• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Boll
    Mammatill2tjejer skrev 2011-09-01 13:55:20 följande:
    Var har jag skrivit att jag ser ner på dig eller ser dig som en mindre värd människa!?

Nej, jag anser inte att alla människor är lämpliga som föräldrar, men det i sin tur innebär inte att de är mindre värda som människor! Den åsikten får stå för dig.

Jag har en systerdotter som är cp-skadad. Jag älskar henne enormt mycket och hon är värd precis lika mycket som andra i mina ögon.
    Men, nej, jag anser inte att hon skulle vara en lämplig förälder!
    Då är jag med. Nu är det dock så att jag är ytterst lämplig som förälder till mina barn. Jag skulle inte vara lämplig som förälder till ett barn med DS. Mina barns behov kan jag tillfredsställa, ett barn med DS skulle ha behov som jag inte skulle kunna tillgodose.
  • Roisin Dubh
    FrökenUmami skrev 2011-09-01 13:43:09 följande:
    Det här inlägget får mig att kräkas lite i munnen alltså..
    Jag är bunden att hålla med än en gång.

Det är onekligen ärligt och modigt att skriva det men man hoppas ju att Boll inser att problemet ligger hos henne själv och att det inte hör till vanligheten att känna så.
  • HeidiiD
    Jakkolina skrev 2011-09-01 13:42:22 följande:
    Ingen som har ifrågasatt om hon är en lycklig mamma!
    alltså du verkar ju helt jävla fläng i huvudet. Du bara MÅSTE kommentera vartenda ord, ordagrant! 
    Endast för att jag påpekade att hon hade ett söt dotter.  
  • Boll
    Roisin Dubh skrev 2011-09-01 14:03:11 följande:

Det är onekligen ärligt och modigt att skriva det men man hoppas ju att Boll inser att problemet ligger hos henne själv och att det inte hör till vanligheten att känna så.
    Det är inget problem eftersom jag inte behöver ta hand om något barn med DS.
  • Plutteli

Att man ev. väljer bort ett barn med DS betyder inte att man anser att alla som har DS borde dö eller inte har ett människovärde. Det är liksom helt olika saker.

Det finns flera scenarion där jag skulle överväga abort och troligen göra en också, DS är ett av dem men jag ser inte ner på folk med DS för det.

• Boll

Jag kan för övrigt informera om att människor som jag är de absolut bästa föräldrarna till barn som har samma funktionshinder som jag. De flesta av oss har vuxit upp med "normala" föräldrar som inte vetat hur de ska kommunicera med oss, vad vi behövt, hur vi fungerat. Men vi är väldigt bra föräldrar till våra egna barn, många av oss i alla fall, och särskilt till de som själva har diagnos.

Men enligt många av er borde jag inte ha barn. Mina barn, med deras funktionshinder då, har inte de rätt till den bästa mamman för dem?

• Sarah f
    Roisin Dubh skrev 2011-09-01 14:03:11 följande:

Från vad boll skriver så är hon fullständigt medveten om sina tankar och reaktioner och gör det hon ska för att inte utsätta någon för obehag. Att vara så rak och ärlig i en tråd med så känsligt ämne är starkt och hon utlämnar sig åt en lynchmobb i princip om det vill sig illa.
  • HeidiiD
    Boll skrev 2011-09-01 13:46:14 följande:
    Jag är inte en hemsk människa. Jag har begränsningar och svårigheter, jag har själv ett funktionshinder som gör vissa saker svåra. Bland annat empati, att förstå och ta hand om andra med kraftiga avvikelser från mig själv. Jag är fantastiskt bra med normala barn och med barn som har vissa avvikelser, däremot är jag inte bra med alla människor och heller inte med alla barn. Mitt funktionshinder gör det omöjligt för mig att ta hand om ett barn med DS. Så du tycker inte att jag ska få barn? På vilket sätt är det inte rasbiologiskt? Ska människor som jag inte få finnas? Vi ska inte få föröka oss? Jag är alltså värd mindre än någon med DS? Hur går det ihop?

Jag säger nämligen inte att människor med DS inte förtjänar att leva eller att de har mindre värde än jag. Jag säger att jag inte skulle bli en bra mamma till ett barn med DS.
    Så du menar att folk med DS är mindre värda ? Nej jag tycker inte att människor som du ska få barn! Säg inte att det beror på att du inte skulle "orka" ett barn med just DS för just precis satt du och predikade om hur äcklad du blir utav barn/vuxna med DS, men sånna som äcklar mig det är du! Menar du då att dom är äckliga för att dom har ds ? men dom är ju också människor, med hjärta och känslor! Du får mig att kräkas!!!
  • Roisin Dubh
    Boll skrev 2011-09-01 14:05:46 följande:
    Det är inget problem eftersom jag inte behöver ta hand om något barn med DS.
    Nej inte i ett direkt skede. Men det kan bli problematiskt om du hamnar i en situation där du måste konfronteras med en människa med DS. Det kan ske när som helst.
  • Sarah f
    HeidiiD skrev 2011-09-01 14:08:35 följande:
    Så du menar att folk med DS är mindre värda ? Nej jag tycker inte att människor som du ska få barn! Säg inte att det beror på att du inte skulle "orka" ett barn med just DS för just precis satt du och predikade om hur äcklad du blir utav barn/vuxna med DS, men sånna som äcklar mig det är du! Menar du då att dom är äckliga för att dom har ds ? men dom är ju också människor, med hjärta och känslor! Du får mig att kräkas!!!

Det är inte alls vad hon skriver. Hon berättar att just hon reagerar på den avvikelsen och hon är medveten om att hon inte ska föda barn med det syndromet.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes