• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • mammatill5
    Ginevra skrev 2011-09-03 19:32:27 följande:
    Hur bra tror du egentligen att man får det hos en förälder som inte velat ha en? Är det inte bättre för alla inblandade parter att kvinnan själv får avgöra om hon är beredd att ta emot ett barn med DS eller ej?
    Och så nästa graviditet så får hon kanske ett barn med autism..

Man tror att man garderar sig genom att göra ett FVP man lurar sig bara Big Time!
    Varför är folk så skraja för DS? Dels så tror jag att det är just att vi har möjlighet att testa. Sen är det okunskapen. Men vet för lite om hur DS personer fungerar. Man har läst men det är så lite. Det är bara problemen i princip som tas upp och det kan ju skämma skiten ur den mest luttrade.

Jag ser ju en stor okunskap här i tråden.. som exempel.

Barn är en gåva som inte är alla förunnat.Tyvärr!
    ALLT kan hända.. Men kan ha tagit bort 10 st DS barn innan ett "friskt" Sen tultar den lille framåt och snubblar.. slår i huvudet. ja, då har man kanske ett barn med en svår hjärnskada. Den blir utvecklingsstörd. Den kan inte rehabiliteras utan blir ett Habiliteringsbarn.

Det finns jobbigare funktionshinder än DS. Ta som ex svår ADHD. .. (Ca 1-2 barn per skolklass har någon slags neuorpsykiatrisk funktionshinder. ) barnet ser ut som vem som helst. Det syns inte på utseendet. Men funktionshindret kan ge mycket stora problem. Dels med dom sociala kontakterna.. Av okunnighet så ser dom personen som en odräglig unge bara. Dom får lite förståelse från omgivningen. Föräldrarna får jobba häcken av sig för barnet. Passa. osv... Alla får inte den hjälp dom behöver.. Stort mörkertal finns. Risken för missbruk är stor för mörkertalet. Deras oro och ångest kan vara svår då tar dom till självhjälp genom droger.

DS barn har det mycket, mycket lättare..  Är nog lite lättare också för föräldern..
  • Roisin Dubh
    Kattdamen skrev 2011-09-03 16:24:10 följande:
    Så vad du vill är alltså att man ska fortsätta ha fosterdiagnostik, men man får inte titta efter downs? Men alla andra funktionshinder går bra?
    DET hade varit selektiv fosterdiagnostik! Glad
  • Zargenta
    mammatill5 skrev 2011-09-03 20:11:53 följande:
    Och så nästa graviditet så får hon kanske ett barn med autism..

Man tror att man garderar sig genom att göra ett FVP man lurar sig bara Big Time!
    Varför är folk så skraja för DS? Dels så tror jag att det är just att vi har möjlighet att testa. Sen är det okunskapen. Men vet för lite om hur DS personer fungerar. Man har läst men det är så lite. Det är bara problemen i princip som tas upp och det kan ju skämma skiten ur den mest luttrade.

Jag ser ju en stor okunskap här i tråden.. som exempel.

Barn är en gåva som inte är alla förunnat.Tyvärr!
    ALLT kan hända.. Men kan ha tagit bort 10 st DS barn innan ett "friskt" Sen tultar den lille framåt och snubblar.. slår i huvudet. ja, då har man kanske ett barn med en svår hjärnskada. Den blir utvecklingsstörd. Den kan inte rehabiliteras utan blir ett Habiliteringsbarn.

Det finns jobbigare funktionshinder än DS. Ta som ex svår ADHD. .. (Ca 1-2 barn per skolklass har någon slags neuorpsykiatrisk funktionshinder. ) barnet ser ut som vem som helst. Det syns inte på utseendet. Men funktionshindret kan ge mycket stora problem. Dels med dom sociala kontakterna.. Av okunnighet så ser dom personen som en odräglig unge bara. Dom får lite förståelse från omgivningen. Föräldrarna får jobba häcken av sig för barnet. Passa. osv... Alla får inte den hjälp dom behöver.. Stort mörkertal finns. Risken för missbruk är stor för mörkertalet. Deras oro och ångest kan vara svår då tar dom till självhjälp genom droger.

DS barn har det mycket, mycket lättare..  Är nog lite lättare också för föräldern..
    Då har man iaf gjort allt man kan för att ge sitt barn NORMALA förutsättningar att leva ett liv som är fullt funktionsdugligt och undvikit "smärtan" av att vara en "förberedd"  belastning så att säga. Att slippa känna sig utanför eller så pass annorlunda och utsatt i samhället osv.
    Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • mammatill5
    Zargenta skrev 2011-09-03 21:17:56 följande:
    Då har man iaf gjort allt man kan för att ge sitt barn NORMALA förutsättningar att leva ett liv som är fullt funktionsdugligt och undvikit "smärtan" av att vara en "förberedd"  belastning så att säga. Att slippa känna sig utanför eller så pass annorlunda och utsatt i samhället osv.
    Det är ju dom sk normalas fel att dom funktionshindrade känner sig eller är utanför.
    Det är ju dom som ställer till problem för dom funktionshindrade.
    Det är ju inte DS som är problemet utan dom smarta människorna.

Vore det inte bättre att lägga pengar och energi att förbättra den biten?
    Man kan ju börja med sina barn och lära dom människors lika värde.
  • Zargenta
    mammatill5 skrev 2011-09-03 21:30:37 följande:
    Det är ju dom sk normalas fel att dom funktionshindrade känner sig eller är utanför.

Det är ju de med DS som ställer till det för de "normala", vänd på steken. Varför ska vi "behöva" anpassa oss efter dem? Varför ska "vi" behandla dem som "oss" men ändå annorlunda, när de nu ska ha samma möjligheter, rättigheter och fungera som "vi" gör? Varför ska "vi" lägga ner ännu mer pengar och energi på att lyfta funktionshinder, handikapp och utvecklingsstörningar till skyarna och tycka att det är så jävla bra? Varför ska vi särbehandla människor med DS från andra trisomi-skador eller tycka det är fel att försöka eliminera riskerna/problemen med allt vad det innebär att ha barn som har olika syndrom?

Hade det inte varit för att de har speciella behov så hade de inte varit till besvär/ känt sig utanför/ varit så annorlunda att det hade blivit ett problem? Alla vill inte ta hand om barn med problem, alla har inte möjligheten utifrån olika förutsättningar i sina liv att klara av såna prövningar. Att man väljer att ta bort ett skadat foster för att utifrån "jaget" och "samhället" anser att det är fel att föda fram något man inte är beredd på att ta hand om, betyder INTE att man tycker att personer med syndrom och handikapp är mindre värda eller borde skjutas av!
    Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • mammatill5
    Människovärdet ska vara okränkbart..
    Den är inte knuten till dom förmågor vi har. Människovärdet är knuten till själva existensen.

Är vi överens?

För mig är det en självklarhet att tester för tex DS är en kränkning för dom människor som finns.
    Genom testerna så blir det en värdeminskning. Samhället har klart och tydligt tagit ställning mot just DS
    Testet innebär att man gör ingrepp på personens rättigheter. Rätten att att inte bli ifrågasatt.

Jag får inte ihop den här diskussionen riktigt till en helhet.

Jag anser att existerande DS personer ifrågasätts. Ni gör det inte utan pratar om kvinnans rättighet att välja.
    Jag pratar om redan födda. Ni pratar om foster och kvinnans rättigheter.
    Jag pratar om möjligheter. Ni pratar om problem.
    Jag pratar om rätten att födas. Ni pratar om rätten att avsluta en till början önskad graviditet.
    Jag pratar om Kränkning och ifrågasättande. Ni pratar om kvinnans val.

Det finns två olika diskussioner här. Två olika grenar av ämnet fosterdiagnostik.

Ingen har ens reflekterat över om det verkligen kan vara så som jag säger!
    Alla har enbart varit fokuserade på att hävda kvinnas rätt att välja.

Jag känner att Lika i värde och rättigheter inte gäller här när det gäller DS
  • Sarah f
    mammatill5 skrev 2011-09-03 19:30:55 följande:
    DU ser ett stort värde!! DU överför dina önskningar, värderingar på dom och kan dom inte uppfylla det.. Ja, då är det negativt.

Om du accepterar dom fullt ut med alla deras brister... så tror jag att dom får det lite lättare.

Han kommer att ha ett liv utan mig.. Jag är inte orolig. Jag litar på att det finns stöd när jag är borta. Annars så får jag jobba på att hon har det. Hon har sina bröder som kommer att se till hennes intressen. Och NEJ jag tror absolut inte dom kommer att se det som en belastning. Det är ju inte så at dom ska bo med henne men dom kommer nog att se till att hennes intressen inte åsidosatts.

Det jag har märkt här är ju att så fort man pratar positivt om DS så får man påståenden om att man förskönar och så. Man får inte prata positivt tydligen. Varför?? Blir någon sårad? Faller eran världsbild av DS då?? För att era argument ska hålla, för er, för andra så måste ju DS framställas som värsta problemet tydligen.
    Jahaja, nu börjas det igen...

Är det rätt att dina barn ska ta över när du inte kan längre? Har de inga egna planer?

Min världsbild av DS faller inte för att du beskriver ditt barn i gyllene skimmer. Det är normalt att tala om sina barn på det sättet.      
    Alla som generaliserar är idioter.
  • mammatill5
    Zargenta skrev 2011-09-03 21:39:06 följande:
     Varför ska vi "behöva" anpassa oss efter dem? Varför ska "vi" behandla dem som "oss" men ändå annorlunda, när de nu ska ha samma möjligheter, rättigheter och fungera som "vi" gör? Varför ska "vi" lägga ner ännu mer pengar och energi på att lyfta funktionshinder, handikapp och utvecklingsstörningar till skyarna och tycka att det är så jävla bra? Varför ska vi särbehandla människor med DS från andra trisomi-skador eller tycka det är fel att försöka eliminera riskerna/problemen med allt vad det innebär att ha barn som har olika syndrom?
    Därför att det står i FN:s konvention om funktionshindrades rättigheter att vi ska göra så.

Varför är inte don värda att lyftas upp??

• Sarah f
    mammatill5 skrev 2011-09-03 19:49:39 följande:
    Många hamnar i kris när dom får ett DS barn. Men jag tror faktiskt att det blir attans bra i slutändan. Vet inte om det ens är någon som lämnar bort sina barn.

Det är därför kunskap är så bra att ha innan.. att man vet vad det innebär att få ett barn med DS. Så att dom inte tror att det är en naturkatastrof som dom håller i famnen.

Så du menar att man ska lära sig om DS utifall man får ett sådant barn, men man ska inte få veta om det verkligen är så?

Det finns rätt mycket att läsa på i fråga om syndrom och skador om man ska ha på fötterna om ut i fall att barnet har en diagnos och man vill vara påläst till förlossningen.

"Attans bra"? Jo, familjer med DSbarn har det lite bättre än andra, menar du?     
  • Sarah f

mammatill5 skrev 2011-09-03 21:30:37 följande:

Om det blir så attans bra när man får ett barn med downs, vad är det du slåss för?
Svar på tråden God doesn´t make mistakes