• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • mammatill5
    Wynn88 skrev 2011-08-31 20:32:13 följande:
    Man kan faktiskt älska funktionshindrade barn, precis lika mycket som "friska". Dvs det behöver inte vara fejk, även om första tiden förstås kan innehålla chock och sorg.

Men självklart är något uppenbart galet i TS fall, sett till resonemang, brist på logisk argumentation, brist på konsekvens etc. Jag vill inte spekulera i vad det beror på, men det behöver ju faktiskt inte ha med hennes dotters funktionshinder att göra, det kan ju lika gärna ligga hos TS.
    Mitt fel är väl att jag inte håller med dig.. rena rama galenpannan Tungan ute
  • Hirsu
    mammatill5 skrev 2011-08-31 20:27:09 följande:
    Hanna är faktiskt en stor skitunge ibland. Dryg som sjutton.. Månen tur och retur önskas ibland =) Nöjd? Cool

Annars så bekräftar bara dina ord det jag säger om rädslor och fördomar.. Kunskap är bra.. Leta reda på det så blir du rikare..
    Jag är varken rädd eller fördomsfull när det gäller DS. Jag vet att det är ett funktionshinder som i många fall innebär lidande för föräldrar, de drabbade barnen och kanske särskilt DS-barnens syskon som åsidosätts av föräldrarna.
    Man kan faktiskt älska funktionshindrade barn, precis lika mycket som "friska". Dvs det behöver inte vara fejk, även om första tiden förstås kan innehålla chock och sorg.

Men självklart är något uppenbart galet i TS fall, sett till resonemang, brist på logisk argumentation, brist på konsekvens etc. Jag vill inte spekulera i vad det beror på, men det behöver ju faktiskt inte ha med hennes dotters funktionshinder att göra, det kan ju lika gärna ligga hos TS.
    Självklart kan man älska dem! Det jag menar är att det kanske är svårt att älska ett barn som inte är vad man önskade, hur krasst det än må låta.

TS argumentation lämnar mycket att önska, ja, men å andra sidan är det ju förståeligt. Hade hon inte fajtats med näbbar och klor som hon gör så hade hon antagligen förr eller senare blivit anklagad för att ångra sin dotter. Det här är ju FL, du vet.
  • HälläBällä
    mammatill5 skrev 2011-08-31 20:21:05 följande:
    Visst förstår jag det mera än väl.. Man behöver inte själv ha funktionshinder för att kunna förstå.

Livet är svårare för att samhället gör det svårare för vissa funktionshinder. Det är det man måste ändra på. Attityderna.. tänket... Folk är rädda för det som dom inte vet så mycket om.. Rädsla skapar fördomar.. Rädsla skapar tester.. osv..

Tänker man: funktionshinder = Problem.. svårigheter.m m.... ja, då blir det mesta svårt.
    Tänker man: funktionshinder = Berikande olikheter.. Lika värde.. m m.. Ja, då blir det lättare.
    Tror du att det finns någon annan orsak till att man väljer bort ett barn med DS än just rädsla och fördomar som du skrivit flera gånger..?
  • Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-08-31 20:30:49 följande:
    Du pratar om och relaterar till ditt eget funktionshinder.. Jag har förståelse att man gör det eftersom man själv är närmast det.

jag tycker det är ledsamt att du lider.. Ingen ska behöva lida.. Med eller utan funktionshinder. Men lidanden finns i alla grupper av människor..
    Nej, jag lider inte. Men jag har gjort. Och min mor har betett sig som dig, som om det är henne allt handlar om.

Att leva utan funktionshinder är det bästa.
  • Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-08-31 20:33:17 följande:
    Jag har redan skrivit en bok.. Den kom ut 09. Nummer två är snart klar.. Men då handlar den om missbruk.

Hanna är en av dom fem bästa som hänt mig..  Sen att hon har DS är en annan sak =)
    Som sagt, du fick chansen att skriva en bok på grund av det här. Du står i centrum.
  • Wynn88
    mammatill5 skrev 2011-08-31 20:33:17 följande:
    Jag har redan skrivit en bok.. Den kom ut 09. Nummer två är snart klar.. Men då handlar den om missbruk.

Hanna är en av dom fem bästa som hänt mig..  Sen att hon har DS är en annan sak =)
    Du har haft det ganska jobbigt va? Och då syftar jag inte på din dotter.

Jag vet andra som har haft det tufft, som resonerar ungefär som du. Det går liksom inte att nå fram till dem...

• Wynn88
    Hirsu skrev 2011-08-31 20:38:05 följande:
    Jag är varken rädd eller fördomsfull när det gäller DS. Jag vet att det är ett funktionshinder som i många fall innebär lidande för föräldrar, de drabbade barnen och kanske särskilt DS-barnens syskon som åsidosätts av föräldrarna.

Självklart kan man älska dem! Det jag menar är att det kanske är svårt att älska ett barn som inte är vad man önskade, hur krasst det än må låta.

TS argumentation lämnar mycket att önska, ja, men å andra sidan är det ju förståeligt. Hade hon inte fajtats med näbbar och klor som hon gör så hade hon antagligen förr eller senare blivit anklagad för att ångra sin dotter. Det här är ju FL, du vet.
    Fast det TS stör sig på, handlar ju inte om kärleken till hennes dotter eller DS-barn. Utan att andra erbjuds tester som hon inte gillar. Dvs indirekt vill hon styra över andras val och liv.
  • mammatill5
    Wynn88 skrev 2011-08-31 20:24:36 följande:
    Återigen blandar du in din dotter i det hela. Påstår att hon inte duger som hon är bara för att det går att upptäcka kromosomavvikelser mm, tidigt i graviditeten. Du borde verkligen söka hjälp för detta. Självklart får du tycka vad du vill, men det låter inte sunt att lida av sådana vanföreställningar att man far med rena osanningar.

Du låter också väldigt känslostyrd och jag vet inte om du rationellt klarar av att ta till dig detta, men jag skulle rekommendera dig att vända dig till en samtalsterapeut t ex, och reda ut alla tankar och känslor kring detta ämne. Kanske kan terapeuten även hjälpa dig att ta reda på FAKTA. Så att du får rätt information och slipper gå omkring och tro att samhället föraktar din dotter och andra DS-barn, bara för att det finns vissa tester att göra.

Lycka till! 
    Men du... Jag skrev "Hanna" inte Hanna... alltså menade jag någonting annat än direkt min dotter...Alla ord som hade (" " ) citattecken omkring sig ska man inte ta precis ordagrant..men trodde du skulle faktiskt förstå .. MY Bad.. ska inte upprepas =)
  • Wynn88
    mammatill5 skrev 2011-08-31 20:45:03 följande:
    Men du... Jag skrev "Hanna" inte Hanna... alltså menade jag någonting annat än direkt min dotter...Alla ord som hade (" " ) citattecken omkring sig ska man inte ta precis ordagrant..men trodde du skulle faktiskt förstå .. MY Bad.. ska inte upprepas =)
    Det gör ingen skillnad för resonemanget. Varför blandar du ihop barn som finns med barn som inte finns? Du anser ju själv att vissa tester är OK! Och man testar som sagt inte bara mot DS, så syftet är INTE att "eliminera" DS-barn. Inte mer än din folsyra, är ett sätt att "eliminera" barn med ryggmärgsbråck...

Begriper du NU? 
  • mammatill5
    Wynn88 skrev 2011-08-31 20:40:21 följande:
    Du har haft det ganska jobbigt va? Och då syftar jag inte på din dotter.

Jag vet andra som har haft det tufft, som resonerar ungefär som du. Det går liksom inte att nå fram till dem...

Dina ord får mig inte ens att haja till.. Orden tyder enbart på att du kanske är frustrerad över att jag inte har samma åsikter som du.. Du får gärna tycka annorlunda.. Din fulla rätt. Men jag skulle aldrig ta till ev personangrepp.. Det är ett tecken på att man inte längre har någonting att säga egentligen..
Svar på tråden God doesn´t make mistakes