• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • mamma till tre busungar
    Hirsu skrev 2011-08-31 20:19:48 följande:
    TS och de allra flesta föräldrar till DS-barn och liknande reagerar på ett fullt naturligt sätt. Det är förjävla jobbigt att få reda på att det är fel på ens barn och då måste man hitta ett sätt att hantera det på. Vad gör man? Jo, man vänder det hemska till något positivt, man intalar sig själv att barnet är så speciellt och underbart och att det måste vara en gåva från ovan, att barnet är finare än andra barn. Jag hade nog också gjort det om mitt barn föddes med ett svårt funktionshinder; man gör vad man måste för att överleva liksom.

Sen gör ju det social sitt också - det är nog det mest tabubelagda som finns att vara annat än överklycklig för sina barn. Det ser man ju här på FL till exempel - skriver du att du inte älskar ditt barn så är du genast en hemsk mamma. Det gäller inte bara för föräldrar till barn med lagom antal kromosomer utan för DS-föräldrar också, naturligtvis. Innerst inne känner man kanske helt andra känslor än kärlek och glädje. Besvikelse är vad jag hade känt. Och ilska. Varför just jag?

Kort sagt: DS-föräldrar brer på med superlativ om sina barn eftersom de känner att de måste, både för att fortsätta lura sig själva och för att lura omgivningen.
    Det handlar inte riktigt om det du skriver. Det handlar om att man lär sig uppskatta och värdera andra saker än innan det funktionshindrade barnet kom. Att man får perspektiv på vad som är riktiga problem och inte. Att känna oerhörd glädje över framsteg som barnet gör trots att friska jämnåriga klarar mycket mer.

Ts, jag har ett funktionshindrat barn. Jag älskar honom precis lika mycket som de andra barnen. Jag önskar inte livet ur honom eller andra barn med liknande funktionshinder. Men jag tycker inte att det skulle vara fel om det i framtiden kom tester som kunde upptäcka hans funktionshinder redan i moderlivet eller om det kom en mirakelmedicin som gjorde att barnen inte fick dessa problem.
  • mammatill5
    Wynn88 skrev 2011-08-31 20:51:07 följande:
    Det gör ingen skillnad för resonemanget. Varför blandar du ihop barn som finns med barn som inte finns? Du anser ju själv att vissa tester är OK! Och man testar som sagt inte bara mot DS, så syftet är INTE att "eliminera" DS-barn. Inte mer än din folsyra, är ett sätt att "eliminera" barn med ryggmärgsbråck...

Begriper du NU? 
    Läs det som jag skrivit tidigare.. Ids inte ta det för hundrade gången..
  • mammatill5
    HälläBällä skrev 2011-08-31 20:38:37 följande:
    Tror du att det finns någon annan orsak till att man väljer bort ett barn med DS än just rädsla och fördomar som du skrivit flera gånger..?
    Det finns säkert många andra orsaker..
  • mammatill5
    Millans hustru skrev 2011-08-31 20:19:53 följande:
    tack för länken. vilken vacker sång. viktig.
    Tack själv.. Den är vacker och viktig som du säger..

Kram
  • mamma till tre busungar
    mammatill5 skrev 2011-08-31 20:21:05 följande:
    Visst förstår jag det mera än väl.. Man behöver inte själv ha funktionshinder för att kunna förstå.

Livet är svårare för att samhället gör det svårare för vissa funktionshinder. Det är det man måste ändra på. Attityderna.. tänket... Folk är rädda för det som dom inte vet så mycket om.. Rädsla skapar fördomar.. Rädsla skapar tester.. osv..

Tänker man: funktionshinder = Problem.. svårigheter.m m.... ja, då blir det mesta svårt.
    Tänker man: funktionshinder = Berikande olikheter.. Lika värde.. m m.. Ja, då blir det lättare.
    Tänker man: funktionshinder = Problem.. svårigheter.m m....Berikande olikheter.. Lika värde.. m m.. 

Så här kan man ju också tänka.....det blir en mer nyanserad bild.
  • Wynn88
    mammatill5 skrev 2011-08-31 20:55:47 följande:
     Dina ord får mig inte ens att haja till.. Orden tyder enbart på att du kanske är frustrerad över att jag inte har samma åsikter som du.. Du får gärna tycka annorlunda.. Din fulla rätt. Men jag skulle aldrig ta till ev personangrepp.. Det är ett tecken på att man inte längre har någonting att säga egentligen..
    Då ber jag om ursäkt. Jag påpekade bara att du inte resonerar konsekvent, samt inte tar till dig fakta. Det handlar alltså inte om dina åsikter.

När det gäller frågan om du har haft det jobbigt, gällde det ang. dina böcker och att du har skrivit om missbruk. Jag tycker mig kunna läsa in en hel del mellan raderna i dina inlägg (och jag brukar sällan ha fel när jag gör det.) Men det var en fråga, inte ett påhopp.

Men jag ska inte fråga mer, utan kan bara hoppas att du finner fred med dig själv och världen. 
  • M C
    mammatill5 skrev 2011-08-31 20:55:47 följande:
     Dina ord får mig inte ens att haja till.. Orden tyder enbart på att du kanske är frustrerad över att jag inte har samma åsikter som du.. Du får gärna tycka annorlunda.. Din fulla rätt. Men jag skulle aldrig ta till ev personangrepp.. Det är ett tecken på att man inte längre har någonting att säga egentligen..
    Men herregud, låt bli punktporren!
    Har inte läst så mycket mer, jag blir bara frusterad över hur folk punktporrar här på FL - det ska vara EN PUNKT efter en mening.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • bulleen
    mammatill5 skrev 2011-08-31 16:19:11 följande:
    allt kan hända.. före, under och efter förlossningen..

Vem säger då att det friska är friskt?? Har man gjort abort efter en selektivt test och så nedkommer man med ett barn som utvecklar svår schitzofreni.. som gör livet till en stor plåga.. Eller andra svåra psykiska funktionshinder.. Trodde man sig gå säker när man hade tagit bort DS?? 
    Absolut inte. Men vad som händer senare är utom min(våran) kontroll.  Jag kan bara rå för det val jag står inför om det visar sig vara nåt fel på fostret.

Alla vill ju ha ett friskt barn som kan ta hand om sig själv och leva länge.

Och faktiskt så måste jag säga att jag håller med en tjej här inne om en sak. Om man nu kan göra testen och får reda på att fostret har nåt kromosomiskt fel eller DS så varför är man så grymt egoistisk och tänker: Vi kommer att älska vårt barn lika mycket ändå!
    Det handlar ju inte om er för bövelen! 

Sen kommer föräldrar säkert och säger: Hon är så glad hela tiden, hon är speciell och hon vet om det!
    Men vaad vet du om det? En funktionshindrad person är inte dum i huvudet, han/hon ser runtomkring sig och tar in allt! Han/hon är inte särskilt glad över att ha någon som måste ta hand om en i hela ens liv! JA, dom fattar det!(ett liv som för övrigt kanske inte vara lika länge som en "frisk" människa)

Det som jag tror att många föräldrar till barn som har DS försöker att undvika att förstå är att människor med DS också har tankar och känslor. Jag har själv fått höra ifrån en 18 årig flicka med DS säga: Varför just jag?..
    Och det tär i hjärtat på mig!! Jag älskar henne, hon är helt underbar! MEN VAD SPELAR DET FÖR ROLL VAD JAG TYCKER OM INTE HON TYCKER OM SIG SJÄLV!

Nu ska jag nog sluta skriva, jag blir bara upprörd av folk som "måste vara stolta" för att deras barn har DS. Det är ingenting emot dig och din dotter. Ens barn är alltid ens barn, och man är alltid stolt över dem. Men därför tycker jag att det är bra att ha testen, för att själv kunna välja själv.
  • mammatill5
    mamma till tre busungar skrev 2011-08-31 20:57:49 följande:
    Det handlar inte riktigt om det du skriver. Det handlar om att man lär sig uppskatta och värdera andra saker än innan det funktionshindrade barnet kom. Att man får perspektiv på vad som är riktiga problem och inte. Att känna oerhörd glädje över framsteg som barnet gör trots att friska jämnåriga klarar mycket mer.

Ts, jag har ett funktionshindrat barn. Jag älskar honom precis lika mycket som de andra barnen. Jag önskar inte livet ur honom eller andra barn med liknande funktionshinder. Men jag tycker inte att det skulle vara fel om det i framtiden kom tester som kunde upptäcka hans funktionshinder redan i moderlivet eller om det kom en mirakelmedicin som gjorde att barnen inte fick dessa problem.
    Jag förstår faktiskt vad du menar.. tro ingenting annat. Jag kan inte sätta mig över någon annan. Jag säger också bara min mening.. Hanna vore inte Hanna om hon inte hade DS. jag skulle faktiskt inte vilja ha henne annorlunda.. Jag skulle välja henne om och om igen...oavsett hur många tester det finns.

DS ( nu enbart om DS) passar inte in i vårat samhälle som det ser ut nu.. så som det borde göra. Dom här människorna borde vara självklara men det är dom inte. Dom räknas inte fullt ut. Dom "göms" undan.. Dom sneglas det på.. Deras funktionshinder blir ett skällsord..  Det går att testa för DS.. Det går det och det.. Om man fick en bättre människosyn överlag.. så skulle förståelsen vara bättre.. fördomarna minska.. osv..

Ju mera DS syns.. så tror jag folk får en bättre förståelse. Att dessa människor inte är naturkatastrofer utan helt vanliga.. värdefulla människor som bör respekteras oavsett DS
  • M C

För övrigt vill jag bara säga att det är märkligt att du förutsätter att gud finns - DS händer och man får ta det som händer bara. Gud har absolut inget med det att göra - det är en mutation.

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes