• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-08-31 14:07:55 följande:
    Eller så kan det vara mycket enkelt. Minst krävande jmf med ska normala ungar.
    Det är ju ett barn, inte alla.
  • Kattdamen
    mammatill5 skrev 2011-08-31 14:17:41 följande:
    Jag anklagar inte folk utan gjorde en liten liknelse bara... Jag går inte på personer utan det samhället erbjuder folk.

Jag har rätt att tycka att ett erbjudande om selektiv fosterdiagnostik är fel.
    Ska samhället inte erbjuda fosterdiagnostik alls?
  • puss
    mammatill5 skrev 2011-08-31 14:17:41 följande:
    Jag anklagar inte folk utan gjorde en liten liknelse bara... Jag går inte på personer utan det samhället erbjuder folk.

Jag har rätt att tycka att ett erbjudande om selektiv fosterdiagnostik är fel.
    korkad och osmaklig liknelse.
    vad säger du om folk skulle börja göra liknelser om din dotter?
    du har ingen rätt att döma andras val.
    Ät min sidfot
  • Pinje

Är ni medvetna om att denna tråd ligger under barn/funktionshinder? Det är inte under debatt!

Puss, du går extremt hårt fram med snack om "nazistisk rasförädling" och "jävligt osmakligt", mycket otrevlig läsning i denna tråd som ursprungligen handlade om en sång.

• Falangist

Hmm...
    Naturligtvis har alla barn samma värde men att Gud inte skulle göra misstag?

Jag är själv ateist, så jag har ofta rätt svårt för att blanda in Gud i allt möjligt som sker på jorden. Tror alltså inte ett ögonblick att barn med DS kommer till jorden på grund av en Guds planering. Däremot hoppas jag verkligen att de är lika välkomna in i sina familjer som andra barn!  

Men om vi leker med tanken på att Gud verkligen finns - gör han isåfall inte misstag mer eller mindre konstant? Massiv svält på Afrikas horn, barnprostitution i Thailand, översvämningskatastrofer, pedofili, mord; listan kan göras lång.

Om Gud finns och är allsmäktig, (vilket han ju måste vara för att aldrig göra misstag), borde han ju rimligen klarat att designa människan till att inte kunna våldta barn eller mörda och därtill klarat att skapa en människa som inte ödelägger den natur som kunde föda henne? Hans kreation av människan är uppenbart bristfällig - och då syftar jag sannerligen inte på personer med DS! - med andra ord begår han fruktansvärda misstag, om vi utgår ifrån att han existerar.

Rimligare, tycker jag, är att tänka sig att han inte finns. Då är tillkomsten av barn med DS mest en genetisk slump. Att de tillkom av en slump gör väl inte att de är mindre underbara, att de ger mindre gjädje eller är mindre älskade?        

• mammatill5
    puss skrev 2011-08-31 14:16:05 följande:
    tycker det verkar jävligt osmakligt hur du gör dig viktig på din dotters bekostnad.
    bloggar du inte om dina andra barn?
    eller har du din dotter som en "kolla-på-mig-jag-är-så-speciell-grej?
    Mina andra ungar är inte utsatta för rädsla och fördomar.. Men Hanna är det.

Jag vill berätta för alla..plus för dig.. att Barn med Downs syndrom inte är naturkatastofer..

Jodå.. mina andra ungar förekommer i bloggen.. och mycket annat. =)
  • puss
    Pinje skrev 2011-08-31 14:20:07 följande:
    Är ni medvetna om att denna tråd ligger under barn/funktionshinder? Det är inte under debatt!

Puss, du går extremt hårt fram med snack om "nazistisk rasförädling" och "jävligt osmakligt", mycket otrevlig läsning i denna tråd som ursprungligen handlade om en sång.
    det ts som gör den jämförelsen i sina länkar, inte jag. jag reagerar starkt för att jag tycker att det är en oerhört osmaklig jämförelse som ts gör.
    Ät min sidfot
  • puss
    mammatill5 skrev 2011-08-31 14:20:44 följande:
    Mina andra ungar är inte utsatta för rädsla och fördomar.. Men Hanna är det.

Jag vill berätta för alla..plus för dig.. att Barn med Downs syndrom inte är naturkatastofer..

Jodå.. mina andra ungar förekommer i bloggen.. och mycket annat. =)
    du KAN göra det mindre anklagande och dömande.
    du kan berätta om dina barn utan att dra paraleller till nazismen, det kan de flesta föräldrar.
    Ät min sidfot
  • mammatill5
    Krumpy skrev 2011-08-31 14:13:23 följande:
    Jag känner mig förvirrad.
    Kan du ts, eller vem som helst, förtydliga tack.

1. Grovt sammanfattat, vill ts att de som är gravida med ett foster
    där man upptäckt Downs syndrom, att de mammorna inte ska göra abort?

2. Eller tycker ts att man inte ens ska få lov att göra den typen av undersökningar?

1 eller 2?
    1 Nej.. Det är helt upp till dom själva.

2. Jag tycker att den här sortens selektiva fosterdiagnostik är fel.

Man får göra hur många undersökningar man vill, testen finns ju.
  • HälläBällä
    mammatill5 skrev 2011-08-31 14:14:28 följande:
    Det beror på faktiskt. Är det allvarlig så givetvis...
    Men DS kanske är allvarligt för mig?
Svar på tråden God doesn´t make mistakes