• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Lenora
    mammatill5 skrev 2011-08-31 18:34:59 följande:
    Givetvis förstår jag de. Tar inte Hannas hjärtfel så lätt.. Det är det svåraste jag har varit med om.. Det tyngsta.. som ger eko fortfarande efter tio år...

Det föds ca 130 - 135 barn med DS i Sverige varje år.
    ca 40-50% har ett hjärtfel av varierande grad..

Det skulle vara intressant att jämföra med dom sk normala.
    I den gruppen föds det ca 1000 barn med hjärtfel i varierande grad..
    Jag har inte siffran för hur många barn det föds i Sverige varje år..
    Men känner någon sig manad för att räkna ut % -satsen.. för dom sk normala ,,så gärna för mig...
    Om jag räknat rätt blir det runt 1%.
  • mammatill5
    Lenora skrev 2011-08-31 18:43:02 följande:
    Om jag räknat rätt blir det runt 1%.
    Hur många barn föds det i Sverige per år??
  • Lenora
    mammatill5 skrev 2011-08-31 18:45:21 följande:
    Hur många barn föds det i Sverige per år??
    Runt 100 000.
  • mammatill5
    Lenora skrev 2011-08-31 18:50:23 följande:
    Runt 100 000.
    Ok...  tack =)
  • Wynn88
    mammatill5 skrev 2011-08-31 18:42:14 följande:
    Inte fel i vissa avseenden.. När det gäller svåra sjukdomar..  Har inte sagt annat. Har sagt det ända från början =) (så vaddå 200 inlägg..=) )
    Men selektiv fosterdiagnostik i det avseendet att eliminera "sorter" av människor..Som inte har någon sjukdom. Lite som "rasism" (Hahaha.. gå inte igång på detta nu.. fan har inte riktigt tid just nu)
    Men du fick ju rådet att käka folsyra för att minska risken för ryggmärgsbråck? Är inte det lika kränkande, då många barn och ungdomar med ryggmägsbråck, har bra liv? Och återigen - vem avgör vad som är ett "bra" liv? Varför ska läkare erbjuda vissa tester och inte andra? Varför ska det - om selektiv fosterdiagnostik öht ska få finnas - i så fall inte vara upp till föräldrarna?

Sen finns det inget test som görs i avseendet att eliminera "sorter" av människor som inte har någon sjukdom. Det är återigen du som har missuppfattat. Därav min kommentar ang 200 inlägg, men du verkar fortfarande inte ha förstått, så det kanske behövs 200 inlägg till.
  • mammatill5
    Wynn88 skrev 2011-08-31 18:56:31 följande:
    Men du fick ju rådet att käka folsyra för att minska risken för ryggmärgsbråck? Är inte det lika kränkande, då många barn och ungdomar med ryggmägsbråck, har bra liv? Och återigen - vem avgör vad som är ett "bra" liv? Varför ska läkare erbjuda vissa tester och inte andra? Varför ska det - om selektiv fosterdiagnostik öht ska få finnas - i så fall inte vara upp till föräldrarna?

Sen finns det inget test som görs i avseendet att eliminera "sorter" av människor som inte har någon sjukdom. Det är återigen du som har missuppfattat. Därav min kommentar ang 200 inlägg, men du verkar fortfarande inte ha förstått, så det kanske behövs 200 inlägg till.
    Jo, downs syndrom. Det är ingen sjukdom.

Nej, jag tycker inte det var kränkande mot någon att käka folsyra. Barnet hade jag redan valt att föda.. Ryggmärgsbråck bildas en tid in i graviditeten.. Att dämpa eventuella skador med folsyra är väl förlåtet i denna diskussion? =)
  • Krumpy
    mammatill5 skrev 2011-08-31 14:44:32 följande:
    Ta bort ofödda.. Har redan sagt att det var lite väl =)

En gång till. ALLA mammor får göra som dom vill. Dom får göra abort om dom vill med ett DS foster. Jag protesterar mot att testerna finns och inte mot den enskilda kvinnans val
    Hej igen. Jag har längtat efter att komma tillbaka i tråden. Tyvärr tar familjen och jobbet
    upp för mycket av min tid, lol ;)

Du verkar mycket mer resonlig än Sirpa, vilket är bra tycker jag. Jag har lite följdfrågor
    till dig.

Är du, som ditt användarnamn antyder, mamma till fem?
    Är de andra fyra utan downs syndrom?

Jag förstår inte riktigt hur du tänker, när det gäller att du vill att aborten ska vara
    mammans val, men samtidigt vill du inte att testerna ska finnas.

Du menar alltså att gör man abort, då ska det beslutet under inga omständigheter baseras
    enbart på faktumet att fostret bär på DS?
  • vampyria2

Nej din dotter och barn med DS är inga misstag men att gud inte gör några misstag tycker jag inte, om han nu finns.
    Har en son som föddes med ett hjärt fel och var tvungen att genom gå en hjärt operation när han var 1½ år om inte det var ett misstag så var det jäkligt elakt  av gud att låta min lilla älskling gå igenom något så tungt när han var så liten....sen har han gett mig mer än vad en människa ska behöva gå egenom de senaste åren, så jag hoppas verkligen att han begår en massa misstag om han nu finns....inte för att vara otrevlig men det är så jag känner Drömmer

• Wynn88
    mammatill5 skrev 2011-08-31 19:02:44 följande:
    Jo, downs syndrom. Det är ingen sjukdom.

Nej, jag tycker inte det var kränkande mot någon att käka folsyra. Barnet hade jag redan valt att föda.. Ryggmärgsbråck bildas en tid in i graviditeten.. Att dämpa eventuella skador med folsyra är väl förlåtet i denna diskussion? =)
    Men du är ju inte konsekvent. Din dotter har hjärtfel och går i träningsskola och allt detta är med stor sannolikhet en följd av hennes DS. Menar du fortfarande att hon inte har någon sjukdom eller något funktionshinder, medan barn med ryggmärgsbråck har det?

Sen försöker man fortfarande inte ELIMINERA människor med DS! Testen finns för att hitta vissa allvarliga sjukdomar och defekter! "På köpet" kan man få reda på ev. DS. Men vad föräldrarna sedan GÖR med den informationen, är fortfarande upp till dem! Ingen tvingas som sagt till abort, ingen tvingas ens att göra testet! Det är m a o  precis samma sak som att uppmanas att äta folsyra...
  • Wynn88
    Krumpy skrev 2011-08-31 19:23:58 följande:
    Hej igen. Jag har längtat efter att komma tillbaka i tråden. Tyvärr tar familjen och jobbet
    upp för mycket av min tid, lol ;)

Du verkar mycket mer resonlig än Sirpa, vilket är bra tycker jag. Jag har lite följdfrågor
    till dig.

Är du, som ditt användarnamn antyder, mamma till fem?
    Är de andra fyra utan downs syndrom?

Jag förstår inte riktigt hur du tänker, när det gäller att du vill att aborten ska vara
    mammans val, men samtidigt vill du inte att testerna ska finnas.

Du menar alltså att gör man abort, då ska det beslutet under inga omständigheter baseras
    enbart på faktumet att fostret bär på DS?
    Nej, TS verkar mena att man ska få testa mot allt annat, men inte DS

Svar på tråden God doesn´t make mistakes