• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • mamma till tre busungar
    mammatill5 skrev 2011-08-31 19:55:48 följande:
    Vad kallar du det när barnmorskan har fått direktiv om att säga till alla blivande mammor i en viss ålder... att man får ta ett test för DS. Att den möjligheten finns.

Givetvis är alla val föräldrarnas..
    För att risken för DS är större när mamman är äldre. Hon befinner sig i en riskgrupp för att få ett funktionshindrat barn. Ett funktionshinder som det går att testa för. 
  • Wynn88
    mammatill5 skrev 2011-08-31 19:55:48 följande:
    Vad kallar du det när barnmorskan har fått direktiv om att säga till alla blivande mammor i en viss ålder... att man får ta ett test för DS. Att den möjligheten finns.

Givetvis är alla val föräldrarnas..
    De säger att möjligheten FINNS ja. Precis som möjligheten finns att göra rutin-UL eller extra UL för att kolla att allt är OK, men du är faktiskt inte tvungen att göra det. Däremot rekommenderas rutin-UL, men inte övriga tester, om det inte finns särskilda skäl. Annars informeras bara.

Var bor du om du har fött fem barn utan att veta om detta??? 
  • Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-08-31 19:42:39 följande:
    Japp.. Mamma till fem ungar.. En tjej och fyra killar.. Ett barn med DS,

Som det är nu så finns testerna.. Jag kan inte klandra någon som gör någonting i testväg.

En gång till: Jag är inte ute efter någon att klanka på. Alla föräldrar gör sina egna val utifrån så som det ser ut nu. Jag respekterar detta. Jag har vänner som gjort selektiva test.. Dom är fortfarande mina vänner.

Jag är emot.. tycker inte om... dom selektiva testerna som påbjuds av samhället genom lagar.. Där vill jag ha en ändring..

Downs syndrom är ingen sjukdom. kalla det "personlighetsdrag"  Men som jag har sagt.. ok i mitt tycke att ha kvar viss fosterdiagnostik där det är nödvändigt. Som när någonting indikerar på svåra sjukdomar.

Ett bra samhälle ska baseras på tolerans.. En tolerans för dom som inte är som "alla andra" Det är inte tolerans att selektera bort helt funktionsdugliga människor. Dom har oftast en mycket bra livskvalité.
    Det är ingen som tvingar dig att testa.
  • Kattdamen
    Krumpy skrev 2011-08-31 19:23:58 följande:
    Hej igen. Jag har längtat efter att komma tillbaka i tråden. Tyvärr tar familjen och jobbet
    upp för mycket av min tid, lol ;)

Du verkar mycket mer resonlig än Sirpa, vilket är bra tycker jag. Jag har lite följdfrågor
    till dig.

Är du, som ditt användarnamn antyder, mamma till fem?
    Är de andra fyra utan downs syndrom?

Jag förstår inte riktigt hur du tänker, när det gäller att du vill att aborten ska vara
    mammans val, men samtidigt vill du inte att testerna ska finnas.

Du menar alltså att gör man abort, då ska det beslutet under inga omständigheter baseras
    enbart på faktumet att fostret bär på DS?
    Fast, det är ju hon.
  • Kattdamen

Du måste förstå att dessa test, eller aborter inte har något med din dotter att göra. Du måste som förälder hjälpa henne att klara av livet, precis som alla andra föräldrar.

Sen är det svårare när man har funktionshinder. Jag inser att du inte förstår det, eftersom du tydligen inte har några själv. Men det kan verkligen vara ett rent helvete.

• Krumpy
    Kattdamen skrev 2011-08-31 20:06:12 följande:
    Fast, det är ju hon.
    Vilken fråga var det du svarade på?
  • mammatill5
    mamma till tre busungar skrev 2011-08-31 19:59:31 följande:
    För att risken för DS är större när mamman är äldre. Hon befinner sig i en riskgrupp för att få ett funktionshindrat barn. Ett funktionshinder som det går att testa för. 
    Ja precis... det går att testa för. Därför görs tester och selektiva aborter som följd..

Mycket enkelt sagt nu... så säger dom här testerna att "Hanna" inte duger som hon är. Det finns möjlighet att ta bort "sådana som hon" trots att hon inte har en sjukdom. Trots att hon kan få ett ypperligt liv.. Sen behöver ju inte DS människor ha en utvecklingsstörning.. Det finns dom dom har helt normal IQ.  Dom förstår.. Dom vet att deras "sort" finns på listan över tester som kan göras för att kunna väljas bort.

Här värderas "Hanna" på ett annat sätt än dom sk normala.. 

Jag skulle aldrig får göra ett test .. tvärtom. "jag behåller om den har DS men inte om den är normal" 

Vad kommer härnäst.. är det ok i framtiden att testa för dövhet.. Lockigt hår.. för det finns säkert dom som inte vill ha det på sina barn.. osv osv...

Det är människor vi talar om här.. Tänkande ..Älskande.. Kännande människor..
  • Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-08-31 20:14:13 följande:
    Ja precis... det går att testa för. Därför görs tester och selektiva aborter som följd..

Mycket enkelt sagt nu... så säger dom här testerna att "Hanna" inte duger som hon är. Det finns möjlighet att ta bort "sådana som hon" trots att hon inte har en sjukdom. Trots att hon kan få ett ypperligt liv.. Sen behöver ju inte DS människor ha en utvecklingsstörning.. Det finns dom dom har helt normal IQ.  Dom förstår.. Dom vet att deras "sort" finns på listan över tester som kan göras för att kunna väljas bort.
    nrj
    Här värderas "Hanna" på ett annat sätt än dom sk normala.. 

Jag skulle aldrig får göra ett test .. tvärtom. "jag behåller om den har DS men inte om den är normal" 

Vad kommer härnäst.. är det ok i framtiden att testa för dövhet.. Lockigt hår.. för det finns säkert dom som inte vill ha det på sina barn.. osv osv...

Det är människor vi talar om här.. Tänkande ..Älskande.. Kännande människor..
    Nej, det gör de inte. Det är bara du som är känslig och tror det.

Du anser alltså att "normala" barn är mindre värda än de som har ds?
  • holy shit
    mammatill5 skrev 2011-08-31 13:57:47 följande:
    Vi har fri abort vilket jag tycker är mycket bra!!

Jag pratar om den selektiva fosterdiagnostiken på helt funktionsdugliga barn. Där livskvalitén är oftast mycket bra.. många gånger bättre än dom sk normalas..

. I vissa fall är fosterdiagnostik bra. När det finns indikationer på att barnen inte kommer att ha ett funktionsdugligt liv. Där livet blir kort med mycket smärta.

Jag kritiserar INGEN enskild människa och deras val. Men kritiserar samhällets tester.
    Jag har vänner som har gjort fosterdiagnostik och dom är fortfarande mina vänner.
    Så du menar att abort ska vara lagligt. Men inte abort pga. kromosomavvikelser? Har jag förstått dig rätt?
  • Hirsu

TS och de allra flesta föräldrar till DS-barn och liknande reagerar på ett fullt naturligt sätt. Det är förjävla jobbigt att få reda på att det är fel på ens barn och då måste man hitta ett sätt att hantera det på. Vad gör man? Jo, man vänder det hemska till något positivt, man intalar sig själv att barnet är så speciellt och underbart och att det måste vara en gåva från ovan, att barnet är finare än andra barn. Jag hade nog också gjort det om mitt barn föddes med ett svårt funktionshinder; man gör vad man måste för att överleva liksom.

Sen gör ju det social sitt också - det är nog det mest tabubelagda som finns att vara annat än överklycklig för sina barn. Det ser man ju här på FL till exempel - skriver du att du inte älskar ditt barn så är du genast en hemsk mamma. Det gäller inte bara för föräldrar till barn med lagom antal kromosomer utan för DS-föräldrar också, naturligtvis. Innerst inne känner man kanske helt andra känslor än kärlek och glädje. Besvikelse är vad jag hade känt. Och ilska. Varför just jag?

Kort sagt: DS-föräldrar brer på med superlativ om sina barn eftersom de känner att de måste, både för att fortsätta lura sig själva och för att lura omgivningen.

Med det sagt är det inte konstigt att TS reagerar som hon gör i den här diskussionen. För övrigt är det rätt löjligt att känna sig kränkt över att en människa väljer att genomgå ett medicinskt test. Det handlar inte om någon annan än en själv i det läget, det borde väl vara solklart.

Svar på tråden God doesn´t make mistakes