• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Millans hustru

tack för länken. vilken vacker sång. viktig.

• mammatill5
    Kattdamen skrev 2011-08-31 20:08:01 följande:
    Du måste förstå att dessa test, eller aborter inte har något med din dotter att göra. Du måste som förälder hjälpa henne att klara av livet, precis som alla andra föräldrar.

Sen är det svårare när man har funktionshinder. Jag inser att du inte förstår det, eftersom du tydligen inte har några själv. Men det kan verkligen vara ett rent helvete.
    Visst förstår jag det mera än väl.. Man behöver inte själv ha funktionshinder för att kunna förstå.

Livet är svårare för att samhället gör det svårare för vissa funktionshinder. Det är det man måste ändra på. Attityderna.. tänket... Folk är rädda för det som dom inte vet så mycket om.. Rädsla skapar fördomar.. Rädsla skapar tester.. osv..

Tänker man: funktionshinder = Problem.. svårigheter.m m.... ja, då blir det mesta svårt.
    Tänker man: funktionshinder = Berikande olikheter.. Lika värde.. m m.. Ja, då blir det lättare.
  • Wynn88
    mammatill5 skrev 2011-08-31 20:14:13 följande:
    Ja precis... det går att testa för. Därför görs tester och selektiva aborter som följd..

Mycket enkelt sagt nu... så säger dom här testerna att "Hanna" inte duger som hon är. Det finns möjlighet att ta bort "sådana som hon" trots att hon inte har en sjukdom. Trots att hon kan få ett ypperligt liv.. Sen behöver ju inte DS människor ha en utvecklingsstörning.. Det finns dom dom har helt normal IQ.  Dom förstår.. Dom vet att deras "sort" finns på listan över tester som kan göras för att kunna väljas bort.

Här värderas "Hanna" på ett annat sätt än dom sk normala.. 

Jag skulle aldrig får göra ett test .. tvärtom. "jag behåller om den har DS men inte om den är normal" 

Vad kommer härnäst.. är det ok i framtiden att testa för dövhet.. Lockigt hår.. för det finns säkert dom som inte vill ha det på sina barn.. osv osv...

Det är människor vi talar om här.. Tänkande ..Älskande.. Kännande människor..
    Återigen blandar du in din dotter i det hela. Påstår att hon inte duger som hon är bara för att det går att upptäcka kromosomavvikelser mm, tidigt i graviditeten. Du borde verkligen söka hjälp för detta. Självklart får du tycka vad du vill, men det låter inte sunt att lida av sådana vanföreställningar att man far med rena osanningar.

Du låter också väldigt känslostyrd och jag vet inte om du rationellt klarar av att ta till dig detta, men jag skulle rekommendera dig att vända dig till en samtalsterapeut t ex, och reda ut alla tankar och känslor kring detta ämne. Kanske kan terapeuten även hjälpa dig att ta reda på FAKTA. Så att du får rätt information och slipper gå omkring och tro att samhället föraktar din dotter och andra DS-barn, bara för att det finns vissa tester att göra.

Lycka till! 
  • Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-08-31 20:21:05 följande:
    Visst förstår jag det mera än väl.. Man behöver inte själv ha funktionshinder för att kunna förstå.

Livet är svårare för att samhället gör det svårare för vissa funktionshinder. Det är det man måste ändra på. Attityderna.. tänket... Folk är rädda för det som dom inte vet så mycket om.. Rädsla skapar fördomar.. Rädsla skapar tester.. osv..

Tänker man: funktionshinder = Problem.. svårigheter.m m.... ja, då blir det mesta svårt.
    Tänker man: funktionshinder = Berikande olikheter.. Lika värde.. m m.. Ja, då blir det lättare.
    Nej, det beror inte helt och hållet på det. Attityderna kunde vara bättre, det håller jag med om. Men det är inte enbart det.

Att leva med funktionshinder är inte trevligt alla gånger. Det känns inte som du varken vill eller kan förstå det. Det finns mängder med svårigheter man kan råka ut för som inte har något med samhällets syn på en. Som är jävligt svåra att leva med och hantera. Som skapar ett stort lidande för en själv.

Varför klarar du inte av att förstå det?
  • mammatill5
    Hirsu skrev 2011-08-31 20:19:48 följande:
    TS och de allra flesta föräldrar till DS-barn och liknande reagerar på ett fullt naturligt sätt. Det är förjävla jobbigt att få reda på att det är fel på ens barn och då måste man hitta ett sätt att hantera det på. Vad gör man? Jo, man vänder det hemska till något positivt, man intalar sig själv att barnet är så speciellt och underbart och att det måste vara en gåva från ovan, att barnet är finare än andra barn. Jag hade nog också gjort det om mitt barn föddes med ett svårt funktionshinder; man gör vad man måste för att överleva liksom.

Sen gör ju det social sitt också - det är nog det mest tabubelagda som finns att vara annat än överklycklig för sina barn. Det ser man ju här på FL till exempel - skriver du att du inte älskar ditt barn så är du genast en hemsk mamma. Det gäller inte bara för föräldrar till barn med lagom antal kromosomer utan för DS-föräldrar också, naturligtvis. Innerst inne känner man kanske helt andra känslor än kärlek och glädje. Besvikelse är vad jag hade känt. Och ilska. Varför just jag?

Kort sagt: DS-föräldrar brer på med superlativ om sina barn eftersom de känner att de måste, både för att fortsätta lura sig själva och för att lura omgivningen.

Med det sagt är det inte konstigt att TS reagerar som hon gör i den här diskussionen. För övrigt är det rätt löjligt att känna sig kränkt över att en människa väljer att genomgå ett medicinskt test. Det handlar inte om någon annan än en själv i det läget, det borde väl vara solklart.
    Hanna är faktiskt en stor skitunge ibland. Dryg som sjutton.. Månen tur och retur önskas ibland =) Nöjd? Cool

Annars så bekräftar bara dina ord det jag säger om rädslor och fördomar.. Kunskap är bra.. Leta reda på det så blir du rikare..
  • Kattdamen

Är det bara ds som är det absoluta bästa som kan hända ett barn? Eller är ds det absolut bästa som kunde hända dig? Du har nu chansen att skriva en bok, att sitta på nätet och skriva och lägga ut bilder. Du får uppmärksamhet.

Det låter, sådär.

• Bonanza

TS - om din dotter som vuxen anklagar dig för att hon föddes, hur kommer du känna då? Om hon sörjer att hon aldrig får ha barn, aldrig ett "riktigt" jobb eller universitetsutbildning. Säg att hon märkbart lider av sitt hjärtfel eller bara tycker att hennes liv är jobbigt.

Hur ställer du dig till den risken? Jag förstår självklart att DU inte ser några problem med hennes DS, och hon är ju så liten själv än. Men om hon inte trivs med sitt liv som vuxen? Har du någonsin reflekterat över det?

• mammatill5
    Kattdamen skrev 2011-08-31 20:24:41 följande:
    Nej, det beror inte helt och hållet på det. Attityderna kunde vara bättre, det håller jag med om. Men det är inte enbart det.

Att leva med funktionshinder är inte trevligt alla gånger. Det känns inte som du varken vill eller kan förstå det. Det finns mängder med svårigheter man kan råka ut för som inte har något med samhällets syn på en. Som är jävligt svåra att leva med och hantera. Som skapar ett stort lidande för en själv.

Varför klarar du inte av att förstå det?
    Du pratar om och relaterar till ditt eget funktionshinder.. Jag har förståelse att man gör det eftersom man själv är närmast det.

jag tycker det är ledsamt att du lider.. Ingen ska behöva lida.. Med eller utan funktionshinder. Men lidanden finns i alla grupper av människor..
  • Wynn88
    Hirsu skrev 2011-08-31 20:19:48 följande:
    TS och de allra flesta föräldrar till DS-barn och liknande reagerar på ett fullt naturligt sätt. Det är förjävla jobbigt att få reda på att det är fel på ens barn och då måste man hitta ett sätt att hantera det på. Vad gör man? Jo, man vänder det hemska till något positivt, man intalar sig själv att barnet är så speciellt och underbart och att det måste vara en gåva från ovan, att barnet är finare än andra barn. Jag hade nog också gjort det om mitt barn föddes med ett svårt funktionshinder; man gör vad man måste för att överleva liksom.

Sen gör ju det social sitt också - det är nog det mest tabubelagda som finns att vara annat än överklycklig för sina barn. Det ser man ju här på FL till exempel - skriver du att du inte älskar ditt barn så är du genast en hemsk mamma. Det gäller inte bara för föräldrar till barn med lagom antal kromosomer utan för DS-föräldrar också, naturligtvis. Innerst inne känner man kanske helt andra känslor än kärlek och glädje. Besvikelse är vad jag hade känt. Och ilska. Varför just jag?

Kort sagt: DS-föräldrar brer på med superlativ om sina barn eftersom de känner att de måste, både för att fortsätta lura sig själva och för att lura omgivningen.

Med det sagt är det inte konstigt att TS reagerar som hon gör i den här diskussionen. För övrigt är det rätt löjligt att känna sig kränkt över att en människa väljer att genomgå ett medicinskt test. Det handlar inte om någon annan än en själv i det läget, det borde väl vara solklart.
    Man kan faktiskt älska funktionshindrade barn, precis lika mycket som "friska". Dvs det behöver inte vara fejk, även om första tiden förstås kan innehålla chock och sorg.

Men självklart är något uppenbart galet i TS fall, sett till resonemang, brist på logisk argumentation, brist på konsekvens etc. Jag vill inte spekulera i vad det beror på, men det behöver ju faktiskt inte ha med hennes dotters funktionshinder att göra, det kan ju lika gärna ligga hos TS.

• mammatill5
    Kattdamen skrev 2011-08-31 20:29:27 följande:
    Är det bara ds som är det absoluta bästa som kan hända ett barn? Eller är ds det absolut bästa som kunde hända dig? Du har nu chansen att skriva en bok, att sitta på nätet och skriva och lägga ut bilder. Du får uppmärksamhet.

Det låter, sådär.
    Jag har redan skrivit en bok.. Den kom ut 09. Nummer två är snart klar.. Men då handlar den om missbruk.

Hanna är en av dom fem bästa som hänt mig..  Sen att hon har DS är en annan sak =)
Svar på tråden God doesn´t make mistakes