• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • mammatill5
    Sarah f skrev 2011-09-03 22:58:19 följande:
    (1)Det är inte konstigt, när du inte håller linjen i diskussionen. Du är alldeles för affekterad. Att anföra hur andra ska förhålla sig när man bara har en subjektiv bild är sällan lyckat. DU vill inte erkänna andras tankar,(2) DU kränker genom att ge andra åsikter som inte är gällande.

(3) DU vill ge tjyvnyp genom att fråga om vi kan se en person med DS i ögonen och säga "jag vill inte att du ska finnas", trots att INGEN sagt något liknande.

Patetiskt.  
    1. NU tar du väl i?? JAG håller inte linjen?? Jag startade den här diskussionen och ville hålla en helt annan nivå på diskussionen än vad den har blivit till. Det är DU och alla andra som gått "Off Topic" i min frågeställning.
    Skit samma om inte Länken om" fosterdiagnosik..." Inte var i min trådstart från början men den kom strax efter.
    Min tråd.. Min frågeställning.. Ni går utanför hela tiden..

2. Som vad?

3.Kändes det som tjyvnyp?
  • Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-09-03 23:24:30 följande:
    1. NU tar du väl i?? JAG håller inte linjen?? Jag startade den här diskussionen och ville hålla en helt annan nivå på diskussionen än vad den har blivit till. Det är DU och alla andra som gått "Off Topic" i min frågeställning.
    Skit samma om inte Länken om" fosterdiagnosik..." Inte var i min trådstart från början men den kom strax efter.
    Min tråd.. Min frågeställning.. Ni går utanför hela tiden..

2. Som vad?

3.Kändes det som tjyvnyp?
    Nej, du startade tråden genom att tjata om din dotter.

Det känns väldigt orelevant, då ingen har sagt att de vill döda personer med downs syndrom. Ingen är ute efter att de som redan lever ska sluta existera. Om personen gjort något, våldtagit mitt barn till exempel skulle jag lätt kunna säga det till denne.
  • Boll

TS, du får acceptera att alla inte vill ha en unge med DS. De flesta vill antagligen inte det. Jag skulle inte heller vilja ha ett barn som var så dåligt på att debattera som du är. Eller någon som är så totalt oförstående för att andra vill annat än man själv. Eller någon som är så lättkränkt. Skulle jag kunna fosterdiagnosticera för sådant så skulle jag.

• puss
    Boll skrev 2011-09-04 08:23:08 följande:
    TS, du får acceptera att alla inte vill ha en unge med DS. De flesta vill antagligen inte det. Jag skulle inte heller vilja ha ett barn som var så dåligt på att debattera som du är. Eller någon som är så totalt oförstående för att andra vill annat än man själv. Eller någon som är så lättkränkt. Skulle jag kunna fosterdiagnosticera för sådant så skulle jag.
    Ät min sidfot
  • Zargenta
    mammatill5 skrev 2011-09-03 23:04:12 följande:
    Men du! jag har i otal inlägg och svar svarat på det. Ett tips är ju att du läser vad jag skriver så slipper du bli dissad av mig i framtiden. har ingen lust längre att svara på 500 frågor om samma sak i tråden.

Men gör det för dig nu..

1. jag vill inte prata om kvinnans personliga val. ( fast det har blivit så ibland av att folk frågar)
    2. Min frågeställning här i tråden är. Kränker testerna dom redan födda DS personerna?
    3. Jag lägger inga värderinga huruvida du kränker. Du gör ditt bästa utifrån det som finns just nu.
    4. Kom ihåg detta nu.
    Jag svarade ju på Sarah F om att jag kanske upprepat en frågeställning, jag har följt tråden och läst VARJE inlägg och försökt se ett rimligt svar från dig kring varje fråga som ställts. Oftast uteblir det och blir luddigt värre!

Jag förklarade sen vidare att JAG inte anser att jag kränker någon med DS om jag väljer att avsluta en graviditet efter fosterdiagnostik som visar på trisomi 13 18 21 eller någon annan grav avvikelse. Som sagt, jag gjorde en abort förra året då fostret bar på genen gör HS, barnet jag bär på nu som ska födas om 15dagar bär OCKSÅ på genen för HS, likaså JAG. Kränker jag då mig själv och mitt ofödda barn och de andra i världen som är födda och lever med HS för det? NEJ. Jag valde ju som sagt att ta bort ett foster, inte ett levande framfött barn med ett MEDVETANDE om vem det är...

Så utan fosterdiagnostiken så hade jag inte kunnat få veta om fostret jag tog bort, var friskt eller sjukt! Klart jag inte vill ta bort ett friskt foster om jag lyckas "skapa" ett sådant av naturen, det kanske aldrig mer händer, (har alltså inte hänt mig än...) men det innebär inte heller att jag anser att NÅGON annan ska säga att det är FEL och KRÄNKANDE att jag använt mig av tester för att ta bort något oönskat, något som är avvikande och i slutändan, inte bra för individ/en/er det drabbar.

Har inte sagt att du ifrågasätter kvinnans val att göra en abort eller att du klandrar de som väljer att göra abort, men jag blir så in i vassen ledsen när du säger att med dessa argument, ge världen fler med DS eller andra utvecklingsstörningar, det är så fint, det är så bra, det är så mysigt, guld och gröna skogar typ. Visst det är jobbigt ibland, men det är värt det för "mångfalden". Jag personligen vill faktiskt inte ha den mångfalden, jag tycker inte att det är häftigt och coolt eller bra att vi har människor som väljer att sätta "muppar" till världen som ska "berika" oss, snarare ser jag dem som egoistiska! Jag vill ha barnet, oavsett om det är sjukt eller inte, bara för att JAG vill ha barn.
    Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • liag
    Zargenta skrev 2011-09-04 09:16:39 följande:
    Jag svarade ju på Sarah F om att jag kanske upprepat en frågeställning, jag har följt tråden och läst VARJE inlägg och försökt se ett rimligt svar från dig kring varje fråga som ställts. Oftast uteblir det och blir luddigt värre!

Jag förklarade sen vidare att JAG inte anser att jag kränker någon med DS om jag väljer att avsluta en graviditet efter fosterdiagnostik som visar på trisomi 13 18 21 eller någon annan grav avvikelse. Som sagt, jag gjorde en abort förra året då fostret bar på genen gör HS, barnet jag bär på nu som ska födas om 15dagar bär OCKSÅ på genen för HS, likaså JAG. Kränker jag då mig själv och mitt ofödda barn och de andra i världen som är födda och lever med HS för det? NEJ. Jag valde ju som sagt att ta bort ett foster, inte ett levande framfött barn med ett MEDVETANDE om vem det är...

Så utan fosterdiagnostiken så hade jag inte kunnat få veta om fostret jag tog bort, var friskt eller sjukt! Klart jag inte vill ta bort ett friskt foster om jag lyckas "skapa" ett sådant av naturen, det kanske aldrig mer händer, (har alltså inte hänt mig än...) men det innebär inte heller att jag anser att NÅGON annan ska säga att det är FEL och KRÄNKANDE att jag använt mig av tester för att ta bort något oönskat, något som är avvikande och i slutändan, inte bra för individ/en/er det drabbar.

Har inte sagt att du ifrågasätter kvinnans val att göra en abort eller att du klandrar de som väljer att göra abort, men jag blir så in i vassen ledsen när du säger att med dessa argument, ge världen fler med DS eller andra utvecklingsstörningar, det är så fint, det är så bra, det är så mysigt, guld och gröna skogar typ. Visst det är jobbigt ibland, men det är värt det för "mångfalden". Jag personligen vill faktiskt inte ha den mångfalden, jag tycker inte att det är häftigt och coolt eller bra att vi har människor som väljer att sätta "muppar" till världen som ska "berika" oss, snarare ser jag dem som egoistiska! Jag vill ha barnet, oavsett om det är sjukt eller inte, bara för att JAG vill ha barn.

Alla får göra som de vill och jag är för fosterdiagnostik och fri abort och jag hoppas att det alltid kommer vara så att det är föräldrarna till fostret/barnet som beslutar vad som ska göras med ett negativt svar.

Men jag måste säga att jag blir lite lessen när du använder ordet "muppar".

Det gjorde att jag nu inte alls tycker om ditt inlägg som jag faktiskt gjorde ända tills jag kom till denna benämning på en utvecklingsstört person.

Kan meddela att fast jag är förälder till ett barn med DS så håller jag inte med TS i de hon skriver men jag använder aldrig ordet mupp för att beskriva mitt barn utan jag använder hennes namn och kan jag inte namnen på dem jag skriver om pratar om och som har DS eller någon annan utvecklingsstörning så försöker jag använda mer trevliga ord.

Men är det så allmänheten ser på mitt bar med DS? Ser ni andra i tråden mitt barn som en "mupp"?

Vad är en "mupp" för er andra här i tråden?

Bara nyfiken för det verkar som jag har en sådan i min familj i alla fall enligt de inlägg jag nu har citerat och tyvärr känner jag mig lite lessen och till och med arg så mitt inlägg här blev lite väl långt och troligen inte så lätt läst.
    Men hoppas att någon förstår vad jag skrivit.

• Zargenta
    liag skrev 2011-09-04 09:34:56 följande:

Alla får göra som de vill och jag är för fosterdiagnostik och fri abort och jag hoppas att det alltid kommer vara så att det är föräldrarna till fostret/barnet som beslutar vad som ska göras med ett negativt svar.

Men jag måste säga att jag blir lite lessen när du använder ordet "muppar".

Det gjorde att jag nu inte alls tycker om ditt inlägg som jag faktiskt gjorde ända tills jag kom till denna benämning på en utvecklingsstört person.

Kan meddela att fast jag är förälder till ett barn med DS så håller jag inte med TS i de hon skriver men jag använder aldrig ordet mupp för att beskriva mitt barn utan jag använder hennes namn och kan jag inte namnen på dem jag skriver om pratar om och som har DS eller någon annan utvecklingsstörning så försöker jag använda mer trevliga ord.

Men är det så allmänheten ser på mitt bar med DS? Ser ni andra i tråden mitt barn som en "mupp"?

Vad är en "mupp" för er andra här i tråden?

Bara nyfiken för det verkar som jag har en sådan i min familj i alla fall enligt de inlägg jag nu har citerat och tyvärr känner jag mig lite lessen och till och med arg så mitt inlägg här blev lite väl långt och troligen inte så lätt läst.
    Men hoppas att någon förstår vad jag skrivit.

Beklagar om du tog illa vid dig av ordet mupp = mindre utvecklad person, vilket sammanfattar flertalet syndrom och andra sjukdomar som leder till utvecklingsstörning, men jag ville ta ett ord som var någorlunda neutralt men beskrivande och målande nog, istället för att säga Downisar vilket jag ansåg var lite kränkande och fult och väldigt specificerande...

Jag har försökt att inte ta något på individnivå gällande ANDRAS barn/val, generalisera och förklara mitt sätt att se på saker och även många andras.
    Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • Balooo
    liag skrev 2011-09-03 13:03:17 följande:
    10 år?? Mitt barn är inte 10 år.

Mitt barn ska inte bo i gruppboende om det inte är så att hon vill det själv när hon blir vuxen. 

Vad har jag skrivit om fördomar? Jag tror du blandar ihop mig med någon annan nu.   

Jag förlåt,det var till TS ))
  • Balooo
    mammatill5 skrev 2011-09-03 18:45:47 följande:
    Det jag pratar om sen länge är redan existerande människor. Om värdeminskning.

Sen slinker det ner på annan nivå emellanåt.

Min start var att fosterdiagnostiken kränker redan existerande människor.
    Det var det jag vill diskutera om.. Men ni ställer frågor som gör att det flyter ut på annat.
    Just nu får du göra vad du vill.. jag lägger inte några tankar på det.
    Tänk dig att jag redan har två barn med ds och är gravid igen,ska jag inte ha en chans att inte sätta ännu ett utvecklingstört barn till världen då??
  • liag
    Zargenta skrev 2011-09-04 09:43:55 följande:
    Beklagar om du tog illa vid dig av ordet mupp = mindre utvecklad person, vilket sammanfattar flertalet syndrom och andra sjukdomar som leder till utvecklingsstörning, men jag ville ta ett ord som var någorlunda neutralt men beskrivande och målande nog, istället för att säga Downisar vilket jag ansåg var lite kränkande och fult och väldigt specificerande...

Jag har försökt att inte ta något på individnivå gällande ANDRAS barn/val, generalisera och förklara mitt sätt att se på saker och även många andras.

I min värd är ordet mupp ett nervärderande och ett fult ord.
    Men har man inte ett barn med utvecklingsstörning eller är nära anhörig eller jobbar med personer som har utvecklingsstörning (och verkligen gillar sitt jobb) så kan de vara svårt att förstå varför jag reagerade.
    Men fortsätt du använd detta ord så håller jag tummarna att ditt barn i magen kommer ut utan skavanker och i framtiden slipper bli kallad detta ord av dig och andra.

Svar på tråden God doesn´t make mistakes