mammatill5 skrev 2011-09-04 11:22:05 följande:
Min frågeställning är:
Kränks redan levande personer med DS när vi har tester som en rättighet befäst i lagen?
Det är väldigt svårt tydligen att hålla sig till den frågan.
Det finns så mycket man skulle kunna ta upp utan att gå på det som kommer innan ett FVP.
Jag struntar fullständig i om någon inte vill ha ett barn med DS.
Kvinnans egna valmöjligheter enl dom tester som finns struntar jag också i denna diskussion.
Jag struntar i allas för och emot argument för att ha ett barn med DS
Frågor typ den som Baloo frågade "Tänk dig att jag redan har två barn med ds och är gravid igen,ska jag inte ha en chans att inte sätta ännu ett utvecklingstört barn till världen då??
Det och andra liknade frågor är en helt annan diskussion. Som jag mer än gärna tar någon gång.
Ni utgår från eran rätt att göra som ni vill..
Jag utgår från helt annat. Jag utgår från dom med DS. Dom dom redan existerar.
Jag utgår från dom tester befästa i lagen, som jag anser är ett ifrågasättande och en värdeminskning.
TVÅ olika sidor av denna delikata fråga. Dom redan existerande och dom ofödda (kvinnans val)
Lagen är i mitten av detta. En lag som har tagit ställning mot DS
Jag anser att jag har rätt till min frågeställning i min tråd eftersom jag tog upp just denna fråga.
Hela tiden flyter ni ut på helt annat som inte är relevant till frågeställningen.
Någon säger att det är syndromet som man vill åt inte personen.
Barnet i magen har DS redan från begynnelsen.
Tar man bort syndromet så finns det ingen person att föda ut.
Man tog bort personen och syndromet.
Jag utgår från det jag känner i hjärta och själ.
Människovärdet ska vara okränkbart..
Den är inte knuten till dom förmågor vi har.
Människovärdet är knuten till själva existensen.
Jag tycker det är lönlöst för min del att fortstätta denna diskussion. Det blir samma frågor som ältas fram och tillbaka. Det blir lite väl tjatigt och inte konstruktivt alls. Men ni får gärna ha eran.
Jag har mina teorier varför den här frågan är så delikat.. så svårt för er att ens reflektera över. Varför ni hugger som kobror och är fullständig blinda för frågeställningen. Men tar det inte här utan i bloggen. Annars så blir jag sittandes här i ett par veckor med en drös av kvinnor, ja er, som går fullständig ballistic över det.
Jag dömer absolut ingen. Jag förstår och lider med kvinnor som gör mycket svåra och traumatiska val. Val som jag aldrig kanske skulle ha gjort men jag kan känna och föreställa den smärta dom genomlever.
Jag får tacka för mig för denna gång. Önskar er alla bara gott.
Sköt om er!
Sirpa
I Expressen idag
www.expressen.se/nyheter/1.2549481/hon-var-li...
En diskussion:
www.expressen.se/nyheter/1.2549475/fler-barn-...Jag tror ärligt det är DU som inte förstår (vill förstå?) "den andra sidan".
Bara för att svara kort (även om jag inte tror du svarar) så NEJ, det är inte att kränka de som redan lever med DS att man kan göra tester som även inbegriper DS. I så fall är det ju lika kränkande för de med ryggbråck att man kan kolla upp om barnet har bråck, eller för de med hjärtfel att man kan kolla om barnet har hjärtfel osv.
Det du gör är att du tar testerna av sjukdomar där DS ingår och gör dem till något personligt mot levande med DS trots att det öht inte handlar om de som redan lever med DS. Testerna kom ju till för att dels finna betydligt allvarligare sjukdomar där det är meningslöst att ens föda barnet, men även för att ge föräldrar en chans att medvetet behålla barn med DS och därmed få en chans att läsa på, förbereda sig och bli bättre föräldrar när barnet kommer. Att många ändå väljer bort barn med DS är deras val och genom att kritisera att det går att få veta om ett barn har DS så kritiserar du samtidigt de som gör testerna och väljer att inte behålla även om du menar att du inte alls gör det. Det funkar liksom två vägar, om det är att kränka människor med DS att abortera foster med DS så är det lika mycket att döma de som väljer bort barn med DS att vilja avskaffa möjligheten att få veta om barnet har DS....
Att ämnet hamnar på "fel" ställen enligt dig beror ju helt enkelt på att det inte GÅR att separera bara frågan om fosterdiagnostik från allt det andra, precis lika lite som det går att diskutera avskaffandet av fri abort utan att prata om allt runt om eller diskutera hur man gör potatismos utan att prata potatis.