mammatill5 skrev 2011-09-03 23:04:12 följande:
Men du! jag har i otal inlägg och svar svarat på det. Ett tips är ju att du läser vad jag skriver så slipper du bli dissad av mig i framtiden. har ingen lust längre att svara på 500 frågor om samma sak i tråden.
Men gör det för dig nu..
1. jag vill inte prata om kvinnans personliga val. ( fast det har blivit så ibland av att folk frågar)
2. Min frågeställning här i tråden är. Kränker testerna dom redan födda DS personerna?
3. Jag lägger inga värderinga huruvida du kränker. Du gör ditt bästa utifrån det som finns just nu.
4. Kom ihåg detta nu.
Jag svarade ju på Sarah F om att jag kanske upprepat en frågeställning, jag har följt tråden och läst VARJE inlägg och försökt se ett rimligt svar från dig kring varje fråga som ställts. Oftast uteblir det och blir luddigt värre!
Jag förklarade sen vidare att JAG inte anser att jag kränker någon med DS om jag väljer att avsluta en graviditet efter fosterdiagnostik som visar på trisomi 13 18 21 eller någon annan grav avvikelse. Som sagt, jag gjorde en abort förra året då fostret bar på genen gör HS, barnet jag bär på nu som ska födas om 15dagar bär OCKSÅ på genen för HS, likaså JAG. Kränker jag då mig själv och mitt ofödda barn och de andra i världen som är födda och lever med HS för det? NEJ. Jag valde ju som sagt att ta bort ett
foster, inte ett levande framfött barn med ett MEDVETANDE om vem det är...
Så utan fosterdiagnostiken så hade jag inte kunnat få veta om fostret jag tog bort, var friskt eller sjukt! Klart jag inte vill ta bort ett friskt foster om jag lyckas "skapa" ett sådant av naturen, det kanske aldrig mer händer, (har alltså inte hänt mig än...) men det innebär inte heller att jag anser att NÅGON annan ska säga att det är FEL och KRÄNKANDE att jag använt mig av tester för att ta bort något oönskat, något som är avvikande och i slutändan, inte bra för individ/en/er det drabbar.
Har inte sagt att du ifrågasätter kvinnans val att göra en abort eller att du klandrar de som väljer att göra abort, men jag blir så in i vassen ledsen när du säger att med dessa argument, ge världen fler med DS eller andra utvecklingsstörningar, det är så fint, det är så bra, det är så mysigt, guld och gröna skogar typ. Visst det är jobbigt ibland, men det är värt det för "mångfalden". Jag personligen vill faktiskt inte ha den mångfalden, jag tycker inte att det är häftigt och coolt eller bra att vi har människor som väljer att sätta "muppar" till världen som ska "berika" oss, snarare ser jag dem som egoistiska! Jag vill ha barnet, oavsett om det är sjukt eller inte, bara för att JAG vill ha barn.