• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Balooo

En sak till!

Jag känner en mamma med som har två barn,mamman är kortväxt och ständig värk i hela kroppen,ett barn är normalt och ett barn är kortväxt.
    Det barnet som är kortväxt har redan nu vid 13 års ålder stora problem med sina leder samt andra bekymmer som hör till.

Mamman har vält att ta bort ett foster som också visade sig vara kortväxt...kränkte hon sig själv då?

• Plutteli
    mammatill5 skrev 2011-09-04 11:22:05 följande:
    Min frågeställning är:

Kränks redan levande personer med DS när vi har tester som en rättighet befäst i lagen?

Det är väldigt svårt tydligen att hålla sig till den frågan.
    Det finns så mycket man skulle kunna ta upp utan att gå på det som kommer innan ett FVP.
    Jag struntar fullständig i om någon inte vill ha ett barn med DS.
    Kvinnans egna valmöjligheter enl dom tester som finns struntar jag också i denna diskussion.
    Jag struntar i allas för och emot argument för att ha ett barn med DS

Frågor typ den som Baloo frågade "Tänk dig att jag redan har två barn med ds och är gravid igen,ska jag inte ha en chans att inte sätta ännu ett utvecklingstört barn till världen då??
    Det och andra liknade frågor är en helt annan diskussion. Som jag mer än gärna tar någon gång.

Ni utgår från eran rätt att göra som ni vill..
    Jag utgår från helt annat. Jag utgår från dom med DS. Dom dom redan existerar.
    Jag utgår från dom tester befästa i lagen, som jag anser är ett ifrågasättande och en värdeminskning.
    TVÅ olika sidor av denna delikata fråga. Dom redan existerande och dom ofödda (kvinnans val)
    Lagen är i mitten av detta. En lag som har tagit ställning mot DS

Jag anser att jag har rätt till min frågeställning i min tråd eftersom jag tog upp just denna fråga.

Hela tiden flyter ni ut på helt annat som inte är relevant till frågeställningen.
    Någon säger att det är syndromet som man vill åt inte personen.
    Barnet i magen har DS redan från begynnelsen.
    Tar man bort syndromet så finns det ingen person att föda ut.

Man tog bort personen och syndromet.

Jag utgår från det jag känner i hjärta och själ.

Människovärdet ska vara okränkbart..
    Den är inte knuten till dom förmågor vi har.
    Människovärdet är knuten till själva existensen.

Jag tycker det är lönlöst för min del att fortstätta denna diskussion. Det blir samma frågor som ältas fram och tillbaka. Det blir lite väl tjatigt och inte konstruktivt alls. Men ni får gärna ha eran.

Jag har mina teorier varför den här frågan är så delikat.. så svårt för er att ens reflektera över. Varför ni hugger som kobror och är fullständig blinda för frågeställningen. Men tar det inte här utan i bloggen. Annars så blir jag sittandes här i ett par veckor med en drös av kvinnor, ja er, som går fullständig ballistic över det.

Jag dömer absolut ingen. Jag förstår och lider med kvinnor som gör mycket svåra och traumatiska val. Val som jag aldrig kanske skulle ha gjort men jag kan känna och föreställa den smärta dom genomlever.

Jag får tacka för mig för denna gång. Önskar er alla bara gott.

Sköt om er!

Sirpa

I Expressen idag www.expressen.se/nyheter/1.2549481/hon-var-li...
    En diskussion: www.expressen.se/nyheter/1.2549475/fler-barn-...
    Jag tror ärligt det är DU som inte förstår (vill förstå?) "den andra sidan".

Bara för att svara kort (även om jag inte tror du svarar) så NEJ, det är inte att kränka de som redan lever med DS att man kan göra tester som även inbegriper DS. I så fall är det ju lika kränkande för de med ryggbråck att man kan kolla upp om barnet har bråck, eller för de med hjärtfel att man kan kolla om barnet har hjärtfel osv.

Det du gör är att du tar testerna av sjukdomar där DS ingår och gör dem till något personligt mot levande med DS trots att det öht inte handlar om de som redan lever med DS. Testerna kom ju till för att dels finna betydligt allvarligare sjukdomar där det är meningslöst att ens föda barnet, men även för att ge föräldrar en chans att medvetet behålla barn med DS och därmed få en chans att läsa på, förbereda sig och bli bättre föräldrar när barnet kommer. Att många ändå väljer bort barn med DS är deras val och genom att kritisera att det går att få veta om ett barn har DS så kritiserar du samtidigt de som gör testerna och väljer att inte behålla även om du menar att du inte alls gör det. Det funkar liksom två vägar, om det är att kränka människor med DS att abortera foster med DS så är det lika mycket att döma de som väljer bort barn med DS att vilja avskaffa möjligheten att få veta om barnet har DS....

Att ämnet hamnar på "fel" ställen enligt dig beror ju helt enkelt på att det inte GÅR att separera bara frågan om fosterdiagnostik från allt det andra, precis lika lite som det går att diskutera avskaffandet av fri abort utan att prata om allt runt om eller diskutera hur man gör potatismos utan att prata potatis.
  • liag
    Zargenta skrev 2011-09-04 10:43:56 följande:
    Det var som sagt inte med mening att kalla dem öknamn, jag försökte bara "gruppa" ihop med ett samlingsord som för MIG är mer neutralt och harmlöst.

Utvecklingsstörda tycker jag är alldeles utmärkt.

Det finns att läsa på http://www.svenskadownforeningen.se/

Om Downs syndrom

En person med diagnosen Downs syndrom är först och främst en individ med unika kvaliteter och med samma grundläggande behov som alla andra människor: att bli älskad, att klara av, att få ge, att höra till. Alla människor behöver stöd och hjälp av omgivningen för att tillgodose sina behov. ”Särskilt stöd” kallas det stöd som inte är en del av våra standardlösningar. Eftersom Downs syndrom i varierande grad medför funktionsnedsättningar och utvecklingsförseningar, behöver de flesta personer med Downs syndrom mer stöd. Det innebär ofta att  standardlösningarna måste kompletteras, för att personen skall kunna få sina vanliga mänskliga behov tillgodosedda.

Tänk på språkets makt De ord vi använder uttrycker inte bara fakta utan också vår syn på världen och våra värderingar. Kunskap och värderingar om Downs syndrom är i stark förändring, och det för med sig att ord och uttryck som var acceptabla igår, ger helt fel associationer idag. Det viktigaste är naturligtvis vad man faktiskt avser att säga, vad man som talare menar. Men för att förenkla kommunikationen och undvika onödiga missförstånd vill vi bidra med några konkreta råd:

En person Downs syndrom – en person Downs syndrom. Säg hellre eller Undvik förkortningar som t.ex.  o s v.Personen först har är inte person/barn/man /kvinna/ tjej/ kille med Downs syndrom,  en person som har Downs syndrom. Downie, DS-barn, DS-personer Frisk Downs syndrom är en diagnos men inte en sjukdom. De flesta personer med Downs syndrom är friska. Däremot kan diagnosen Downs syndrom innebära en ökad risk för vissa sjukdomar men även en minskad risk för vissa andra sjukdomar. Det är viktigt att komma ihåg att de flesta sjukdomar som är vanligare hos personer med Downs syndrom är behandlingsbara. Inlärningssvårigheter Utvecklingsstörning är ett mångtydigt begrepp som används i många styrande dokument – som om man hade definierat vad man menar med begreppet (det har man inte gjort), och som om mänskligheten gick att dela in två kategorier: de som har och de som inte har. Så är det inte. Enligt den medicinska terminologin  finns ett fyrtiotal olika kategorier med benämning utvecklingsstörning, bland annat läspning och dyslexi*. Så instället för utvecklingsstörning kan du säga t.ex. inlärningssvårigheter, eller långsam inlärning - om det är det du menar. Downs syndrom Downs syndrom finns i tre olika former: Trisomi 21, Trisomi 21 Mosaik,  och Trisomi 21 Translokation. Fullständig trisomi 21 är absolut vanligast, och Trisomi 21 används ibland som benämning för alla former av Downs syndrom. Uttrycket mongoloid är inte ett acceptabelt ordbruk idag.

• Kattdamen

Svaret på den frågeställningen är nej.

• Zargenta
    liag skrev 2011-09-04 12:21:21 följande:
    Utvecklingsstörda tycker jag är alldeles utmärkt.

Det finns att läsa på www.svenskadownforeningen.se/

Om Downs syndrom

En person med diagnosen Downs syndrom är först och främst en individ med unika kvaliteter och med samma grundläggande behov som alla andra människor: att bli älskad, att klara av, att få ge, att höra till. Alla människor behöver stöd och hjälp av omgivningen för att tillgodose sina behov. ”Särskilt stöd” kallas det stöd som inte är en del av våra standardlösningar. Eftersom Downs syndrom i varierande grad medför funktionsnedsättningar och utvecklingsförseningar, behöver de flesta personer med Downs syndrom mer stöd. Det innebär ofta att  standardlösningarna måste kompletteras, för att personen skall kunna få sina vanliga mänskliga behov tillgodosedda.

Tänk på språkets makt De ord vi använder uttrycker inte bara fakta utan också vår syn på världen och våra värderingar. Kunskap och värderingar om Downs syndrom är i stark förändring, och det för med sig att ord och uttryck som var acceptabla igår, ger helt fel associationer idag. Det viktigaste är naturligtvis vad man faktiskt avser att säga, vad man som talare menar. Men för att förenkla kommunikationen och undvika onödiga missförstånd vill vi bidra med några konkreta råd:

En person Downs syndrom – en person Downs syndrom. Säg hellre eller Undvik förkortningar som t.ex.  o s v.Personen först har är inte person/barn/man /kvinna/ tjej/ kille med Downs syndrom,  en person som har Downs syndrom. Downie, DS-barn, DS-personer Frisk Downs syndrom är en diagnos men inte en sjukdom. De flesta personer med Downs syndrom är friska. Däremot kan diagnosen Downs syndrom innebära en ökad risk för vissa sjukdomar men även en minskad risk för vissa andra sjukdomar. Det är viktigt att komma ihåg att de flesta sjukdomar som är vanligare hos personer med Downs syndrom är behandlingsbara. Inlärningssvårigheter Utvecklingsstörning är ett mångtydigt begrepp som används i många styrande dokument – som om man hade definierat vad man menar med begreppet (det har man inte gjort), och som om mänskligheten gick att dela in två kategorier: de som har och de som inte har. Så är det inte. Enligt den medicinska terminologin  finns ett fyrtiotal olika kategorier med benämning utvecklingsstörning, bland annat läspning och dyslexi*. Så instället för utvecklingsstörning kan du säga t.ex. inlärningssvårigheter, eller långsam inlärning - om det är det du menar. Downs syndrom Downs syndrom finns i tre olika former: Trisomi 21, Trisomi 21 Mosaik,  och Trisomi 21 Translokation. Fullständig trisomi 21 är absolut vanligast, och Trisomi 21 används ibland som benämning för alla former av Downs syndrom. Uttrycket mongoloid är inte ett acceptabelt ordbruk idag.
    Men mitt inlägg handlade ju inte bara om gruppen med DS utan all form av utvecklingsstörning, handikapp och funktionsnedsättning, det var lite det som var poängen, även om just mupp vänder sig till "mindre utvecklade personer".
    Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • Zargenta

"Någon säger att det är syndromet som man vill åt inte personen.
    Barnet i magen har DS redan från begynnelsen.
    Tar man bort syndromet så finns det ingen person att föda ut."

Det är ju syndromet det är fel på, inte människan, men barnet är inte ett fött barn, barnet är inte ett barn utan ett foster "utan känslor, utan tankar, utan sk rättigheter osv" och tar man bort syndromet så finns det inget syndrom eftersom barnet inte ÄR syndromet utan har syndromet, tar du bort foster med syndromet så finns det inget syndrom att föda!

Så svaret är NEJ, vi kränker inte redan födda individer för att en DEL väljer att avsluta en graviditet och ta bort ett FOSTER med ett syndrom, ett syndrom som är förknippat med problem, hälsomässiga och psykiska och utvecklingsstörning av olika grader som inte är önskvärda. Det innebär alltså INTE att personerna MED dessa, är mindre värda, mindre älskade.

Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • pussar o kramar
    Det var som sagt inte med mening att kalla dem öknamn, jag försökte bara "gruppa" ihop med ett samlingsord som för MIG är mer neutralt och harmlöst.

Som mamma till ett barn med utvecklingsstörning så måste jag säga att användningen av ordet mupp är otroligt olyckligt och för mig väldigt nervärderande för de ca 38 tusen personer i Sverige som har en utvecklingsstörning. 

• Sarah f
    pussar o kramar skrev 2011-09-04 13:43:34 följande:

Som mamma till ett barn med utvecklingsstörning så måste jag säga att användningen av ordet mupp är otroligt olyckligt och för mig väldigt nervärderande för de ca 38 tusen personer i Sverige som har en utvecklingsstörning. 

Vem har då rätt, personen som inte finner ordet laddat eller personen som finner det nedvärderande? Ska man alltid utgå ifrån att alla har samma referensramar? Kan man vara något flexibel, eller är det viktigt att leta efter kränkningar (om man spetsar till det lite)?
    Kan inte ett sammanhang vara mer beskrivande än en enstaka formulering? 
    Alla som generaliserar är idioter.
  • Roisin Dubh
    Jag tror du har missförstått begreppet "mupp". Det är ingen förkortning utan är just ett nedsättande ord för människor med utvecklingsstörning. "Mindre utvecklad person" låter som en efterkonstruktion av någon som försökt bortförklara ordet någon gång. Inget jag har hört.
    If Jeanne d'Arc lived today she would be a lawyer and beat your ass-in-court.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes