    Jag pratar om rätten att födas. Ni pratar om rätten att avsluta en till början önskad graviditet.
    Jag pratar om Kränkning och ifrågasättande. Ni pratar om kvinnans val.

Det finns två olika diskussioner här. Två olika grenar av ämnet fosterdiagnostik.

Ingen har ens reflekterat över om det verkligen kan vara så som jag säger!
    Alla har enbart varit fokuserade på att hävda kvinnas rätt att välja.

Jag känner att Lika i värde och rättigheter inte gäller här när det gäller DS

Du bidrar till att det inte går att få ihop diskussionen. Du ser inte att det inte implicerar att man nedvärderar människor med DS för att man är för fosterdiagnostik. Likhetstecknet saknas!

• Sarah f
    Zargenta skrev 2011-09-03 22:24:33 följande:
    Många har ställt frågor vi inte riktigt får svar på, jag upprepar kanske dessa för att jag verkligen inte kan förstå.

Vet inte om jag har någon form av empatistörning, men jag känner inte att jag kränker individer med DS om jag väljer att försöka ge mitt ofödda barn bättre förutsättningar till ett fullständigt liv med möjligheterna att ta hand om sig själv och inte behöva förlita sig på att andra ska göra det!?

Jag känner exakt som du.

Jag har läst länkarna som TS lagt ut och ser att TS biter sig fast i formuleringar som passar offerrollen. 

Jag tvivlar starkt på att det är till DSbegåvades fromma att man lägger nivån där.    
  • mammatill5
    Sarah f skrev 2011-09-03 22:17:02 följande:
    Så du menar att man ska lära sig om DS utifall man får ett sådant barn, men man ska inte få veta om det verkligen är så?

Det finns rätt mycket att läsa på i fråga om syndrom och skador om man ska ha på fötterna om ut i fall att barnet har en diagnos och man vill vara påläst till förlossningen.

"Attans bra"? Jo, familjer med DSbarn har det lite bättre än andra, menar du?     
    citerar mig / Många hamnar i kris när dom får ett DS barn. Men jag tror faktiskt att det blir attans bra i slutändan. Vet inte om det ens är någon som lämnar bort sina barn. / slut citat.

Vet du! Det där får du klura på själv. =)
  • Sarah f
    mammatill5 skrev 2011-09-03 22:30:48 följande:
    citerar mig / Många hamnar i kris när dom får ett DS barn. Men jag tror faktiskt att det blir attans bra i slutändan. Vet inte om det ens är någon som lämnar bort sina barn. / slut citat.

Som vanligt, inget svar inget resonemang.
  • Sarah f
    mammatill5 skrev 2011-09-03 22:30:48 följande:

Får man ett barn med vilken funktionsnedsättning som helst så gör man väl sitt bästa. Men för många ingår det att äta folsyra, inte supa eller röka, göra screening osv för att optimera det blivande barnets hälsa. För att chanserna för attans bra ska öka.

klura på det, själv. 
  • mammatill5

Sarah F (Har problem med Citeringsfunktionen) Citerar dig/ Om det blir så attans bra när man får ett barn med downs, vad är det du slåss för?/ Slut Citat Seriöst!! Driver du med mig?? Haha

Svar på tråden God doesn´t make mistakes