• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Pallas
    mammatill5 skrev 2011-08-31 18:17:36 följande:
    ska du vara min terapeut??
    hahaha +1
  • Lenora
    mammatill5 skrev 2011-08-31 18:16:00 följande:
    jag är för fri abort jag med. Det här handlar inte om det. Utan om den selektiva fosterdiagnostiken.

Det här handlar inte om vad man får på köpet.. "tja.. sen får du reda på som extra bonus om ditt barn har DS"

Dom säger inte hos barnmorskan ett skit om andra "defekter" som bör undersökas.. Dom säger rakt ut att man är i den lämpliga åldern till att få tester för DS.
    Vilka andra "defekter" kan man upptäcka med andra test än de som redan görs som standard?
  • mammatill5
    Lenora skrev 2011-08-31 18:20:02 följande:
    Vilka andra "defekter" kan man upptäcka med andra test än de som redan görs som standard?
    Jag svarade på Pallas påståenden... och utgick från det .. därför "defekter"  Bäst att fråga Pallas
  • Pallas
    Lenora skrev 2011-08-31 18:20:02 följande:
    Jag fick screena för cystisk fibros i USA. Tror inte det görs i Sverige?
  • MalinEddie
    mammatill5 skrev 2011-08-31 18:00:48 följande:
    Jag ser det som att min Dotter har lindrig DS. Andra ser hennes DS som Måttlig.. Hon går på Träningsskolan.. Så hon är väl måttlig...

jag får passa henne överallt.. Hon har ett hjärtfel.. AV-Commune.. Hon var ofta sjuk när hon var liten... Hon är stöddig som få.. Hon är överst i högen bland brorsorna..

Tja.. hon är lika lätt eller svår som mina andra ungar.. Det beror helt på hur man själv ser det.

Har man bestämt sig för att DS är katastrof då måste nog allt kännas svårt.
     Du måste förstå att alla inte tar lika lätt på de följdsjukdomar som kan komma med DS t.ex.
  • Lenora
    Pallas skrev 2011-08-31 18:22:31 följande:
    Jag fick screena för cystisk fibros i USA. Tror inte det görs i Sverige?
    Jag bor i England men blev inte erbjuden att screena för det, fast nu har vi inga fall i släkten så det bör väl vara ganska säkert? Kanske man blir testad ifall man har det i släkten, ingen aning. 

Jag skulle annars gärna vilja veta så mycket som möjligt och skulle gärna se att fler tester erbjuds (om de finns).
  • Lenora

Min poäng var annars att det är svårt att peka ut att just DS särbehandlas om vi inte har en mängd andra "defekter" som kan undersökas men som man struntar i.

• Wynn88
    mammatill5 skrev 2011-08-31 18:16:00 följande:
    jag är för fri abort jag med. Det här handlar inte om det. Utan om den selektiva fosterdiagnostiken.

Det här handlar inte om vad man får på köpet.. "tja.. sen får du reda på som extra bonus om ditt barn har DS"

Dom säger inte hos barnmorskan ett skit om andra "defekter" som bör undersökas.. Dom säger rakt ut att man är i den lämpliga åldern till att få tester för DS.
    OK - så då handlar frågan egentligen om att de kanske kan uttrycka sig lite bättre?

Inte om att fosterdiagnostik i sig skulle vara fel.

Det tog dig bara (nästan) 200 inlägg att komma fram till detta - grattis!  
  • mammatill5
    MalinEddie skrev 2011-08-31 18:25:23 följande:
     Du måste förstå att alla inte tar lika lätt på de följdsjukdomar som kan komma med DS t.ex.
    Givetvis förstår jag de. Tar inte Hannas hjärtfel så lätt.. Det är det svåraste jag har varit med om.. Det tyngsta.. som ger eko fortfarande efter tio år...

Det föds ca 130 - 135 barn med DS i Sverige varje år.
    ca 40-50% har ett hjärtfel av varierande grad..

Det skulle vara intressant att jämföra med dom sk normala.
    I den gruppen föds det ca 1000 barn med hjärtfel i varierande grad..
    Jag har inte siffran för hur många barn det föds i Sverige varje år..
    Men känner någon sig manad för att räkna ut % -satsen.. för dom sk normala ,,så gärna för mig...
  • mammatill5
    Wynn88 skrev 2011-08-31 18:33:32 följande:
    OK - så då handlar frågan egentligen om att de kanske kan uttrycka sig lite bättre?

Inte om att fosterdiagnostik i sig skulle vara fel.

Det tog dig bara (nästan) 200 inlägg att komma fram till detta - grattis!  
    Inte fel i vissa avseenden.. När det gäller svåra sjukdomar..  Har inte sagt annat. Har sagt det ända från början =) (så vaddå 200 inlägg..=) )
    Men selektiv fosterdiagnostik i det avseendet att eliminera "sorter" av människor..Som inte har någon sjukdom. Lite som "rasism" (Hahaha.. gå inte igång på detta nu.. fan har inte riktigt tid just nu)
Svar på tråden God doesn´t make mistakes