• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-08-31 17:44:33 följande:
    Jag står för det jag tycker bara. Är det så fel?? Kom med någonting som jag köper.. så kan jag visst ändra mig.
    Jag kan inte tillintetgöra eller linda in mina åsikter i bomull för att någon.. kanske du.. inte ska bli sårad.. Livet är tufft.

Mina ungar har en morsa som törs stå för vad hon tycker.. Öppet. Det mår dom inte dåligt av..

Mitt mål är att mina barn INTE ska önska att dom vore normala.. Mitt mål är att dom ska ACCEPTERA hur dom är och vara stolta över det.. Dom ska förstå att dom är värda lika mycket som alla andra.

Så NEJ...  jag hoppas verkligen inte dom ska önska det!!
    Men du kan alltså inte acceptera att de gjorde det? Det handlar enbart om dig verkar det som.

Livet är tufft skriver du. Ändå vill du att samhället ska göra som du vill, så att du får som du vill?
  • Wynn88
    mammatill5 skrev 2011-08-31 18:00:48 följande:
    Jag ser det som att min Dotter har lindrig DS. Andra ser hennes DS som Måttlig.. Hon går på Träningsskolan.. Så hon är väl måttlig...

jag får passa henne överallt.. Hon har ett hjärtfel.. AV-Commune.. Hon var ofta sjuk när hon var liten... Hon är stöddig som få.. Hon är överst i högen bland brorsorna..

Tja.. hon är lika lätt eller svår som mina andra ungar.. Det beror helt på hur man själv ser det.

Har man bestämt sig för att DS är katastrof då måste nog allt kännas svårt.
    Så har du ALL rätt att känna angående din dotters möjligheter och begränsningar. Ingen kan ta ifrån dig det!

Men du kan inte diktera vad ANDRA ska känna! Finns möjlighet att testa, bör det vara upp till de blivande föräldrarna och inte samhället, om det är "ok" eller inte. Och om det ska vara upp till föräldrarna, måste de ju ges möjlighet att göra testet OM DE VILL. Sen hur man lägger fram det - om man erbjuder det till vissa grupper eller inte - kan alltid diskuteras, precis som vid all annan screening.

Du fick rådet att äta folsyra för att minska risken för ryggmärgsbråck och det sitter du minsann inte och surar över, trots att lindrig till måttlig ryggmärgsbråck, inte är värre än att leva med DS! Var det inte "kränkande" att du fick det rådet då, för vad är det för fel på barn med ryggmärgsbråck, egentligen?

• Pallas
    mammatill5 skrev 2011-08-31 17:54:27 följande:
    Som jag har sagt.. Vissa tester är ok i mitt tycke.. Vissa är bara mera ett "bekvämlighets" test.. (haka inte upp er på ordet)  Varför ska man ta bort välfungerande, icke sjuka, människor med samhällets goda minne?
    Jag tror du missar poängen. Jag ska försöka bena upp förlängningarna av resonemangen:

1 Testen finns för att kunna undvika lidande pga sjukdomar och defekter
    2 På köpet får man reda på svaren även för i allmänhet icke-livshotande avvikelser, som tex DS 

Punkt 1 har du själv hållit med om är en bra idé på flera håll i tråden. Att man även får reda på icke-livshotande defekter beror på att man har rätt att få reda på alla information som framkommer under en läkarundersökning. Är du villig att inskränka på den rätten? För det är det som händer när man drar ditt resonemang till sin spets, vilket man alltid måste göra i etiska diskussioner.

Den andra punkten berör vår fria aborträtt. Min personliga åsikt är att det är den bästa lagstiftning vi kan ha för att minimera det totala lidandet; en utilitaristisk inställning, alltså. Börjar vi lägga in moraliska värderingar i aborträtten - "du får göra abort vid ryggmärgsbråck men inte vid DS" - så uppstår en rad problem. Jag är helt för fri abort enligt den lagstiftning som råder i Sverige idag, i det etiska perspektivet. Det betyder att jag tycker att man bör få göra abort om man nu finner det opassande att ens barn har blå ögon eller är en pojke, det betyder dock inte att jag tycker det är moraliskt riktigt. Jag skiljer alltså på de här två sakerna, därför att alternativen till fri abort och rätten att få ta del av allt som uppdagas vid läkarundersökningar är helt otänkbara för mig.

• mammatill5
    Wynn88 skrev 2011-08-31 17:49:51 följande:
    Du tänker helt rätt, bara du inte skuldbelägger dina barn om de nu skulle tänka eller känna annorlunda än vad du önskar.

För vad du indirekt gör, är att du försöker bestämma "åt" dem. Att du försöker avgöra vad som är "rätt" eller "fel" att känna. Och det är egentligen lika fördomsfullt som att tycka illa om DS-barn...

Men alla vill sina barns bästa, alla föräldrar vill att deras barn ska trivas som de är, så självklart förstår jag dig så långt. Som flera andra har skrivit - det är vinklingen i den här tråden och din koppling till fosterdiagnostik, jag inte riktigt köper.
    Sångens början var ju om fosterdiagnostik... Hur doktorn sa det och det.. att det var bästa att hon inte fick finnas till.. eller bäst att hon dog.. Därför var det lätt att göra en koppling till just den seletiva fosterdiagnostiken.

vem skulle annars agera för min dotters vägnar?? om inte jag!! Klar att jag gör som jag anser bäst. Men ger du eller annan någonting som jag köper mera.. så visst.. Jag är inte halsstarrig i mina åsikter.
    Första gången någon kallat mig ego faktiskt när jag pratar om detta... att jag enbart ser till mina intressen.. Intressant ju!! =) 
  • Pallas
    Zargenta skrev 2011-08-31 17:58:03 följande:
    Btw så har jag inte sagt "såna" utan SÅNT, dvs klumpat ihop sjukdomar, handikapp, syndrom, inte ett ord om individerna själva.
    Då missförstod jag dig, ursäkta. Tror jag är med lite bättre på ditt resonemag efter ditt utvecklande av det.
  • Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-08-31 18:10:40 följande:
    Sångens början var ju om fosterdiagnostik... Hur doktorn sa det och det.. att det var bästa att hon inte fick finnas till.. eller bäst att hon dog.. Därför var det lätt att göra en koppling till just den seletiva fosterdiagnostiken.

vem skulle annars agera för min dotters vägnar?? om inte jag!! Klar att jag gör som jag anser bäst. Men ger du eller annan någonting som jag köper mera.. så visst.. Jag är inte halsstarrig i mina åsikter.
    Första gången någon kallat mig ego faktiskt när jag pratar om detta... att jag enbart ser till mina intressen.. Intressant ju!! =) 
    Men du ska inte bestämma över hennes känslor. Du ska inte säga åt henne hur hon ska känna och tänka. Hon är en egen person, med egna känslor.

Du ser enbart till dina egna intressen. Du har gått in i en roll som downs mamma. Det är din identitet, och det är inte alls bra. Det verkar som om du egentligen inte alls mår bra över detta, och behöver bearbeta det.
  • Zargenta
    Pallas skrev 2011-08-31 18:11:19 följande:
    Då missförstod jag dig, ursäkta. Tror jag är med lite bättre på ditt resonemag efter ditt utvecklande av det.
    Skönt att höra, för som sagt, mänskligt att fela ;) Jag säger inte att jag har rätt i allt jag tycker och tänker, men det är min åsikt och jag står för den!
    Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • mammatill5
    Pallas skrev 2011-08-31 18:09:37 följande:
    Jag tror du missar poängen. Jag ska försöka bena upp förlängningarna av resonemangen:

1 Testen finns för att kunna undvika lidande pga sjukdomar och defekter
    2 På köpet får man reda på svaren även för i allmänhet icke-livshotande avvikelser, som tex DS 

Punkt 1 har du själv hållit med om är en bra idé på flera håll i tråden. Att man även får reda på icke-livshotande defekter beror på att man har rätt att få reda på alla information som framkommer under en läkarundersökning. Är du villig att inskränka på den rätten? För det är det som händer när man drar ditt resonemang till sin spets, vilket man alltid måste göra i etiska diskussioner.

Den andra punkten berör vår fria aborträtt. Min personliga åsikt är att det är den bästa lagstiftning vi kan ha för att minimera det totala lidandet; en utilitaristisk inställning, alltså. Börjar vi lägga in moraliska värderingar i aborträtten - "du får göra abort vid ryggmärgsbråck men inte vid DS" - så uppstår en rad problem. Jag är helt för fri abort enligt den lagstiftning som råder i Sverige idag, i det etiska perspektivet. Det betyder att jag tycker att man bör få göra abort om man nu finner det opassande att ens barn har blå ögon eller är en pojke, det betyder dock inte att jag tycker det är moraliskt riktigt. Jag skiljer alltså på de här två sakerna, därför att alternativen till fri abort och rätten att få ta del av allt som uppdagas vid läkarundersökningar är helt otänkbara för mig.

jag är för fri abort jag med. Det här handlar inte om det. Utan om den selektiva fosterdiagnostiken.

Det här handlar inte om vad man får på köpet.. "tja.. sen får du reda på som extra bonus om ditt barn har DS"

Dom säger inte hos barnmorskan ett skit om andra "defekter" som bör undersökas.. Dom säger rakt ut att man är i den lämpliga åldern till att få tester för DS.
  • mammatill5
    Kattdamen skrev 2011-08-31 18:12:47 följande:
    Men du ska inte bestämma över hennes känslor. Du ska inte säga åt henne hur hon ska känna och tänka. Hon är en egen person, med egna känslor.

Du ser enbart till dina egna intressen. Du har gått in i en roll som downs mamma. Det är din identitet, och det är inte alls bra. Det verkar som om du egentligen inte alls mår bra över detta, och behöver bearbeta det.
    ska du vara min terapeut??
  • Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-08-31 18:17:36 följande:
    ska du vara min terapeut??
    Nej tack.

Skulle vara extremt obehagligt.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes