• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Wynn88

Men TS, man gör ju inte fosterdiagnostik för att föräldrarna SKA göra abort. Man erbjuder de tester som är möjliga och sedan får föräldrarna göra vad de vill med den informationen! Många gör inte heller abort, men kanske blir de bättre förberedda som sagt?

Du skriver att testerna inte "borde" finnas, samtidigt klandrar du inte mammor som gör abort, samtidigt anser du att "vissa" funktionshinder kanske borde aborteras? Hör du inte hur förvirrad du låter?

Dessutom testar man aldrig bara för DS. Man ERBJUDER tester för att se om det finns några kromosomavvikelser öht, varav vissa kan leda till mycket allvarliga handikapp. Även på rutin-UL, meddelar barnmorskan givetvis om något ser avvikande ut. Menar du att hon inte ska göra det?

Att allt detta skulle ha något med att "utrota" DS-barn att göra, är ett grovt missförstånd. Ingen tvingas testa, ingen tvingas göra abort och de flesta DS-barn som föds, är lika älskade som andra barn.   

• mammatill5
    Pallas skrev 2011-08-31 16:28:34 följande:
    Du tog upp lidande förut, nu blir jag såklart nyfiken på hur du definierar funktionsduglig. Jag har alltid varit ganska funktionsduglig, med undantag för några riktigt svåra år, men duglig livskvalitet? Inte en gnutta.
    Att det finns livskvalité. Även om man är gravt handikappad.. så finns det livskvalité på deras premisser.. Den som är sk normal.. har sina egna preferensramar, inte vet så mycket om personen..skulle antagligen säga att den inte ha någon som helst livskvalité.

En varm hand som smeker en kind kan ge lycka och välbefinnande åt någon.. därmed livskvalité.. som kanske inte alltid kan kommunicera med ord... eller annat..

Alla människor har svackor. Livet går upp och ner.. Så är det bara. Även för dom funktionshindrade.
  • Wynn88

Dessutom är din trådstart-titel extremt missvisande och nästan skrattretande. Om Gud inte gör några misstag - varför då erbjuda fosterdiagnostik öht? Ens vid svåra funktionshinder?

Jag tycker tvärtom att det är lite hemskt att du använder din (som det verkar) pigga, glada och härliga dotter, som slagträ i en debatt som faktiskt inte har ett dugg med henne att göra. Du verkar inte ha ett dugg koll på vad möjlighet till fosterdiagnostik, egentligen handlar om. Tekniken skulle absolut kunna användas fel ("tvinga" folk till abort etc) men så sker inte! Och även om den gjorde det, skulle det ändå inte bara födas "elitbarn" - vad nu det innebär. Alla har vi våra skavanker, men en del handikapp är värre än andra. 

• Pallas
    mammatill5 skrev 2011-08-31 16:36:49 följande:
    Att det finns livskvalité. Även om man är gravt handikappad.. så finns det livskvalité på deras premisser.. Den som är sk normal.. har sina egna preferensramar, inte vet så mycket om personen..skulle antagligen säga att den inte ha någon som helst livskvalité.

En varm hand som smeker en kind kan ge lycka och välbefinnande åt någon.. därmed livskvalité.. som kanske inte alltid kan kommunicera med ord... eller annat..

Alla människor har svackor. Livet går upp och ner.. Så är det bara. Även för dom funktionshindrade.
    Då skulle det alltså med ditt resonemang ha varit rätt att abortera mig vid positiv bipolär-screening. Jag har inte haft "livskvalitet på mina premisser", jag har inte haft någon livskvalitet alls. Alls. Ett enda långt jävla helvete bara.
  • mbeki

Som vanligt i sådana här diskussioner så tycks det omöjligt för vissa att skilja på "ett foster som har DS aborteras" och "alla (redan födda) människor med DS dödas".

• Pallas

För övrigt finner jag din rubrik något provocerande, även fast jag inte är gudstroende. Om det du skriver i rubriken stämmer så innebär det att Gud skulle vara en förbannad sadist. Det är provocerande att någon på allvar kan referera till en allsmäktig sadist på ett sätt som att det skulle vara någon mening med sjukdomar och mutationer som innebär svårt lidande för människor. Det tyder i mina ögon på en osmaklig människosyn.

• mammatill5
    Wynn88 skrev 2011-08-31 16:32:26 följande:
    Men TS, man gör ju inte fosterdiagnostik för att föräldrarna SKA göra abort. Man erbjuder de tester som är möjliga och sedan får föräldrarna göra vad de vill med den informationen! Många gör inte heller abort, men kanske blir de bättre förberedda som sagt?

Du skriver att testerna inte "borde" finnas, samtidigt klandrar du inte mammor som gör abort, samtidigt anser du att "vissa" funktionshinder kanske borde aborteras? Hör du inte hur förvirrad du låter?

Dessutom testar man aldrig bara för DS. Man ERBJUDER tester för att se om det finns några kromosomavvikelser öht, varav vissa kan leda till mycket allvarliga handikapp. Även på rutin-UL, meddelar barnmorskan givetvis om något ser avvikande ut. Menar du att hon inte ska göra det?

Att allt detta skulle ha något med att "utrota" DS-barn att göra, är ett grovt missförstånd. Ingen tvingas testa, ingen tvingas göra abort och de flesta DS-barn som föds, är lika älskade som andra barn.   
    Jag har alltid under alla år sagt det som jag säger. Selektiv fosterdiagnostik är kasst på vissa plan. Men om det finns indikationer på att något är väldigt galet så är det bra om man kan agera. Det står jag för.

Selektiv fosterdiagnostik står för att man har kunskap om vissa gener och egenskaper.. den använder man i sin tur på olika sätt.. Som att abortera foster med DS.

Vad kommer sen att bli tillgängligt och vore det OK??.. tester tillgängliga om kön... ögonfärg.. Diabetes.. osv

Alla människor har lika värde.. oavsett vad.. Denna utsortering av människor är inte lika värde..
    DS värderas såpass mindre att man har tester..
  • mammatill5
    Pallas skrev 2011-08-31 16:44:45 följande:
    För övrigt finner jag din rubrik något provocerande, även fast jag inte är gudstroende. Om det du skriver i rubriken stämmer så innebär det att Gud skulle vara en förbannad sadist. Det är provocerande att någon på allvar kan referera till en allsmäktig sadist på ett sätt som att det skulle vara någon mening med sjukdomar och mutationer som innebär svårt lidande för människor. Det tyder i mina ögon på en osmaklig människosyn.
    Det är titeln på låten
  • Zargenta

Nu kommer jag nog blir "hatad" men jag uttrycker än en gång min egna personliga åsikt

Jag tycker vi borde införa en modern form av ättestupa. Bort med all "skit", handikapp som handikapp, sjukdomar som är ärftliga, sånt som påverkar människans funktionsduglighet, dvs kan man inte torka sig själv i arslet eller knyta sina egna skor och BIDRA till produktiviteten i samhället och bara kosta tid och pengar, så kanske man inte ska finnas till?

Sen säger jag inte att personer med handikapp inte är människor, men vi sätter olika värden på liven, se bara på andra samhällen där resurserna inte finns, vad händer med dem? Hade det inte varit bättre för dem, att inte finnas alls?

Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • Pallas
    mammatill5 skrev 2011-08-31 16:47:30 följande:
    Det är titeln på låten
    Men du valde den som rubrik till denna tråd av en anledning, antar jag? Eller var den bara tagen ur luften? Du kanske inte står bakom påståendet? Det spelar iofs ingen större roll för mig, eftersom den ändå är provocerande för mig.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes