• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • mammatill5

Alla förstår inte kränkningen.. men det finns en massa som gör det. Ida som exempel tror jag förstår mycket väl. Hon har Downs Syndrom men när inte ett dugg utvecklingsstörd.

http://www.ida-barthelson.net/

• Brook123

Vilken jättefin låt. Tack för att du delar med dig. Lycka till både till dig och din dotter och resten av familjenSkrattande 

• mammatill5

Brook123

Tack snälla!!

Lycka till du med.. med allt =)

Kram

• bananflugan82

Inga barn är misstag, var sig dom är "sjuka" eller friska.
    Får man ett barn med något "fel", så är det meningen, av någon anledning, anser jag.
    Våra pojkar har inte DS, men albinism. En ovanlig diagnos i sig, och ännu mer ovanlig då dom är enäggstvillingar. Läste någonstans att det händer 1 gång på 20 miljoner. EN gång på 20 MILJONER. Av alla dessa miljoner, så kom dom till OSS. Vi får vara deras föräldrar, följa deras utveckling, påhitt, bus, kärlek och allt annat som kommer till.

Vi har också möjligheten, om vi vill ha syskon, att kolla om även det barnet är "sjukt" och då välja att abortera eller fullfölja graviditet. På vissa ställen kan man tydligen också välja om man istället vill utföra konstgjord befruktning, för att undvika sjukdomen. Dom letar alltså upp ett friskt ägg och spermie, som dom för samma och sätter tillbaks. Världen är rädd för allt som inte är "normalt".

Så var även vi, innan våra prinsar kom. Allt man önskar sig som gravid är att barnet är friskt. Nu vet vi att världen rasar inte samman om något är "fel", dom är våra barn, precis som vilka barn som helst.

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 minaunderbaraskitungar.blogspot.com/
  • Kattdamen

Ah, så då kan jag säga att jag är kränkt av att ni skaffar barn med downs syndrom?

Det är ingen kränkning, för att det ska vara en kränkning måste man var ute för att förödmjuka och såra. Det är inte sjukvården. De är enbart ute för att hjälpa till, och kunna ge upplysningar till de blivande föräldrarna. Sjukvården ger föräldrarna möjlighet att se om deras blivande barn har downs syndrom. Vad föräldrarna gör med den informationen är upp till dem.

• mammatill5

Bananflugan 82

Ja, håller med fullständig. Världen är så rädd för allt som inte är "normalt" Mycket beror ju på okunskap. Okunskap och rädsla är ju grogrunden till fördomar.

Det går göra mycket med manipulation.. Frågan är vart ska man dra gränsen??

Ja visst är det helt fantastiskt.. av alla dom 20 miljonerna så kom dom till er. Ni vart utvalda ju =)

Kram

• mammatill5

Kattdamen

Ja, det finns många sätt att se det på.

Dom här testerna har säkert kommit till av att någon var fördomsfull, rädd och okunnig... Sen spelar samhället på människors rädsla och okunskap. Alla vill väl ha "friska barn" Men Downs är ingen sjukdom.. Det är bara så hon är.. En extra liten kromosom som inte gör någon förnär.. Det är ingen katastrof att få ett barn med downs syndrom, Men samhället ger uttryck för det genom att tester finns för att eliminera dessa människor..

Kram

• Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-08-31 13:29:12 följande:
    Kattdamen

Ja, det finns många sätt att se det på.

Dom här testerna har säkert kommit till av att någon var fördomsfull, rädd och okunnig... Sen spelar samhället på människors rädsla och okunskap. Alla vill väl ha "friska barn" Men Downs är ingen sjukdom.. Det är bara så hon är.. En extra liten kromosom som inte gör någon förnär.. Det är ingen katastrof att få ett barn med downs syndrom, Men samhället ger uttryck för det genom att tester finns för att eliminera dessa människor..

Kram
    De flesta människor vill ha friska barn som inte har funktionshinder. Livet blir stökigare med funktionshinder, så enkelt är det. Man kanske inte själv orkar det.

Det gör inte dig om andra väljer annorlunda än vad du har gjort. Det har inget med din dotter att göra.

Jag inser att du är väldigt känslig för detta, har du funderat terapi?
  • Husis
    Kattdamen skrev 2011-08-31 13:16:50 följande:
    Ah, så då kan jag säga att jag är kränkt av att ni skaffar barn med downs syndrom?

Det är ingen kränkning, för att det ska vara en kränkning måste man var ute för att förödmjuka och såra. Det är inte sjukvården. De är enbart ute för att hjälpa till, och kunna ge upplysningar till de blivande föräldrarna. Sjukvården ger föräldrarna möjlighet att se om deras blivande barn har downs syndrom. Vad föräldrarna gör med den informationen är upp till dem.
    Man kan bli mycket kränkt av saker som någon säger eller gör, utan att de har en aning om det.

Om du bli kränkt av att någon föder ett barn med DS, tycker jag låter konstigt, men det kan bara du avgöra. På vilket sätt skulle du känna dig kränkt av det? 
  • mammatill5

Kattdamen...

Oups då!!Men du.. vi kanske skulle gå tillsammans =)

tänk sen vad som sk normala ungarna ställer till med i samhället. Seriöst..se dig omkring.. Man måste ha väldigt mycket ork för att lotsa dom in i vuxenlivet... Risken för missbruk, Kriminalitet.. osv osv.. finns ju  Har fyra sk normala grabbar. En är ute i vuxenlivet.. tre är hemma..

Den som tar minst kraft är ju Hanna. Den som ger mest lugn är ju Hanna. Hon hamnar aldrig i dom riskzonerna..

Svar på tråden God doesn´t make mistakes