• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • mammatill5
    mamma till tre busungar skrev 2011-08-31 13:48:52 följande:
    Menar du att du kritiserar just de aborter som görs pga avvikelser som upptäckts vid fosterdiagnostik men inte andra aborter?
    Vi har fri abort vilket jag tycker är mycket bra!!

Jag pratar om den selektiva fosterdiagnostiken på helt funktionsdugliga barn. Där livskvalitén är oftast mycket bra.. många gånger bättre än dom sk normalas..

. I vissa fall är fosterdiagnostik bra. När det finns indikationer på att barnen inte kommer att ha ett funktionsdugligt liv. Där livet blir kort med mycket smärta.

Jag kritiserar INGEN enskild människa och deras val. Men kritiserar samhällets tester.
    Jag har vänner som har gjort fosterdiagnostik och dom är fortfarande mina vänner.
  • mamma till tre busungar
    mammatill5 skrev 2011-08-31 13:57:47 följande:

Jag pratar om den selektiva fosterdiagnostiken på helt funktionsdugliga barn. Där livskvalitén är oftast mycket bra.. många gånger bättre än dom sk normalas..

. I vissa fall är fosterdiagnostik bra. När det finns indikationer på att barnen inte kommer att ha ett funktionsdugligt liv. Där livet blir kort med mycket smärta.

Jag kritiserar INGEN enskild människa och deras val. Men kritiserar samhällets tester.
    Jag har vänner som har gjort fosterdiagnostik och dom är fortfarande mina vänner.
    Fast var och en väljer ju vad man vill göra av informationen man får från fosterdiagnostiken. Jag har själv gjort fosterdiagnostik (sk riktat ultraljud/missbildningsultraljud) två gånger. jag kan säga att för mig var inte det så att det självklart skulle bli abort om det visade en avvikelse men jag hade ändå velat ha informationen innan barnet föddes. Mycket för att vara beredd på att det barn som skulle komma kanske inte är det barn jag trodde att det skulle vara. 

• mammatill5
    Kattdamen skrev 2011-08-31 13:53:13 följande:
    Även "nomala" barn är väl en liten del som gör dumheter.

Det betyder inte att det enbart föds elitbarn. Det kommer troligtvis alltid finnas olika personligheter. Att slippa funktionshinder är bara bra.

Vad har du för funktionshinder?
    Att du börjar med små försök till personliga påhopp som att jag borde gå i terapi eller din fråga nu om vilket funktionshinder jag har.. rör mig inte i ryggen.

Jag är stabil i mina åsikter. Jag tror på dom. Är du det i dina??
  • Pinje
    Kattdamen skrev 2011-08-31 13:31:44 följande:
    De flesta människor vill ha friska barn som inte har funktionshinder. Livet blir stökigare med funktionshinder, så enkelt är det. Man kanske inte själv orkar det.

Det gör inte dig om andra väljer annorlunda än vad du har gjort. Det har inget med din dotter att göra.

Jag inser att du är väldigt känslig för detta, har du funderat terapi?
    Jag har sett en TV-debatt då en kvinna med ds uttryckte att hon kände sig kränkt/ledsen/oförstående till att man erbjuder denna specifika koll av foster för att undvika att barn med ds föds (ja, KUB är främst för att upptäcka ds). Minns inte vad kvinnan heter, men hon är en av grundarna till föreningen Grunden. Så, ja, om man har en lindrig utvecklingsstörning, en ganska god förståelse av omvärlden och har ett gott liv så visst kan man vara kränkt av en jakt på att förhindra att det föds fler som en själv. Vad är det som är svårt att förstå med det?
  • HälläBällä
    mammatill5 skrev 2011-08-31 13:51:26 följande:
    Visst kan dom begå i princip vad som helst. Men det är nog en mycket, mycket liten del som gör någonting dumt.

Ska vi ha ett elitsamhälle tycker du? Att det enbart föds elitbarn..

Jag personligen skulle tycka det vore katastof om alla vore typ sammalika. Fruktansvärt tråkigt. Ett intetsägande samhälle.
    Samhället skulle inte bestå av människor som är "sammalika" om alla som genomgick fosterdiagnostik aborterade de foster som visade tecken på DS. Det finns en mängd funktionsnedsättningar, medfödda och förvärvade, som vi aldrig kommer åt. Och det finns människor som inte väljer abort, samtidigt som det finns människor som skulle valt abort men som inte genomgår fosterdiagnostik. Jag tror verkligen inte att det elitistiska samhälle du pratar om kan existera.
  • Carla82

Jättefin sång! Söt tjej du har med ett smittande leende.

Däremot kan jag inte hålla med om att foster diagnostik är kränkande. För det första tycker jag att det måste vara ett personligt val. Jag var på kub i måndags för att jag vill vara förberedd OM det skulle vara något. Däremot sa jag ifrån när de erbjöd mig fostervattensprov (valde kub istället) för det är en risk för barnet. Min graviditet är ett resultat av ivf och jag tänker inte riskera i onödan. Däremot skulle jag vilja veta (om möjligt) om något är fel så jag kan vara något sånär förberedd på det...INTE för att kunna abortera. Förstår du hur jag menar? 

mammatill5 skrev 2011-08-31 13:57:47 följande:

Fast hur tycker du att man ska göra om man hittar en avvikelse vid ultraljudet, ska man inte förmedla den informationen till föräldrarna då? Även ett "vanligt" ultraljud innebär (förutom datering) fosterdiagnostik.
  • mammatill5
    mamma till tre busungar skrev 2011-08-31 14:01:27 följande:
    Fast var och en väljer ju vad man vill göra av informationen man får från fosterdiagnostiken. Jag har själv gjort fosterdiagnostik (sk riktat ultraljud/missbildningsultraljud) två gånger. jag kan säga att för mig var inte det så att det självklart skulle bli abort om det visade en avvikelse men jag hade ändå velat ha informationen innan barnet föddes. Mycket för att vara beredd på att det barn som skulle komma kanske inte är det barn jag trodde att det skulle vara. 

Jag har också gjort fosterdiagnostik. Ultraljud med alla ungarna. Hade dom grova avvikelser som avsaknad av lillhjärna så hade abort varit självklart.

Nu när det finns så är det upp till var och en att göra som dom vill. Det ska respekteras!

Kram
  • mammatill5
    mamma till tre busungar skrev 2011-08-31 13:52:48 följande:
    Nej....Down syndrom är ju inte i sig en sjukdom men det går inte att bortse ifrån att det är förknippat med andra tillstånd såsom hjärtfel, tidig demens, autism etc och att föräldraskapet till ett barn med DS ofta är mycket mer krävande än ett "vanligt" föräldraskap. 
    Eller så kan det vara mycket enkelt. Minst krävande jmf med ska normala ungar.
    mammatill5 skrev 2011-08-31 14:06:19 följande:
    Jag har också gjort fosterdiagnostik. Ultraljud med alla ungarna. Hade dom grova avvikelser som avsaknad av lillhjärna så hade abort varit självklart.

Nu när det finns så är det upp till var och en att göra som dom vill. Det ska respekteras!

Kram
    Självklart ska det respekteras! Men upplever du att det inte respekteras?
Svar på tråden God doesn´t make mistakes